Międzynarodowy port lotniczy Hamad w katarskiej stolicy Dosze poinformował, że liczba obsłużonych pasażerów w 2021 roku była o 41,37 proc. większa niż w 2020 roku. Hub przesiadkowy położony na półwyspie, na którym leży Katar zanotował w zeszłym roku łącznie 17 702 635 pasażerów. Przeładowano 2 589 283 ton ładunków.
W kwietniu 2021 roku minie zaledwie osiem lat od oficjalnego otwarcia lotniska Hamad. Hub, w którego bazowym przewoźnikiem jest Qatar Airways stał się jedynym międzynarodowym portem lotniczym Kataru, położonym na południe od stolicy Dohy. Dodatkowo lotnisko jest ważnym węzłem transportu tranzytowego z Ameryki Północnej lub Europy do Azji czy Afryki.
Port Hamad odnotował znaczny wzrost liczby pasażerów odprawianych w każdym z poprzednich lat. W 2019 roku przez lotnisko przewinęło się rekordowe 38,8 mln pasażerów. Władze lotniska planowały w 2020 roku obsłużyć 50 mln pasażerów. Jednak globalny kryzys branży lotniczej spowodowany wybuchem pandemii koronawirusa zmienił rzeczywistość. W rezultacie w 2020 roku liczba pasażerów podróżujących turystycznie czy biznesowo była minimalna. Na wynik netto pasażerów, którzy skorzystali z portu lotniczego wpłynęły rejsy związane z repatriacją wykonywane przez Qatar Airways.
2021 był dobrym rokiem
Złagodzenie restrykcji na całym świecie w 2021 r. umożliwiło pasażerom łatwiejsze podróżowanie i korzystanie z bogatej siatki 156 destynacji (osiem nowym kierunków), jakie oferuje lotnisko i flagowy przewoźnik z Kataru. Pozyskano nowego partnera – RwandAir. Oprócz zwiększenia się liczby obsługiwanych pasażerów, wzrosła również ilość operacji. Usługi cargo wzrosły o 20,71 proc. rok do roku. Łącznie w 2021 roku w porcie lotniczym Hamad przeładowano 2 589 283 ton ładunków. Wzrost możliwy był dzięki uruchomieniu sześciu nowych kierunków towarowych.
– Podczas gdy światowa branża lotnicza była świadkiem kolejnego trudnego roku, lotnisko w Dosze zwyciężyło w konkursach, wyznaczając przy tym nowe standardy obsługi swoich klientów. Władze chcą, aby wysiłki pracowników wpłynęły pozytywnie na dobre samopoczucie pasażerów i personelu kokpitowego czy kabinowego. Lotnisko w Katarze utrzymywało rygorystyczne procedury bezpieczeństwa, aby zapewnić bezproblemową podróż. Nawiązane zostały nowe partnerstwa w celu realizacji wizji HIA w zakresie zrównoważonego rozwoju i innowacji technologicznych oraz rozszerzyło swoją ofertę lifestylową dla swoich pasażerów – powiedział w oświadczeniu dyrektor ds. operacyjnych lotniska Hamad, Badr Mohammed Al Meer.
– Jako oficjalny partner lotniskowy zbliżających się Mistrzostw Świata FIFA 2022 w Katarze, HIA z niecierpliwością czeka na tworzenie nowych doświadczeń dla pasażerów na lotnisku, przy jednoczesnym zachowaniu ich bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia. Lotnisko w Katarze zdaje sobie sprawę, jak ważne są Mistrzostwa Świata dla przybywających kibiców – wielu z nich leci z drugiego końca świata, aby być świadkami tego wydarzenia.
Pomógł Qatar Airways
Odbudowanie wyników lotniska Hamad pomogła działalność lotnicza Qatar Airways. Katarski flagowiec był zdeterminowany, aby zwiększyć swoją aktywność po kryzysie. W czasach lockdownów przewoźnik nigdy nie przestał latać. Pasażerskie airbusy A350 przewoziły przesyłki. Zainaugurowano kilka nowych połączeń, m.in. do Odessy na Ukrainie i Ałmaty w Kazachstanie. Przywrócono bezpośrednie rejsy, które podczas pandemii odbywały się z międzylądowaniem np. do bułgarskiej Sofii.
Linie lotnicze ogłosiły kilka nowych partnerstw, które pomogły jej stać się coraz ważniejszym przewoźnikiem w ramach sojuszu oneworld. Nawiązano bliską współpracę z Alaska Airlines, liniami, które mają bazy w niedawno zainaugurowanych destynacjach amerykańskich, San Francisco i Seattle.
Hamad zwycięski w konkursach
W 2021 roku lotnisko uznano za „Najlepsze lotnisko na świecie 2021”, zajmując pierwsze miejsce w rankingu SKYTRAX World Airport Awards 2021. Doskonała obsługa lotniska i zaangażowanie w zapewnienie niezapomnianych wrażeń pomogły również otrzymać tytuł „Najlepszego lotniska na Bliskim Wschodzie” i „Najlepszego lotniska od 25 do 35 milionów pasażerów”. W konsekwencji port lotniczy pozostał w czołówce branży. Trudy podjęte w zwalczaniu pandemii COVID-19 doprowadziły otrzymania nagrody za „Najlepszy personel lotniskowy na Bliskim Wschodzie” i „Doskonałość lotniska podczas pandemii COVID-19”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.