Port Lotniczy Bydgoszcz rozpoczął budowę niezależności energetycznej, odpowiadając na potrzeby własne i mieszkańców regionu. O tym, jak istotne jest poszukiwanie alternatywnych źródeł energii pokazały ostatnie miesiące. Pierwszych 110 modułów fotowoltaicznych zostało już zamontowanych, a wkrótce pojawią się kolejne.
Moc uruchomionej instalacji to blisko 50 kW, co pozwoli ograniczyć wydatki na energię, zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Portu Lotniczego Bydgoszcz oraz przyczyni się do poprawy jakości powietrza w sąsiedztwie lotniska. Przedsięwzięcie wpisuje się w projekt dekarbonizacji lotniska nad Brdą, które uczestniczy również w projekcie Green Airports.
– Cieszymy się, że lotnisko rozwija się i będzie mogło poprawić swoją sytuację finansową. Dla województwa Kujawsko-Pomorskiego jest to również bardzo istotne, ponieważ dążymy do tego, by więcej energii było w naszym regionie produkowane niż zużywane. Te realizowane i zaplanowane inwestycje w Porcie Lotniczym Bydgoszcz idealnie wpisują się w strategię województwa – powiedział Sławomir Kopyść, członek zarządu województwa Kujawsko-Pomorskiego.
– Udział firmy Rawicom S.A. w tej inwestycji, był dla nas ważnym i priorytetowym zadaniem, w szczególności, że dotyczy to bliskiej naszej siedzibie lokalizacji, a przede wszystkim jest kolejną farmą fotowoltaiczną, której praca wpływa na poprawę środowiska naturalnego. To fundament misji Rawicom S.A. Dziękujemy bydgoskiemu portowi lotniczemu za zaufanie i partnerskie relacji w trakcie realizacji. Wiemy, jak ważne to jest, gdy jako firma realizujemy podobne i większe instalacje fotowoltaiczne na terenie Polski i w kilku krajach Europy. Rawicom S.A. od 2006 roku konsekwentnie umacnia swoją pozycję w branży energii źródeł odnawialnych i taka inwestycja jak ta dla Portu Lotniczego Bydgoszcz jest kolejnym projektem, z którego będziemy dumni – zaznaczył Adam Hłond, członek zarządu Rawicom S.A.
– Mała instalacja fotowoltaiczna to to nasz kolejny krok w kierunku niezależności energetycznej, a przede wszystkim w kierunku niskoemisyjnych źródeł energii – podkreślił Tomasz Moraczewski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz SA. – Obecnie procedowane są kwestie formalno-prawne, które pozwolą na budowę jednej z największych w Polsce farm fotowoltaicznych. Otrzymaliśmy decyzję środowiskową z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy na realizację tej inwestycji. To pozwala wkroczyć w kolejny etap budowania niezależności energetycznej portu, ale również regionu. Zakładana produkcja prądu znacznie przewyższy potrzeby regionalnego lotniska. Port jest strategicznym miejscem dla całego regionu, przede wszystkim dzięki możliwości podróży w najdalsze zakątki świata. Idziemy jednak krok dalej, aby lotnisko kojarzone z oknem na świat województwa było także liderem w produkcji ekologicznego prądu – stwierdził Moraczewski. – Jedna z większych w Polsce elektrowni słonecznych staje się faktem. Pozwoli to nie tylko zbudować niezależność energetyczną lotniska, także znacznie poprawi jego sytuację finansową – dodał prezes portu nad Brdą.
W 2021 roku, zużycie energii w Porcie Lotniczym Bydgoszcz wyniosło 1314 MWh. Farma fotowoltaiczna o mocy 100 MWh, w ciągu jednego roku wyprodukuje 100 000 MWh czystej i taniej energii. Zakładając, że jedno czteroosobowe gospodarstwo domowe zużywa rocznie średnio 2500 kWh, wyprodukowany przez Lotnisko Bydgoszcz prąd z ekologicznych źródeł energii zapewni elektryczność dla 40 000 gospodarstw, czyli 160 000 mieszkańców naszego regionu. Energię będą mogli spożytkować m.in. mieszkańcy Bydgoszczy oraz gminy Białe Błota. Z czystej energii skorzystają również Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, spółka ważna dla województwa Kujawsko-Pomorskiego, a przede wszystkim istotna dla obronności kraju.
– Niezależność energetyczna oparta o jak najbardziej ekologiczne źródła energii to kierunek prorozwojowy, który wpisuje się w ergonomię zarządzania technologicznego w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 – wyjaśnia Piotr Skrzyński, Prezes Zarządu WZL Nr 2. – Nasza firma uważnie obserwuje rozwój projektu OZE prowadzony przez naszych sąsiadów z Portu Lotniczego Bydgoszcz i wyraża zainteresowanie, co do możliwości korzystania z tak nowoczesnego źródła energii elektrycznej – podsumował Skrzyński.
Dzięki inwestycjom lotnisko nad Brdą zredukuje również swój ślad węglowy. W 2021 roku, emisja CO2 dla portu lotniczego Bydgoszcz wyniosła 7 ton, a wstępne wyliczenia wskazują, że dzięki produkcji czystej energii w instalacji PV, uda się zredukować ponad 80 ton CO2 rocznie. Warto podkreślić, że
Port Lotniczy Bydgoszcz od lat realizuje politykę ekologicznych rozwiązań i zrównoważonego zużycia energii. W ramach tych działań podczas remontu drogi dojazdowej na lotnisko, wspólnie z władzami gminy Białe Błota podjęta została decyzja o zamontowaniu oświetlenia, które pełną moc osiąga jedynie po wykryciu ruchu pojazdów, a przygasa kiedy drogą akurat nikt się nie porusza. Lotnisko inwestuje również w flotę aut elektrycznych.