Pod koniec stycznia Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze, właściciel radomskiego lotniska, unieważniło przetarg na przebudowę i wydłużenie drogi startowej na lotnisku Radom-Sadków. Jedyna złożona oferta nie mieściła się bowiem w budżecie inwestora. Teraz spółka wznawia postępowanie.
Ogłoszony przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” przetarg dotyczący przebudowy i wydłużenia drogi startowej na lotnisku Radom-Sadków, zakładał koszt inwestycji ok. 88 mln zł i czas budowy – 52 tygodnie. Jak tłumaczy PPL, z uwagi na jakość dokumentacji przejętej z miejskiej spółki, „warunki pozostawiały wiele kwestii otwartych, w tym istotne kwestie ryzyk dla wykonawców”.
Postępowanie unieważnionePierwsze postępowanie przetargowe
zostało unieważnione 31 stycznia tego roku, z uwagi na fakt, że wartość najkorzystniejszej – jedynej – oferty wyniosła 288 mln zł. „Jej wysokość w dużej mierze wiązała się z wzięciem pod uwagę wszystkich ryzyk po stronie wykonawcy, w szczególności dotyczących uwzględnienia maksymalnego zakresu robót sprowadzających się w praktyce do wybudowania nowej drogi startowej, a nie jej przedłużenia o 500 metrów, jak również kwestii uzyskania nowych pozwoleń” – pisze PPL w komunikacie.
W trakcie postępowania przetargowego do PPL wpłynęło około 400 pytań, które wymagały wyjaśnienia. Finalnie złożono tylko jedną ofertę, przewyższającą ustalony limit, w efekcie czego, jak wspomniano wyżej, postępowanie zostało unieważnione.
Inny wariant, ten sam termin otwarcia
W tej sytuacji PPL rozważał dwie możliwości. W wariancie pierwszym brano pod uwagę powtórzenie przetargu na dokładnie takich samych zasadach, w identycznym kształcie przyjmując, że tym razem wykonawcy będą bazowali na uzyskanych wcześniej odpowiedziach, w szczególności dotyczących projektu budowlanego, jednak przy jednoczesnym wydłużeniu czasu realizacji inwestycji z 52 do 64 tygodni. Wówczas otwarcie kopert nastąpiłoby 27 lutego 2019 roku.
Ostatecznie spółka zadecydowała o wyborze wariantu drugiego, w którym wzięto pod uwagę wyniki analiz (dokumentacja techniczna, dotyczącej sieci uzbrojenia terenu; opracowanie mapy do celów projektowych; opracowanie zostaną odzwierciedlone w postaci wprowadzonych zmian do dokumentacji przetargowej, dokumentacji geotechnicznej i geologiczno-inżynierskiej) doprecyzowując zakres robót i zwiększając ryzyko związane z procesem inwestycyjnym. Również w tym wariancie wydłużono czas realizacji inwestycji do 64 tygodni.
PPL podkreśla, iż zarówno wariant pierwszy, jak i wariant drugi powtórzonego postępowania, skutkują zakończeniem prac oraz uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie w sierpniu 2020. Jest to zatem termin bezpieczny w stosunku do planowanej daty otwarcia lotniska jaką jest listopad 2020.
W ocenie PPL wariant drugi daje również większe prawdopodobieństwo jego skutecznego zakończenia. Według zaktualizowanego harmonogramu rozpoczęcie kolejnego postępowania przypada na pierwszą połowę marca 2019 roku (po zaktualizowaniu dokumentacji przetargowej, jak wyżej opisano), natomiast podpisanie umowy z wykonawcą przewidziane jest na drugą połowę czerwca 2019 r. Zakończenie prac i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, jak wspomniano wcześniej, nastąpi w końcu sierpnia 2020.