Połączenie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” i Centralnego Portu Komunikacyjnego staje się faktem. W ciągu pół roku PPL zostanie przekształcone w spółkę prawa handlowego, a przed upływem roku od wejścia w życie ustawy powstanie jedna grupa kapitałowa CPK. Celem jest skupienie kompetencji w zakresie zarządzania krajową infrastrukturą lotniskową w obliczu gigantycznych inwestycji związanych z budową Portu Solidarność.
W niedzielę, 2 października, tego roku weszła w życie
Ustawa o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, która rozpoczyna proces przekształcenia PPL w spółkę akcyjną
Polskie Porty Lotnicze, a następnie połączenia jej z CPK.
CPK to spółka przygotowująca m.in. budowę Portu Solidarność, dla którego jest już wskazany wariant inwestorski, gotowy wniosek o decyzję środowiskową, plan generalny i trwa wykup nieruchomości. To także inwestor przygotowujący budowę ok. 2 tys. km tzw. szprych, czyli nowych linii kolejowych, dla których powstają studia wykonalności i projekty. PPL jest z kolei właścicielem i zarządcą m.in. Lotniska Chopina w Warszawie, Lotniska Warszawa Radom i portu Zielona Góra Babimost. Posiada też udziały w większości polskich portów regionalnych.
Szansa na stworzenie najsilniejszej grupy w regionie– Tylko silna grupa kapitałowa będzie mogła sprostać wymaganiom rynkowym, a w czasach kryzysu być oparciem dla całego sektora. Dzięki konsolidacji PPL i CPK powstanie podmiot, który w pełni wykorzysta położenie geograficzne Polski i potencjał rozwijającego się rynku lotnictwa w tej części Europy. Mamy szansę na stworzenie najsilniejszej grupy lotniskowej w Europie Środkowo-Wschodniej i istotnego podmiotu na lotniskowej arenie europejskiej – podkreślił Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Pierwszą z zaplanowanych zmian będzie przekształcenie PPL, obecnie przedsiębiorstwa państwowego, w jednoosobową spółkę akcyjną. Ten etap ma się wydarzyć do 2 kwietnia 2023 r. Zmiana ta umożliwi PPL funkcjonowanie na rynku usług lotniczych w formie spółki prawa handlowego, w jakiej działa większość zarządców portów lotniczych w Europie, a tym samym odejście od archaicznej formy prawnej przedsiębiorstwa państwowego (obecnie w Polsce istnieje jedynie 10 aktywnych podmiotów tego typu, ale tylko PPL o tak dużej skali działalności). Drugim krokiem będzie wniesienie przez pełnomocnika rządu ds. CPK akcji nowej spółki PPL do spółki celowej CPK (jako wkład niepieniężny na podwyższenie kapitału zakładowego CPK), co powinno się wydarzyć maksymalnie do końca III kw. 2023 r.
Skutkiem tych zmian będzie utworzenie grupy kapitałowej CPK skupiającej największe aktywa i procesy inwestycyjne w zakresie infrastruktury lotniskowej. Będzie ona odpowiedzialna za pozyskiwanie finansowania dla zadań inwestycyjnych CPK, koordynację realizacji inwestycji i integrację zasobów państwa wokół programu CPK.
Zaproszenie pracowników Lotniska Chopina do Programu CPK– Przekształcenie przedsiębiorstwa PPL w spółkę akcyjną i włączenie go w struktury spółki CPK to dobra wiadomość dla polskiego rynku lotniczego. Dla inwestorów jest to klarowne potwierdzenie decyzji o przeniesieniu całości ruchu cywilnego z Lotniska Chopina do Portu Solidarność. Dla pracowników CPK jest dostęp do ogromu doświadczenia i wiedzy o zarządzaniu jedynym w Polsce lotniskiem przesiadkowym. Dla pracowników Lotniska Chopina zaproszenie do aktywnego włączenia się do Programu CPK – zaznaczył Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Konsolidacja będzie miała pozytywny wpływ także na lotniska z obecnej Grupy PPL, które znajdą się w docelowej grupie CPK. Powód –nowoczesne technologie opracowane na potrzeby CPK będą wdrażane w całej grupie kapitałowej. Dla pasażerów oznacza to większe udogodnienia, a dla PPL i CPK zebranie doświadczeń, które pomogą zaprojektować i wybudować Port Solidarność.
– To dla nas historyczne wydarzenie. PPL jako przedsiębiorstwo ma niezwykłe doświadczenie i know how, które powinno być wykorzystane do realizacji najambitniejszego projektu ostatnich
trzech dekad. Jako spółka PPL będziemy mieli dużo większe możliwości na rynku usług lotniczych, podobnie jak liczne spółki prawa handlowego za granicą zarządzające portami lotniczymi. Utworzenie wspólnej grupy z CPK to krok racjonalny i potrzebny, jeśli poważnie myślimy o tworzeniu warunków dla rozwoju polskiego sektora lotniczego, a wręcz całego systemu transportowego w Polsce – dodał Stanisław Wojtera, prezes PPL.
Zmiany z udziałem PPL i CPK doprowadzą do skupienia w jednej grupie kapitałowej kompetencji i odpowiedzialności w zakresie planowania i zarządzania krajową infrastrukturą lotniskową. Taka struktura będzie mogła bardziej efektywnie stawić czoła wymaganiom rynkowym i być motorem wzrostu gospodarczego, a jednocześnie w sytuacjach nadzwyczajnych (np. kryzysu, pandemii) stanowić stabilne oparcie dla całego sektora. Podobne rozwiązania w zakresie zarządzania infrastrukturą lotniskową działają m.in. w Szwecji (Grupa Svedavia) i Francji (Aéroports de Paris - ADP).