Nowy terminal pasażerski na lotnisku w Wilnie zostanie ukończony w 2022 roku. Udostępnione wizualizacje projektu robią wrażenie. Przetarg publiczny o wartości prawie 25 mln euro wygrała firma Mitnija.
Nowy obiekt będzie miał powierzchnię 14 400 m² i będzie ponad trzykrotnie większy od poprzedniego. Kontrakt obejmuje również przestrzeń dojazdową o powierzchni 34 tys. m², gdzie powstaną nowe parkingi oraz stanowiska dla autobusów.
Nowy terminal przyjmie pierwszych podróżnych za dwa lata i zostanie zbudowany w północnej części lotniska. Dwukondygnacyjny obiekt zwiększy przepustowość z obecnych 900 do 2400 pasażerów na godzinę. Na pierwszym piętrze będą stanowiska odpraw i przestrzeni publicznych, a także kawiarnie i biura linii lotniczych. Na drugim piętrze natomiast będzie strefa kontroli bezpieczeństwa i bramki odlotów dla podróżnych strefy Schengen. Nowy terminal będzie połączony z istniejącym obszerną galerią, która zapewni swobodne przemieszczanie się między dwoma obiektami.
– Rozpoczynamy jeden z najważniejszych etapów tego projektu. Szczegółowe planowanie prac i potrzeb zajęło kilka lat. Projekt jest niezbędny do zwiększenia przepustowości lotniska w Wilnie i nabiera jeszcze większego znaczenia w próbie dostosowania się do nowych wyzwań związanych z pandemią – przyznał Dainius Ciuplys, prezes portu w Wilnie.
– Obiekt pozwoli na jeszcze skuteczniejsze dystansowanie. Nowy terminal będzie miał znacznie nowocześniejszą infrastrukturę, zaprojektowaną z myślą o wygodzie pasażerów oraz bardziej zautomatyzowane rozwiązania. Inwestycja ma zwrócić się za 10 do 15 lat. Podczas wszystkich zaplanowanych prac lotnisko będzie działało normalnie – podkreślił Ciuplys.
Port w stolicy Litwy jest położony zaledwie 6 km do Starego Miasta. Działalność komunikacyjną rozpoczął 17 sierpnia 1932 roku, jeszcze jako polskie lotnisko, obsługując rejsy do Warszawy oraz łotewskiej Rygi, a także litewskiego Kowna. Przez długie lata pasażerów przyjmował budynek (powyżej na zdjęciu) na wzór radzieckich terminali lotniskowych. Pierwotnie przeznaczony był do 20 operacji lotniczych dziennie. Na zewnątrz zdobiły go rzeźby żołnierzy, robotników i lotników, wewnątrz ściany i sufity wieńce, liście laurowe i gwiazdy, a do początku lat 90-tych sowiecki sierp i młot. Nowy budynek o powierzchni 1000 m² oddano do użytku dopiero w 2007 roku i był zgodny z wymogami umowy z Schengen. Rosnąca liczba podróżnych wymusiła jednak kolejne inwestycje. Obiekt powiększono do 3462 m² i wyposażono w sześć rękawów lotniczych. Pasażerowie mają do dyspozycji salon biznesowy i salon VIP.
Port w stolicy Litwy obsługiwał przed wybuchem pandemii regularne rejsy
Aerofłotu do Moskwy; airBaltic do Amsterdamu, Berlina, Dublina, Londynu, Oslo, Paryża, Rygi oraz Tallina;
Austrian Airlines do Wiednia; białoruskiej Belavia do Mińska;
Brussels Airlines do Brukseli;
Finnair do Helsinek;
Lufthansy do Frankfurtu;
Norwegiana do Oslo i Sztokholmu;
Ryanaira do Barcelony, Beauvais, Bergamo, Billund, Bremy, Charleroi, Dublina, Hahn, Charkowa, Kijowa, Liverpoolu, Londynu, Oslo, Rzymu, Tel Awiwu, Treviso i Wiednia; SAS do Kopenhagi i Sztokholmu; Turkish Airlines do Stambułu,
Ukraine International Airlines do Kijowa;
Wizz Air do Barcelony, Beauvais, Belfastu, Billund, Doncaster/Sheffield, Dortmund, Eindhoven, Kijowa, Kutaisi, Larnaki, Londynu, Lwowa, Mediolanu, Nicei, Sankt-Petersburga, Sandefjord, Tel Awiwu, Erewania i Zaporoża, a także
PLL LOT do Londynu i Warszawy. Przed rokiem obsłużył ponad pięć mln podróżnych.