Port Lotniczy Zagrzeb im. Franja Tuđmana uruchomił ambitny program zachęt, mając nadzieję na powtórzenie sukcesu z 2021 roku, kiedy w stolicy Chorwacji po raz pierwszy w historii pojawił się Ryanair i uruchomił 24 nowe trasy. Nowa edycja programu obejmuje osiem wariantów zniżek, obejmujących wszystkie opłaty, jakie ponoszą linie lotnicze.
Port lotniczy obsługujący chorwacką stolicę ma nadzieję, że poprzez wprowadzone zniżki zachęci więcej przewoźników do latania do i z Zagrzebia. Ma to przeciwdziałać mniejszej liczbie obsługiwanych pasażerów z powodu pandemii COVID-19.
W ubiegłym roku oferowano zniżkę opłaty ponoszonej przez przewoźników za każdego pasażera przewiezionego na trasie w wysokości aż 80 proc. Zniżki dotyczyły tras, które zostały uruchomione w 2021 roku i nie były obsługiwane w 2019 lub 2020 roku. Zniżka ta miała pięcioletni okres obowiązywania. Wymóg był taki, że 20 proc. ruchu pasażerskiego będzie odbywać się w rozkładzie zimowym.
Przed rokiem skorzystał Ryanair
Decyzja o złagodzeniu zasad ponoszenia opłat lotniskowych przez linie lotnicze okazała się dla lotniska strzałem w dziesiątkę. Do Zagrzebia przyleciał Ryanair. Irlandzka grupa lotnicza otworzyła na lotnisku bazę spółki zależnej – Laudy. Do grudnia ubiegłego roku stacjonowały tam trzy airbusy A320, obsługujące aż 24 nowo uruchomione trasy. Bazując na zeszłorocznym sukcesie, program zachęt zagrzebskiego lotniska w 2022 roku jest jeszcze bardziej hojny. Zaproponowano różne rabaty, które może otrzymać przewoźnik, jeśli spełni wskazane wymogi.
Osiem wariantów zniżek
Wszystkie rabaty zostały uruchomione 1 stycznia 2022 roku. Linie lotnicze muszą złożyć wniosek w dowolnym dla nich momencie, byleby odbyło się to z 30-dniowym wyprzedzeniem przed pierwszym planowanym przez przewoźnika rejsem.
1. Nowe całoroczne kierunki
Dla tras, które mają co najmniej dwa loty w tygodniu przez okres 12 miesięcy bez przerwy. Aby kwalifikować się jako „nowa trasa”, kierunek nie może być obsługiwany w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Dzięki temu modelowi linie lotnicze otrzymują zniżkę na opłatę za lądowanie w wysokości 100 proc. w pierwszym roku, 50 proc. w drugim i 25 proc. w trzecim. Rabat z tytułu opłaty za obsługę pasażera wynosi 40 proc. w pierwszym roku, 20 proc. w drugim i 10 proc. w trzecim.
2. Przez cały rok wzrasta częstotliwość lotów na istniejących trasach
Dla kierunków, na których linie latają co najmniej dwa razy w tygodniu. Po podwyższeniu częstotliwości trasa musi działać nieprzerwanie przez 12 miesięcy. Zachęty stosuje się tylko do lotów dodanych, a więc tylko do częstotliwości, które wcześniej nie były obsługiwane. Ten model daje zniżkę na opłatę za lądowanie w wysokości 50 proc. w pierwszym roku i 25 proc. w drugim. Opłata za obsługę pasażera zmniejszona zostaje o 10 proc. w pierwszym roku i o 5 proc. w drugim.
3. Nowe sezonowe kierunki
W przypadku tras, na których w dowolnym okresie sześciu miesięcy odbędzie się 36 rotacji. Aby trasa zakwalifikowana była jako „nowa”, nie może być obsługiwana w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Dzięki temu modelowi linie lotnicze otrzymują zniżkę na opłatę za lądowanie w wysokości 100 proc. w pierwszym roku. Nie są dostępne żadne inne rabaty.
4. Nowe kierunki czarterowe
W przypadku ofert czarterowych, które będą zawierały 13 rotacji w dowolnym okresie trzech miesięcy. Trasy jak w powyższych modelach nie mogą być obsługiwane wcześniej przez 12 miesięcy. Linie lotnicze otrzymają 50 proc. zniżki na opłatę za lądowanie w pierwszym roku. Nie uwzględniono dodatkowych zniżek.
5. Trasy sezonowe, które stają się całorocznymi
Dla tras, gdzie przewoźnik wykonuje co najmniej dwa loty w tygodniu. Po zmianie kierunek musi być obsługiwany nieprzerwanie przez 12 miesięcy. Rabaty są udzielane tylko na loty dodatkowe, a więc tylko w sezonie, w którym kierunek nie był wcześniej obsługiwany. Chętni przewoźnicy otrzymają zniżkę na opłatę za lądowanie w wysokości 100 proc. i zniżkę opłaty za obsługę pasażera w wysokości 10 proc. Oba rabaty będą udzielane tylko w pierwszych dwunastu miesiącach.
6. Dodatek dla tras długodystansowych
Linie lotnicze obsługujące loty trwające dłużej niż siedem godzin mogą korzystać z modeli 1-5, a niekiedy także z modelu 6. Zniżka na opłatę za obsługę pasażera w wysokości 30 proc. będzie ważna przez cały okres obowiązywania powyższych zasad, które mają zastosowanie do szóstej zachęty.
7. Dodatek za samolot bazowy
Linie lotnicze, które zbazują samolot w Zagrzebiu i skorzystają z któregokolwiek z modeli od 1 do 5, mogą również być beneficjentem siódmej. kategorii, jeśli jedna z dodatkowych przesłanek jest spełniona:
co najmniej 300 rotacji w dowolnym okresie sześciu miesięcy; najmniej 500 obrotów w dowolnym okresie 12 miesięcy
co najmniej dziesięć zaplanowanych nocnych rotacji w danym tygodniu.
Przewoźnikom spełniającym warunki przysługuje zniżka na opłatę terminalową w wysokości 100 proc. i na opłatę rampową w wysokości 100 proc. na taki sam okres, jak zniżka z modeli 1-5. To najważniejsza zniżka, ponieważ jest to jedyna, 100-proc. zniżka, która nie maleje z biegiem czasu.
8. Zniżki na opłaty parkingowe dla samolotów zbazowanych
Wszystkie linie lotnicze, które płacą opłatę parkingową w Porcie Lotniczy Zagrzeb im. Franja Tuđmana kwalifikują się do 25-proc. zniżki za tę opłatę. Wymagane jest, aby statek powietrzny objęty usługą parkingową spełniał te same kryteria, co w przypadku modelu 7. Co najciekawsze, ta zachęta jest stałą zniżką bez konkretnego okresu. Ponadto, w przeciwieństwie do modeli 1-7, zniżka na podstawie kategorii ósmej jest udzielana natychmiastowo. W przypadku modeli 1-7, musi upłynąć 12-miesięczny okres, zanim lotnisko w Zagrzebiu udzieli przewoźnikowi stosownego rabatu.
Kto skorzysta teraz?
Zaprezentowane warianty rabatów są zróżnicowane i mogą przyciągnąć wiele linii lotniczych, które otworzą loty na nowych kierunkach. W ciągu ostatnich trzech lat wielu przewoźników na stałe zawiesiło operacje do Zagrzebia. Takimi przykładami są Emirates, Korean Air czy Air Canada.
Inne linie lotnicze ograniczają częstotliwości wykonywanych operacji i zawieszają trasy permanentnie. Chorwackie flagowe linie lotnicze Croatia Airlines zawiesiły loty do Mediolanu-Malpensy, Oslo, Bukaresztu i Pragi. Wszystkie te lotniska pozostają bez bezpośrednich połączeń. Eurowings zawiesił na razie loty do Berlina i Hamburga.
Jest to duża szansa dla Croatia Airlines na wznowienie niektórych zawieszonych podczas COVID-19 tras i być może wreszcie na uruchomienie kilku nowych. Chorwacki flagowiec uruchomił w ciągu ostatniej dekady zaledwie kilka nowych tras z Zagrzebia, które następnie zostały zawieszone.
Jednak, głównym beneficjentem może okazać się Ryanair. Dyrektor generalny grupy Ryanaira, Michael O’Leary, sugerował kilkukrotnie, że jego ambicją jest, aby irlandzkie linie miały w tym bałkańskim kraju więcej zbazowanych samolotów i stały się w Chorwacji przewoźnikiem pierwszego wyboru.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.