Embraer dostarczył w środę (21 grudnia) pierwsze dwa E195-E2 dla kanadyjskiego przewoźnika. Największe embraery z rodziny E2, które są leasingowany przez firmę AerCap, odebrała linia Porter Airlines, która jest pierwszym północnoamerykańskim klientem (launch customer) najnowszej rodziny odrzutowców Embraera E2.
To pierwsze dwa samoloty
z 50 zamówionych. Zakup linii Porter zmieni kanadyjski krajobraz lotniczy, zwiększając konkurencję, podnosząc poziom usług pasażerskich i tworząc aż 6 tys. nowych miejsc pracy. Porter zamierza uruchomić loty na E195-E2 do popularnych miejsc biznesowych i wypoczynkowych w całej Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Meksyku i na Karaibach, z Ottawy, Montrealu, Halifaxu i Toronto.
Embraer E195-E2 numer jeden i dwa dla kanadyjskiego przewoźnika, to samoloty o oznaczeniu MSN 19020069 i 19020080, napędzane silnikami Pratt & Whitney PW1900 oraz rejestracjach C-GKQJ i C-GKQH. E195-E2 linii Porter zabiorą na pokład 132 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej (ekonomicznej) ze zróżnicowanym odstępem między rzędami siedzeń od 36 cali z przodu kabiny, poprzez 34 w środkowej części, do 30 cali na jej końcu. Według zapowiedzi Embraera do końca tego roku dostarczone zostaną kolejne trzy E195-E2.
– Oficjalna dostawa tych samolotów to początek nowej ery dla Portera. E195-E2 pozwala nam dotrzeć na cały kontynent, poza nasze wschodnie wybrzeże w Kanadzie, jednocześnie wprowadzając poziom usług dla podróżujących samolotami regionalnymi, którego nie zapewnia żadna inna linia lotnicza w Ameryce Północnej. To wzbogacone doświadczenie, które opiera się na naszej reputacji zapewniania każdemu pasażerowi podwyższonego poziomu usług w rozsądnych cenach w jednej klasie usług. Pierwsze samoloty dotrą do Kanady jeszcze w tym miesiącu, zanim wejdą do regularnej służby w lutym 2023 r. – powiedział Michael Deluce, prezes Porter Airlines.
Flota Porter Airlines
Obecnie we flocie przewoźnika znajduje się 29 samolotów De Havilland Canada DHC-8 Dash 8 (dawnych bombardierów Q400 NextGen) oraz dwa embrery E195-E2. Linia oczekuje na dostawę 48 samolotów E195-E2. Rozwój i odświeżanie floty ma się zakończyć na przełomie 2024 i 2025 r.
E195-E2 - największy w rodzinie E-Jetów E2
Nowy embraer, największy w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2, to równocześnie największy samolot kiedykolwiek produkowany w Brazylii. Samolot może przewozić do 146 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej oraz 130 w konfiguracji dwóch klas. Maszyna została powiększona o maksymalnie 18 miejsc w stosunku do obecnego wariantu E195, posiada też zasięg większy o 450 mil morskich (833 km), który wynosi 2600 mil morskich (4800 km). Samoloty E2 są o ponad 20 proc. tańsze w użytkowaniu niż obecna generacja odrzutowców embraera. Dzięki powiększeniu modelu E195-E2 Embraer konkuruje przede wszystkim z airbusem A220-100, a nie z tylko rodziną dawnych bombardierów CRJ1000. Do tej pory zamówiono 255 embraerów E-jet E2, w tym 235 E195-E2. Do 23 grudnia dostarczono 57 samolotów z rodziny E2: 17 E190-E2 oraz 40 E195-E2.