Portugalskie władze podjęły ostateczną decyzję o wybudowaniu nowego portu lotniczego dla Lizbony, gdyż infrastruktura obecnego portu jest zbyt mała, aby rosnący ruch lotniczy mógł zostać swobodnie obsłużony i aby narodowe linie TAP Portugal mogły dalej się prężnie rozwijać. Koszt budowy nowego lotniska to dziewięć mld euro, a jego otwarcie planowane jest na rok 2034. W czasie pośrednim obecny port im. Humberto Delgado zostanie rozbudowany, aby Lizbona nie wypadła z gry o pasażerów. Portugalski premier uważa, że decyzja o nowym lotnisku jest „najlepszą decyzją”, gdyż odzwierciedla „najważniejszy interes kraju”, jakim jest rozwój. Brzmi znajomo?
Temat budowy nowego, dużego portu lotniczego w regionie stołecznym Republiki Portugalii przewija się od lat 70. XX wieku, lecz brak ponadpartyjnego porozumienia oznaczał niemoc podjęcia stosownej decyzji. Temat powrócił na agendę portugalskiego rządu kilka lat temu, lecz kolejny raz polityka wygrała ze zdrowym rozsądkiem, a plany budowy zostały porzucone.
Szybka i uzasadniona decyzja
Użyłem pojęcia „zdrowy rozsądek”, gdyż każdy, kto odlatywał z obecnego lizbońskiego portu lotniczego im. Humberto Delgado, ten wie, że infrastruktura jest niewydolna. Do odpraw tworzą się duże kolejki, liczba gate’ów jest niewystarczająca, co skutkuje koniecznością realizacji przez np. flagowe linie lotnicze nocnych operacji. Dla przykładu, niektóre samoloty z Stanów Zjednoczonych lądują w środku nocy, co skazuje pasażerów na długi czas oczekiwania na lot transferowy i sprawia, że pozycja Lizbony, jako hubu, jest nieatrakcyjna. Dodatkowo, lokalizacja lotniska, blisko ścisłego centrum portugalskiej stolicy, nie pozwala na wielką rozbudowę.
Portugalskie władze, widząc problemy infrastrukturalne portu im. Humberto Delgado, postanowiły, że nowe lotnisko powstanie. – Podjęte decyzje, choć szybkie, są przemyślane, uzasadnione i strategiczne dla przyszłości Portugalii – powiedział premier Portugalii, Luis Montenegro, który objął urząd zaledwie miesiąc temu. Montenegro zaznaczył, że „interes narodowy nie wymaga tylko decyzji, wymaga podjęcia najlepszej decyzji w oparciu o najlepsze informacje”, które poprzedziła trwająca ponad 50-letnia debata o zasadności budowy nowego lotniska.
Tymczasowa rozbudowa starego portu
Nowy hub TAP-u będzie znajdować się w Alcochete, około 40 kilometrów od centrum Lizbony. Jak wskazał premier Portugalii, Luis Montenegro, otwarcie lotniska planowane jest na rok 2034. Koszt budowy wyniesie około dziewięciu mld euro. Rząd Portugalii, aby nie zaciągać komercyjnych kredytów, będzie starał się pozyskać finansowanie Brukseli, jak również zawrzeć liczne partnerstwa publiczno-prywatne.
Obecny port, odprawiwszy w 2023 roku prawie 39 mln pasażerów, znajduje się na granicy swojej przepustowości, więc portugalskie władze postanowiły, że do momentu otwarcia tamtejszego „CPK” rozbudowana zostanie infrastrukturalna obecnego lotniska, gdyż „rozwój narodowych linii lotniczych nie może być zatrzymany”. Po otwarciu portu im. Luísa de Camões, który będzie miał dwie, niezależne drogi startowe, które pozwolą na realizację 95 operacji na godzinę, stare lotnisko zostanie zamknięte, a ruch cywilny całkowicie przeniesiony do nowego portu. Władze zakładają, że ruch lotniczy będzie tylko rósł, w związku z czym lotnisko będzie mogło być w przyszłości swobodnie rozbudowane, tak aby w 2050 roku obsługiwać rocznie 100 mln pasażerów.
KDP Lizbona – Madryt
Inwestycja w lotnisko nie jest jedyną, którą planuje Portugalia. Wybudowany zostanie trzeci most na rzece Tag, aby transport do i z lotniska był dla podróżnych dogodny i szybki. Nowy premier iberyjskiego państwa zaznaczył również, że długo wyczekiwana kolej dużych prędkości między Lizboną a Madrytem zostanie wybudowana. Szybka kolej ma zostać otwarta dla komercyjnego ruchu w 2034 roku, w którym zainaugurowane ma zostać działalność nowego (mega)lotniska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.