Działalność TAP Air Portugal wygenerowała w roku 2023 rekordowy zysk netto. Iberyjskie linie lotnicze zarobiły „na czysto” 177 mln euro. Proces prywatyzacji przewoźnika z Lizbony utknął w martwym punkcie po kryzysie rządowym, który doprowadził do przedterminowych wyborów.
Portugalskie linie lotnicze TAP z trudną sytuacją finansową mierzyły się jeszcze przed wybuchem, pod koniec roku 2019, pandemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2. Ostatni zysk netto przewoźnik odnotował w 2017 roku. Linie zaraportowały wtedy zarobek „na czysto” 23 mln euro. Przez kolejne cztery lata działalność portugalskiego operatora regularnie generowała straty zarówno operacyjne, jak i netto.
Zwiększający się dług skłonił portugalski rząd do szukania inwestora, który przejąłby udziały państwa. Na agendzie Lizbony, w pewnym momencie, znalazł się nawet pomysł pełnej prywatyzacji flagowych linii lotniczych. Proces prywatyzacyjny się jednak nie udał. Na przeszkodzie stanął rządowy kryzys, który doprowadził do przedterminowych wyborów. Z kolei nowe władze prywatyzację TAP-u wstrzymały. Chęć przejęcia portugalskiego operatora, który ze względu na powiązania historyczne
wyspecjalizował się w obsłudze lotów do Brazylii, wskazywała
niemiecka Lufthansa. TAP oferuje regularne połączenia lotnicze do aż dziewięciu brazylijskich miast.
Powrót do zysków
Rok 2022 okazał się pierwszym od 2017, w którym działalność portugalskich linii lotniczych zakończyła się zaraportowaniem zysku netto w wysokości 65 mln euro.
Kwartalne wyniki raportowane przez TAP wskazywały, że wyniki finansowe za rok 2023 powinny być jeszcze lepsze.
Od 1 stycznia do 31 grudnia wszystkimi lotami linii z Portugalii przewieziono zostało 15,9 mln pasażerów, o 15,2 proc. więcej w roku wcześniejszymi. Uzyskana w roku ubiegłym liczba pasażerów osiągnęła poziom 93 proc. sprzed pandemii. Oferowana przepustowość przekroczyła poziomy sprzed kryzysu w 2019 r., osiągając 101 proc., co oznacza wzrost o 14,9 proc. w porównaniu do 2022 roku. Współczynnik wypełnienia miejsc w samolotach – kluczowy faktor rentowności operacji lotniczych – wzrósł o 0,8 pkt proc. do 80,8 proc. Wskaźnik zajętości miejsc był wyższe o 0,7 pkt proc. od wyniku zanotowanego przed pandemią.
Drugi z rzędu zysk netto
Przychody operacyjne w 2023 r. wyniosły 4,2 mld euro, co stanowiło wzrost o 20,9 proc. w porównaniu do 2022 r. i wzrost o 27,8 proc. w porównaniu do przedpandemicznego wyniku. O 18,3 proc. (wliczając zwiększone koszty kerozyny) wzrosły koszty operacyjne. Zamknęły się one w kwocie rzędu 3,8 mld euro. Wynik EBITDA [zysk operacyjny przed potrąceniem odsetek, podatków i amortyzacji, od red.] osiągnął poziom 871,6 mln euro, przy marży wynoszącej 20,7 proc. W porównaniu z rokiem wcześniejszym TAP w tym względzie odnotował wzrost o 113,4 mln euro (o 15 proc.). Zysk operacyjny TAP-u za rok 2023, przed odliczeniem odsetek i podatków, wyniósł 385,8 mln euro, przy 9,2-proc. marży. Zarobek „na czysto” zamknął się w kwocie 177,3 mln euro.
– Dobre wyniki za rok 2023 potwierdzają ścieżkę ożywienia TAP w ostatnich latach. Rekordowe przychody, przekraczające cztery mld euro, solidna marża operacyjna oraz wyraźna tendencja do delewarowania [obniżania poziomu dźwigni finansowej, od red.] potwierdzają naszą siłę finansową – powiedział Luís Rodrigues, dyrektor generalny TAP Air Portugal. – Wzrost punktualności i regularności operacji, zwłaszcza w drugiej połowie roku, podkreśla nacisk położony na zapewnienie lepszej obsługi naszych pasażerów. Z kolei podpisanie nowych układów zbiorowych pracy potwierdza uznanie dla zaangażowania naszych pracowników – dodał Rodrigues, który zastrzegł, że „rok 2024 będzie rokiem pełnym wyzwań, który wystawi na próbę koncentrację organizacyjną”.