Austrian Airlines oraz Lufthansa Technik wprowadzą oszczędzającą paliwo powłokę/folię powierzchniową AeroSHARK do kolejnego typu samolotu. Od zimy 2024 r. cztery boeingi B777-200ER austriackiego przewoźnika będą wyposażone w technologię AeroSHARK.
Cztery z sześciu boeingów B777-200ER należących do Austrian Airlines zostaną kolejno zmodyfikowane za pomocą folii powierzchniowej AeroSHARK firmy Lufthansa Technik. B777 otrzymają modyfikację AeroSHARK w ramach regularnych postojów przeznaczonych na przeglądy ciężkie, a cały proces obklejania specjalnej powłoki rozpocznie się w grudniu br. I zakończy wiosną 2025 r.
W rezultacie oczekuje się całkowitych oszczędności wynoszących około 2 650 ton paliwa i ponad 8 300 ton CO₂ w ciągu czterech lat eksploatacji. Cyfry te odpowiadają około 46 lotom z Wiednia do Nowego Jorku.
- Poważnie traktujemy naszą odpowiedzialność i podejmujemy wszelkie możliwe kroki w celu zmniejszenia emisji CO₂ w ramach naszych operacji lotniczych. Potencjał wydajności skóry rekina na poziomie jednego procenta może nie wydawać się duży, ale w sumie pozwoli zaoszczędzić tysiące ton CO₂ rocznie podczas lotów długodystansowych. Mimo że nasze boeingi 777-200ER są w ostatnich latach eksploatacji, podejmujemy tę inwestycję, aby zbliżyć się o krok do naszych celów w zakresie redukcji emisji CO₂ - powiedział Francesco Sciortino, dyrektor operacyjny Austrian Airlines.
AeroSHARK to folia powierzchniowa, imitująca delikatną strukturę skóry rekina. Do modyfikacji B777-200ER potrzeba około 830 m kw. żebrowanej folii AeroSHARK. To nieco więcej od
B777F Lufthansa Cargo, ale sporo mniej niż w przypadku boeinga
B777-300ER w barwach SWISS, który jako pierwszy został oklejony tym materiałem — wtedy potrzeba było aż 950 m kw. folii. Potencjalne oszczędności mierzone zużyciem paliwa i emisją CO2 wynoszą około 1-1,5 proc.
- Wdrożenie oszczędzającej paliwo technologii AeroSHARK w kolejnym typie samolotu Austrian Airlines, to świetna wiadomość również dla innych operatorów B777-200ER. Są to pierwsze, miejmy nadzieję, z wielu samolotów tego typu, które dzięki nowej powłoce będą miały niższe zużycie paliwa i lepszy ślad węglowy - podkreśla Harald Gloy, dyrektor operacyjny Lufthansa Technik.
AeroSHARKAeroSHARK jest technologią powierzchniową opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF. Grubość żeberek na specjalnej folii wynosi około 50 mikrometrów. Folia imituje właściwości skóry rekina, która ma szczególnie korzystną charakterystykę przepływu. Zastosowanie folii na poszyciu samolotu pomaga zoptymalizować jego własności aerodynamiczne, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Lufthansa Technik i BASF zamierzają systematycznie rozwijać nową technologię na potrzeby innych statków powietrznych, a nawet większych powierzchni, aby zaoferować liniom lotniczym na całym świecie jeszcze większe wsparcie w realizacji ich celów obniżania emisji. Według wstępnych obliczeń maksymalne zastosowanie technologii skóry rekina mogłoby się przyczynić do zmniejszenia emisji CO2 nawet o 3 proc.