Partner serwisu
Biznes i przemysł

Powłoka AeroSHARK zadebiutuje na boeingach 777-200ER

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Austrian Airlines oraz Lufthansa Technik wprowadzą oszczędzającą paliwo powłokę/folię powierzchniową AeroSHARK do kolejnego typu samolotu. Od zimy 2024 r. cztery boeingi B777-200ER austriackiego przewoźnika będą wyposażone w technologię AeroSHARK.

Cztery z sześciu boeingów B777-200ER należących do Austrian Airlines zostaną kolejno zmodyfikowane za pomocą folii powierzchniowej AeroSHARK firmy Lufthansa Technik. B777 otrzymają modyfikację AeroSHARK w ramach regularnych postojów przeznaczonych na przeglądy ciężkie, a cały proces obklejania specjalnej powłoki rozpocznie się w grudniu br. I zakończy wiosną 2025 r.

W rezultacie oczekuje się całkowitych oszczędności wynoszących około 2 650 ton paliwa i ponad 8 300 ton CO₂ w ciągu czterech lat eksploatacji. Cyfry te odpowiadają około 46 lotom z Wiednia do Nowego Jorku.

- Poważnie traktujemy naszą odpowiedzialność i podejmujemy wszelkie możliwe kroki w celu zmniejszenia emisji CO₂ w ramach naszych operacji lotniczych. Potencjał wydajności skóry rekina na poziomie jednego procenta może nie wydawać się duży, ale w sumie pozwoli zaoszczędzić tysiące ton CO₂ rocznie podczas lotów długodystansowych. Mimo że nasze boeingi 777-200ER są w ostatnich latach eksploatacji, podejmujemy tę inwestycję, aby zbliżyć się o krok do naszych celów w zakresie redukcji emisji CO₂ - powiedział Francesco Sciortino, dyrektor operacyjny Austrian Airlines.

AeroSHARK to folia powierzchniowa, imitująca delikatną strukturę skóry rekina. Do modyfikacji B777-200ER potrzeba około 830 m kw. żebrowanej folii AeroSHARK. To nieco więcej od B777F Lufthansa Cargo, ale sporo mniej niż w przypadku boeinga B777-300ER w barwach SWISS, który jako pierwszy został oklejony tym materiałem — wtedy potrzeba było aż 950 m kw. folii. Potencjalne oszczędności mierzone zużyciem paliwa i emisją CO2 wynoszą około 1-1,5 proc.

- Wdrożenie oszczędzającej paliwo technologii AeroSHARK w kolejnym typie samolotu Austrian Airlines, to świetna wiadomość również dla innych operatorów B777-200ER. Są to pierwsze, miejmy nadzieję, z wielu samolotów tego typu, które dzięki nowej powłoce będą miały niższe zużycie paliwa i lepszy ślad węglowy - podkreśla Harald Gloy, dyrektor operacyjny Lufthansa Technik.

AeroSHARK

AeroSHARK jest technologią powierzchniową opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF. Grubość żeberek na specjalnej folii wynosi około 50 mikrometrów. Folia imituje właściwości skóry rekina, która ma szczególnie korzystną charakterystykę przepływu. Zastosowanie folii na poszyciu samolotu pomaga zoptymalizować jego własności aerodynamiczne, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Lufthansa Technik i BASF zamierzają systematycznie rozwijać nową technologię na potrzeby innych statków powietrznych, a nawet większych powierzchni, aby zaoferować liniom lotniczym na całym świecie jeszcze większe wsparcie w realizacji ich celów obniżania emisji. Według wstępnych obliczeń maksymalne zastosowanie technologii skóry rekina mogłoby się przyczynić do zmniejszenia emisji CO2 nawet o 3 proc.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Emirates wykupią z leasingu pięć A380

Pasażer i linie lotnicze

Emirates wykupią z leasingu pięć A380

Mateusz Kieruzal 23 sierpnia 2024

LOT vs Boeing. Co z odszkodowaniem za uziemione MAX-y?

Prawo i polityka

LOT vs Boeing. Co z odszkodowaniem za uziemione MAX-y?

Mateusz Kieruzal 22 sierpnia 2024

Boeing: Kolejna wada w B787?

Biznes i przemysł

Boeing: Kolejna wada w B787?

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2024

Zobacz również:

Austrian Airlines polecą z Innsbrucka do Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Austrian Airlines polecą z Innsbrucka do Warszawy

Mateusz Kieruzal 03 lipca 2024

B737 MAX w Austrian Airlines?

Pasażer i linie lotnicze

B737 MAX w Austrian Airlines?

Mateusz Kieruzal 24 czerwca 2024

Pierwszy Dreamliner dla Austriana już w Wiedniu. Na razie lata po Europie

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Emirates wykupią z leasingu pięć A380

Pasażer i linie lotnicze

Emirates wykupią z leasingu pięć A380

Mateusz Kieruzal 23 sierpnia 2024

LOT vs Boeing. Co z odszkodowaniem za uziemione MAX-y?

Prawo i polityka

LOT vs Boeing. Co z odszkodowaniem za uziemione MAX-y?

Mateusz Kieruzal 22 sierpnia 2024

Boeing: Kolejna wada w B787?

Biznes i przemysł

Boeing: Kolejna wada w B787?

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2024

Zobacz również:

Austrian Airlines polecą z Innsbrucka do Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Austrian Airlines polecą z Innsbrucka do Warszawy

Mateusz Kieruzal 03 lipca 2024

B737 MAX w Austrian Airlines?

Pasażer i linie lotnicze

B737 MAX w Austrian Airlines?

Mateusz Kieruzal 24 czerwca 2024

Pierwszy Dreamliner dla Austriana już w Wiedniu. Na razie lata po Europie

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5