W środę 12 września powołana została zapowiadana od wielu miesięcy spółka celowa, która wybuduje gigantyczne lotnisko między Łodzią a Warszawą, Centralny Port Komunikacyjny. Jej szefem został dr Jacek Bartosiak, dotychczasowy członek zespołu doradczego Mikołaja Wilda, pełnomocnika rządu ds. CPK.
Dr Jacek Bartosiak ukończył Wydział Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warszawskim, jest również ekspertem Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego. Jego działalność skupia się wokół Fundacji Pułaskiego – zajmuje się tam bezpieczeństwem, geostrategią i planowaniem pola walki. Bartosiak udziela się także w The Potomac Foundation, organizacji non-profit, działającej na rzecz podnoszenia jakości debaty publicznej.
Pierwszy terminal CPK jest szykowany na 50 mln pasażerów. Cały obiekt, z uwzględnieniem rozbudowy, ma mieć możliwość obsługi ponad 100 mln pasażerów w ciągu roku. Jak wiadomo, pierwsza faza inwestycji ma kosztować od 31 do 35 mld zł. Ogromny port lotniczy byłby odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerski i wyczerpującą się
przepustowość Lotniska Chopina. Zgodnie z raportami, przedstawianymi przez Mikołaja Wilda, problemy stołecznego Okęcia z przepustowością nasilą się na przełomie 2019 i 2020 roku.
Pierwszy samolot ma wystartować z Portu Solidarność w listopadzie
2027 roku. Nie jest również tajemnicą, że samo lotnisko w zamyśle władz nie ma racji bytu bez rozbudowanej i
zmodernizowanej sieci kolejowej. Jak podkreślał niedawno pełnomocnik ds. budowy CPK, na niektórych odcinkach odnowionej trakcji jeździlibyśmy nawet dwukrotnie szybciej; mogłaby także istnieć możliwość odprawy jeszcze w pociągu.
Wielką niewiadomą pozostaje natomiast możliwy sposób finansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ewentualnym współinwestorem mogą być chińscy partnerzy, którzy zadeklarowali swoje wstępne zainteresowanie projektem. Od ewentualności sfinansowania tego projektu nie odżegnuje się także Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych.
– Dziś wykonujemy kolejny krok milowy ku urzeczywistnieniu tej inwestycji – powiedział Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. Podkreślił, że spółka będzie prowadzić długoterminowy proces inwestycyjny. – Jacek Bartosiak to bardzo dobrze znany specjalista ds. geostrategii – ocenił. – Jego wkład w powstawanie koncepcji CPK był bardzo istotny – dodał.
W pierwszej publicznej wypowiedzi jako prezes spółki celowej Jacek Bartosiak stwierdził, że CPK to projekt, w wyniku którego Polska się zmieni. – Zadaniem spółki jest coś większego i znacznie ważniejszego niż tylko przeprowadzenie inwestycji, budowa lotniska – podkreślił. Wskazywał, że dobrym przykładem dla CPK może być lotnisko Changi w Singapurze. – To symbol efektywności i zarabiania pieniędzy – ocenił. Podkreślił jednak równocześnie, że CPK ma być sercem systemu komunikacyjnego kraju znacznie większego niż Singapur.
– Myślę, że misja nowego prezesa zakończy się wtedy, gdy CPK osiągnie samodzielność ekonomiczną, czyli około roku 2027 – powiedział Mikołaj Wild podczas krótkiej konferencji prasowej towarzyszącej kongresowi Impact Mobility.