Najnowsze dane z CLIVE Data Services oraz TAC Index pokazują, że w ciągu ostatnich 10 miesięcy globalne wolumeny cargo lotniczego powróciły do poziomu sprzed pandemii, wskazując na prężność rynku oraz demonstrując “poprawę, o której będą marzyć działy pasażerskie linii lotniczych”, informuje Air Cargo News.
W raporcie przedstawiającym wyniki z lutego 2021 roku, analityk CLIVE Data Services porównał tegoroczne dane z liczbami z 2019 oraz 2020r., tak by zaprezentować “wiarygodną perspektywę” wpływu koronawirusa oraz poprawy z pandemii, szczególnie w świetle nieregularności występowania Chińskiego nowego roku oraz roku przestępnego.
Wzrosty wolumenów pomimo ograniczonego oferowania
Oferowanie cargo lotniczego w lutym 2021r. było o 8 proc. niższe w 2021r. niż w 2019r. i o 5 proc. niższe niż w 2020 r. W ubiegłym miesiącu, dynamiczny średni współczynnik wypełnienia mierzony przez CLIVE, wyliczany zarówno na podstawie wolumenów, jak również na podstawie tonażu, przewiezionego ładunku i dostępnego oferowania, był o 5 proc. wyższy niż w lutym 2019r. i o 9 proc. wyższy niż w tym samym miesiącu przed rokiem.
Ogólny dynamiczny średni współczynnik wypełnienia wyniósł 69 proc., utrzymując się na tym samym poziomie co w styczniu 2021. W tym samym czasie wolumeny mierzone miesiąc do miesiąca zwiększyły się o 7 proc., pomimo tego, że luty był o trzy dni krótszy niż styczeń. Wzrost średniego współczynnika wypełnienia był możliwy dzięki 5 proc. wzrostowi oferowania w porównaniu ze styczniem.
– Te miesiące są trudne do porównywania z uwagi na nieregularności w występowaniu Chińskiego nowego roku oraz roku przestępnego, dlatego konieczna jest ostrożność w tym, jak odczytujemy sytuację na rynku. By zdobyć realistyczny ogląd, warto spojrzeć na rok 2019, jeszcze sprzed pandemii, i na tej podstawie możemy powiedzieć, że popyt na przewozy cargo jest niemalże na równi z poziomami wolumenów przed pandemią pomimo dużo niższego oferowania na rynku.
Jeżeli dokonamy korekty uwzględniającej ubiegłoroczny rok przestępny, dostrzeżemy 2 proc. wzrost w globalnej liczbie wolumenów w porównaniem z lutym 2020r,. jednak to i tak nie przedstawia pełnego obrazu – skromne liczby globalnego wzrostu, nie pokazują tego, co się pod nimi kryje. Na przykład wolumeny z Chin do Europy były były prawie pięciokrotnie wyższe w przeciągu czterech tygodni lutego 2021r. niż w tych samych tygodniach w 2020r. To spowodowane było dramatycznymi spadkami wolumenów, wynikającymi z zamknięć fabryk przed rokiem, będącym odpowiedzią na wybuch pandemii koronawirusa. W tym samym czasie wolumeny z Europy spadły o 11 proc. – powiedział Niall van de Wouw, analityk CLIVE Data Services.
Pomimo mocno zredukowanego oferowania, linie lotnicze będą ostrożne w wykorzystywaniu samolotów pasażerskich do przewozu cargo, lub w konwersji maszyn pasażerskich na frachtowce, uważa analityk.
– Popyt na przewozy rośnie i mamy wiele samolotów pasażerskich, które mogłyby zacząć przewozić cargo, jednak nie sądzę by przewoźnicy proaktywnie podjęli to działanie. Biorąc pod uwagę znaczne ryzyko finansowe związane z dodawaniem oferowania, bardziej prawdopodobne jest to, że linie lotnicze będą podążały za rynkiem, zamiast podejmować próby jego stymulowania. Ale z pewnością te samoloty zostaną wykorzystane w momencie, gdy będzie się to kalkulować – tłumaczy van de Wouw.
Wyższe stawki przewozowe z Chin do Europy
Przewożone wolumeny, oferowanie oraz średni współczynnik wypełnienia mają odzwierciedlenie w wyższych cenach za przewozy, wskazuje Tac Index. – Wahania pozostają na wysokim poziomie, także w obrębie miesiąca i biorąc pod uwagę wyższe poziomy cen niż przed rokiem, mają znaczący wpływ, powiedział Robert Frei, dyrektor ds rozwoju biznesu w Tac Index.
Dane Tac Index pokazują, że podczas gdy średnia cena miesięczna wydaje się być ustabilizowana, stawki tygodniowe ujawniają duże wahania. W lutym Baltic Exchange Index był o 2 proc. wyższy niż w styczniu, biorąc pod uwagę fakt, że w tym roku Chiński nowy rok rozpoczął się 12 stycznia, zauważa Tac Index. Analitycy Tac Index dodali, że w lutym 2021r. zaobserwowano najwyższy spadek yieldów w porównaniu z dwoma ostatnimi latami w okresie czterech tygodni wokół Chińskiego nowego roku. W 2019 r. średnia cena wynosiła 20 juanów za kg, w 2020 r. 17,5 juanów za kg (o 11 proc. niższa niż w roku poprzedzającym), a w 2021r. 31 juanów za kg (79 proc. wyższa niż przed rokiem i 63 proc. wyższa niż w 2019 r.)
Analitycy wskazali również na “interesujące obserwacje” płynące z porównania Chin z Hongkongiem. Na trasach z Hongkongu do Europy stawki utrzymywały się na tym samym poziomie w porównaniu z trasami pomiędzy Chinami i Europą, na których stawki wzrosły o 7 proc. W tym samym czasie stawki na trasach z Hongkongu do Stanów Zjednoczonych wzrosły o 2 proc., podczas gdy na trasach z Chin do USA spadły o 1 proc.
– Cargo lotnicze wykazywało się odpornością i krok po kroku odrabiało straty, które obserwowaliśmy kilka miesięcy temu. W kwietniu 2020 r. były niższe o 39 proc., ale teraz wróciliśmy już do poziomu sprzed pandemii. Kto mógł pomyśleć, że stanie się to możliwe w przeciągu 10 miesięcy? to jest poprawa, o której działy przewozów pasażerskich w liniach lotniczych będą marzyć – podsumowuje van de Wouw.