Spółka Eiropas Dzelzceļa līnijas, która wdraża projekt Rail Baltiki na terenie Łotwy, podpisała umowę z wykonawcą budowy stacji przy lotnisku w Rydze. Prace przy infrastrukturze kolejowej, która zapewni dojazd w osiem minut do centrum Rygi, mają zakończyć się w I połowie 2023 r.
Roboty zrealizuje konsorcjum B.S.I. Infra, w skład którego wchodzą firmy Swietelsky AG (Austria), SIA Binders oraz AK LNK Industries (Łotwa). Prace, których wartość sięga kwoty 236,961 mln euro netto, mają ruszyć w maju tego roku i potrwają do końca 2025 r. Część kolejowa ma być gotowa na przełomie marca i kwietnia 2023 r.
– Inwestycje w infrastrukturę wzmocnią pozycję Rygi jako bałtyckiego węzła lotniczego. Poprawimy dojazd między Rygą a innymi regionami Łotwy. Łatwiejszy dostęp do lotniska będą mieli też mieszkańcy Litwy i Estonii – mówi Tālis Linkaits, minister transportu Łotwy.
W pierwszej kolejności powstanie trzypoziomowy budynek stacji wraz z estakadą kolejową i drogami dojazdowymi. Na parterze przewidziano miejsca postojowe dla rowerów i samochodów, na I piętrze – poczekalnię, kasy biletowe, biletomaty, informację, a na II piętrze – zasadniczą część, czyli perony. Całość będzie spięta licznymi schodami ruchomymi i windami.
W kolejnej fazie budynek otrzyma drewnianą elewację, nawiązującą do tradycyjnej łotewskiej architektury drewnianej. Rozpoczną się prace przy wyposażaniu i wykańczaniu wnętrz dworca. Następnie rozpocznie się budowa ok. dwukilometrowej estakady w kierunku Rygi i Jaunmarupe. Tory znajdą się na wysokości ok. 10 m nad poziomem terenu. Konieczna będzie budowa nasypu oraz 113-metrowego wiaduktu nad drogą szybkiego ruchu w ciągu ulicy Ulmana. W ostatnim kroku zbudowana zostanie nawierzchnia torowa.
Linia kolejowa będzie dwutorowa. Dojazd do przebudowywanej stacji Ryga Centralna zajmie ok. osiem minut. Według założeń stację przy lotnisku mają obsługiwać cztery pociągi dużych prędkości na dobę oraz dodatkowo co ok. pół godziny pociągi wahadłowe, zapewniające połączenie do centrum miasta.
Rail Baltica to projekt wyjątkowy: zakłada budowę ok. 870-kilometrowej normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm.