W użytkowaniu każdego samolotu przychodzi ten smutny dzień, w którym zostaje wycofany z eksploatacji. Wkrótce tak się stanie w przypadku samolotu LET L-410 Turbolet „Papuga” (SP-TPA) Inspekcji Lotniczej Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, który w przyszłym tygodniu wykona swoje ostatnie loty pomiarowe w barwach PAŻP. Ponad trzydziestoletnia służba Turboleta (SP-TPA) w Inspekcji Lotniczej dobiegnie końca wraz z ostatnim dniem maja br. z uwagi na wyczerpanie żywotności technicznej płatowca i silników.
Samoloty Inspekcji Lotniczej PAŻP, ze względu na specyficzne malowanie pieszczotliwie nazywane „Papugą”, są ulubieńcami pracowników Agencji i pasjonatów lotnictwa. Na co dzień „Papugi” wykorzystywane są do kontroli i pomiarów systemów lądowania (ILS CAT I, II, III) oraz pozostałej infrastruktury lotniczej (CNS).
Konkurs zdjęciowyWszystkich fanów Papugi informujemy, że w kolejnym tygodniu barwna maszyna Turbolet (SP-TPA) wykona ostatnie trzy loty zaplanowane na 26 i 27 maja br. (oblot ILS/DME „WAS” – Warszawa) oraz na 28 maja br. (oblot DME „PCK” – Płońsk). W tych dniach samolot wystartuje z warszawskiego Lotniska Chopina w godzinach porannych lub w dostępnym interwale czasowym. Informacje na ten temat będą przekazywane na bieżąco na kanałach social media. Harmonogram lotów może ulec zmianie ze względów operacyjnych lub pogodowych.
Wszystkich pasjonatów lotnictwa oraz fotografii lotniczej zachęcamy do wzięcia udziału w naszym konkursie zdjęciowym z ostatnich lotów pomiarowych, ale nie tylko. Aby wziąć udział w zabawie będzie należało przesłać w podanym terminie zdjęcia Turboleta PAŻP z ostatnich lotów pomiarowych. Jeżeli jednak nie możecie dotrzeć do Warszawy, to będą brane także pod uwagę archiwalne zdjęcia w poprzednich wersjach malowania i z różnych pór roku. Wszystkie nadesłane zdjęcia zostaną umieszczone w galerii na profilu Facebook gdzie rozpocznie się głosowanie i wybór najlepszych zdjęć Turboleta PAŻP.
Historia Turboletów w Inspekcji LotniczejW drugiej połowie lat osiemdziesiątych XX wieku, z uwagi na zużycie eksploatacyjne, problemy z obsługą techniczną oraz dostępem do części zamiennych i benzyny lotniczej B-70 na lotnisku Okęcie, pojawiła się pilna potrzeba zastąpienia używanych w inspekcji lotniczej „Papug” typu Iljuszyn IŁ-14 nowoczesnymi samolotami z napędem turbośmigłowym. Wybór wtedy padł na samoloty typu LET L-410 Turbolet produkowane w ówczesnej Czechosłowacji. Pierwszą polską firmą, która w 1988 roku zakupiła samoloty L-410 UVP-E Turbolet było Przedsiębiorstwo Usług Lotniczych AEROPOL z Warszawy, mające swoją siedzibę na lotnisku Bemowo. Rok później, w 1989 r., dwa samoloty Turbolet trafiły do inspekcji lotniczej funkcjonującej ówcześnie w strukturze Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, otrzymując znaki rejestracyjne SP-TPA i SP-TPB.
W 2012 r. w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej roku zapadła decyzja o zastąpieniu „Papug” L-410 Turbolet, nowymi samolotami pomiarowymi. Na podjęcie takiej decyzji miało wpływ, między innymi, zużycie eksploatacyjne samolotów, coraz większe problemy z dostępem do części zamiennych do nieprodukowanego już od lat typu samolotu, przekładające się na ich stale rosnące ceny, długie okresy oczekiwania na dostawę, dochodzące nawet do 9 miesięcy oraz niską jakość. Dodatkowo Turbolety, z uwagi na ich stosunkowo ubogie wyposażenie pokładowe i brak systemu zarządzania lotem (Flight Management System), nie były w stanie wykonywać lotów związanych z tzw. walidacją nowoprojektowanych procedur nawigacyjnych np. takich jak SID i STAR.
Po zakupieniu przez PAŻP pierwszego nowoczesnego turbośmigłowego samolotu pomiarowego typu Beechcraft B-350i Super King Air, w 2016 roku sprzedany został pierwszy z Turboletów o znakach SP-TPB. Samolot zakupiła czeska firma Aeroservis, rejestrując go na znakach OK-TPB.
Na chwilę obecną nie ma informacji o tym czy PAŻP zdecyduje się na zakup nowego samolotu.