Droga startowa na poznańskiej Ławicy będzie remontowana w okresie od kwietnia do października br., ale największe nasilenie prac zaplanowano na wczesną jesień. To właśnie wtedy pas zostanie wyłączony z ruchu. Nie wiadomo jeszcze, jakie decyzje podejmą przewoźnicy – zrezygnują z operacji, czy przeniosą je na inne lotniska.
– Port Lotniczy Poznań Ławica sfinalizował operacyjne aspekty modernizacji drogi startowej, niezbędnej ze względu na obecne parametry techniczne oraz wymogi ICAO (Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego). Prace budowlane potrwają od kwietnia do października bieżącego roku. Z powodów technicznych konieczne jest czasowe całodobowe wyłączenie drogi startowej z użytkowania, planowane na przełom września i października – podają w oficjalnym komunikacie służby prasowe lotniska. Według zapewnień przedstawicieli portu, harmonogram prac jest najmniej inwazyjny dla funkcjonowania lotniska. A z remontem nie można dłużej czekać, bo remont musi zostać wykonany przez 2018 rokiem. Finansowanie na ten cel zagwarantowane jest natomiast do końca 2015 roku.
Inwestycja modernizacji drogi startowej na poznańskiej Ławicy planowana jest od roku 2007 roku, w ramach wieloletniego programu rozbudowy lotniska. – Etapy przygotowań do realizacji objęły ocenę stanu technicznego na podstawie badań, prace koncepcyjne i projektowe. Termin uzależniony jest od zakresu prac budowlanych i wymogów technologicznych, a także warunków atmosferycznych, takich jak temperatura czy opady – podają przedstawiciele lotniska w komunikacie, wskazując na to, że wyłączenie pasa z ruchu konieczne będzie w okresie od 21 września do 11 października 2015 roku. W miesiącach największego nasilenia ruchu pasażerskiego, czyli od połowy czerwca do końca sierpnia, prace mają być realizowane poza obszarem drogi startowej, co nie będzie miało wpływu na wykonywane na niej operacje. W pozostałym okresie ograniczenia drogi startowej będą dotyczyły wyłącznie pory nocnej.
– Konieczność przeprowadzenia modernizacji w roku 2015 wynika z potwierdzonej badaniami degradacji nośności drogi startowej. Według obliczeń, stan obecny i dalsza eksploatacja nie pozwolą w bliskiej perspektywie 3-4 lat na obsługę operacji lotniczych wykonywanych przez najbardziej popularne samoloty Airbus A320 i Boeing 737 – przyznają przedstawiciele lotniska. Obok modernizacji samej drogi, w planach jest również budowa nowego systemu odwodnienia, oświetlenia nawigacyjnego oraz budowa systemu ostrzegania o oblodzeniu. Dzięki zwiększeniu nośności samej drogi możliwa będzie również obsługa samolotów o większej masie, nawet przy większej liczbie startów i lądowań.
Całkowity koszt inwestycji nie jest jeszcze znany. Wiadomo jednak, że będzie ona dofinansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach WRPO.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.