Choć początkowo mówiło się, że nowy system ILS, umożliwiający lądowanie samolotom w trudnej sytuacji atmosferycznej będzie testowany na lotnisku w Ławicy jeszcze w tym roku, termin ten przełożono na wiosnę przyszłego roku. Lotnisko tłumaczy swoją decyzję dbałością o komfort pasażerów.
Jesienią i zimą na poznańskim lotnisku najczęściej zdarzają się mgły. Tymczasem testowanie ILS odbywa się przy wyłączonym dla pilotów systemie. Oznacza to, że nie można z niego korzystać. Gdyby system testowany był teraz, przekierowania lotów zdarzałyby się częściej niż zazwyczaj. Przesunięcie całej procedury na wiosnę jest więc rozsądnym posunięciem.
Odbiory zgodnie z planem
Tym bardziej, że samo przesunięcie niewiele zmieni w sytuacji lotniska. Odbiory systemu odbędą się bowiem zgodnie z planem, ale na wdrożenie i certyfikację trzeba będzie poczekać, gdy na lotnisku panować będzie lepsza pogoda.
Dzięki inwestycji poznańskie lotnisko zyska ILS drugiej, wyższej kategorii (obecnie na lotnisku obowiązuje I kategoria). W tej chwili takim systemem może się pochwalić sześć polskich portów lotniczych: Lotnisko Chopina, Port Lotniczy Modlin, Port Lotniczy Gdańsk, Port Lotniczy Wrocław, Port Lotniczy Lublin oraz Katowice Airport.
Jak działa ILS?
Aby samoloty mogły bezpiecznie lądować w trudnych warunkach atmosferycznych, niezbędny jest system ILS, składający się z dwóch anten przekazujących samolotom dokładną drogę do miejsca, w którym podwozie powinno się zetknąć z pasem startowym. Dodatkowo ten sam pas powinien być wyposażony w odpowiednie światła oraz lampy. Dzięki systemowi możliwe jest zmniejszenie ilości odwołanych operacji lotniczych przy złych warunkach atmosferycznych, co przekłada się na szereg korzyści dla pasażerów i przewoźników. Pasażerowie skorzystają przede wszystkim na tym, że zmniejszą się uciążliwości związane z przekierowaniami (bądź znikną zupełnie).
Średnio na poznańskim lotnisku w ciągu roku zdarza się 10 dni, gdy samoloty nie mogą lądować ze względu na trudne warunki atmosferyczne. ILS wyższej kategorii umożliwi zmniejszenie kosztów związanych z przekierowaniami samolotów, gdy pogoda nie pozwala na wykonywanie operacji lotniczych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.