Prace przy remoncie drogi startowej na poznańskim lotnisku Ławica rozpoczęły się we wtorek, 5 maja. Całość prac ma potrwać do października i pochłonąć 50,5 mln zł.
Za modernizację poznańskiego pasa odpowiada firma Qumak i Strabag. Jak podają służby prasowe portu, obecnie, jak przewidziano w harmonogramie prac, realizowany jest pierwszy etap inwestycji, czyli modernizacja końcowego odcinka pasa od strony Przeźmierowa, o długości 500 metrów. Obejmie on wykonanie nowej warstwy nawierzchni, wymianę i rozbudowę oświetlenia nawigacyjnego, montaż systemu ice alert (informujący o oblodzeniu) oraz modernizację systemu odwodnienia. Z tego względu drogę startową skrócono, ale też wyłączono z użytkowania w godzinach nocnych, od 1:00 do 5:45.
Od 21 września do 11 października pas ma być jednak nieczynny przez całą dobę. Z tego względu lotnisko będzie zamknięte. Decyzję o przeniesieniu lotów na inne lotnisko podjął na razie tylko Wizz Air, który zdecydował że na czas remontu wszystkie operacje realizowane w normalnych warunkach w poznańskim porcie, przeniesie do Wrocławia. Na przejęcie pozostałych rejsów wciąż liczą porty w Bydgoszczy i przede wszystkim Babimoście. To, jak zostanie zorganizowany ruch lotniczy w tym czasie, zależy jednak wyłącznie od decyzji linii lotniczych.
Modernizacja drogi startowej, tuż obok budowy terminalu pasażerskiego (którą udało się zakończyć w drugiej połowie 2013 roku) jest najważniejszą inwestycją w porcie, którą planowano od 2007 roku. Jest ona konieczna ze względu na stopniowe wyczerpywanie się zdolności przenoszenia obciążenia, czyli spadek nośności 2,5 km pasa. Celem inwestycji jest podniesienie standardów bezpieczeństwa i dostosowanie go do podniesienia kategorii systemu ILS. Umożliwi to przyjmowanie większych samolotów, także w trudnych warunkach atmosferycznych i przy ograniczonej widoczności na drodze startowej.
Ostatni remont pasa startowego na Ławicy miał miejsce w 2009 r. i ograniczył się do wypełnienia pęknięć i szczelin na krótkim, liczącym 300 metrów odcinku drogi. Na całej długości pas remontowano tuż przed mistrzostwami Euro 2012. Wtedy także rozbudowano tu terminal pasażerski, powiększono płytę postojową dla samolotów i wybudowano nową, równoległą do pasa startowego drogę kołowania, dzięki czemu przepustowość lotniska uległa zwiększeniu.
Modernizacja drogi startowej jest zadaniem inwestycyjnym realizowanym w ramach wieloletniego programu rozbudowy poznańskiego lotniska. Ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu realizacji operacji lotniczych, a bezpośrednimi beneficjantami inwestycji są pasażerowie oraz przewoźnicy lotniczy. Projekt ten uzyskał współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.