Polskie Porty Lotnicze będą inwestorem w spółce CPK Lotnisko. Największa lotnicza spółka w Polsce prowadzi już prace nad pozyskaniem finansowania dłużnego – poinformował Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, w odpowiedzi na interpelację Marcina Horały.
Poprzednie władze Polski i spółki CPK zdecydowały się na wybór francusko-australijskiego konsorcjum Vinci-IFM jako inwestora prywatnego w komponent lotniskowy w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zmiana władzy wykonawczej na szczeblu centralnym i „miotła” w szeregach ministerstwa infrastruktury i spółki CPK przyniosła zmianę sposobu podejścia do realizacji inwestycji, zwłaszcza jej części lotniczej.
Tandem z Francji i Australii w byciu inwestorem branżowym zastąpiły Polskie Porty Lotnicze. Choć inwestycja wymaga ogromnych nakładów finansowych, których największa lotnicza spółka w Polsce nie posiada, to wybór takiego rozwiązania – zdaniem Macieja Laska, wiceministra infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. CPK – jest „decyzją podyktowaną zarówno logiką biznesową, jak i interesem państwowym”.
W odpowiedzi na interpelację Marcina Horały, pełnomocnika rządu ds. CPK w czasie rządów Zjednoczonej Prawicy, Lasek wskazuje, że „wybór PPL i jego potencjalne przystąpienie do CPK. Lotnisko stanowi w istocie działanie zmierzające do reorganizacji grupy kapitałowej, w której podmiotem dominującym jest Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.”. Wiceminister podkreślił, że spółka CPK „nie prowadziła postępowania na wybór inwestora, decydując się na utrzymanie pełnej kontroli nad projektem”, aby zachować 100 proc. udziałów w zyskach, które wygeneruje komponent lotniskowy.
Opracowywany jest Test Prywatnego Inwestora, a spółki PPL i CPK prowadzą analizy dot. struktury finansowania największego projektu infrastrukturalnego w Polsce w XXI wieku. Maciej Lasek wskazuje, że wzrost komponentu długu wyniesie do sześciu miliardów złotych. – Z finansowego punktu widzenia, koszt kapitału własnego jest zazwyczaj wyższy niż koszt długu, pod warunkiem zachowania bezpiecznych proporcji – co w tym przypadku nie budzi obaw – zaznaczył rządowy pełnomocnik.
Polskie Porty Lotnicze prowadzą działania zmierzające do pozyskania finansowania dłużnego. – W nadchodzących miesiącach, w ramach konkurencyjnego procesu, zostanie określona struktura konsorcjum finansowego oraz dobór instrumentów dłużnych – wskazał w odpowiedzi na interpelację Lasek. Planowany termin zakończenia prac to przełom III i IV kwartału tego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.