Zarządzające lotniskiem w Radomiu Polskie Porty Lotnicze komentują materiał WNP o ograniczonej liczbie kontrolerów na nowym lotnisku. Zdaniem zarządcy portu obsada jest wystarczająca, a wdrożone procedury się sprawdzają. Spółka nie widzi również podstaw do krytyki obsługi bagażowej czy oferty gastronomicznej nowego portu.
Wczoraj na portalu WNP opublikowany został artykuł pt.
Radom nie ma stałego nadzoru kontrolerów lotów. Wpada tu tylko na godziny. W tekście tym znalazły się informacje o tym w jakich godzinach obecnie pracują kontrolerzy. Z komentarza wiceprezesa Enter Air mogliśmy się dowiedzieć, że jest to sytuacja nadzwyczajna a „na ogół lotniska są dostępne w dość długim okresie czasu w ciągu dnia".
Sprawę komentowała także szefowa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), która mówiła, że do zadań w Radomiu jest przygotowanych 15 kontrolerów, którzy łączą pracę także z innymi lotniskami. – Na ten moment nie ma potrzeby, by organizować ich pracę w innych godzinach. Oczywiście jesteśmy przygotowani na ewentualne zmiany. Mamy takie możliwości – powiedziała cytowana przez WNP Anita Oleksiak, prezes PAŻP. Poinformowała także, że kwestia obsady kontrolerów w Radomiu nie spowodowała żadnych negatywnych reakcji ze strony przewoźników czy zarządcy lotniska.
Sprawdziliśmy jak na sprawę patrzą Polskie Porty Lotnicze (PPL), czyli zarządca radomskiego lotniska.
Kontrola naprzemienna PAŻP i Sił Zbrojnych
PPL podkreśla, że lotnisko Warszawa-Radom jest wykorzystywane zarówno na potrzeby lotnictwa cywilnego, jak i wojskowego a służby kontroli ruchu lotniczego zapewniane są naprzemiennie przez PAŻP oraz Szefostwo Służb Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP. – PPL inwestując w lotnisko w Radomiu miał pełną świadomość jego współużytkowanego charakteru, zaś lotnisko w czasach, gdy funkcjonowało pod szyldem miejskiej spółki, również posiadało służby ruchu lotniczego świadczone w odpowiednio dobranych blokach czasowych. Takie rozwiązanie jest bardzo elastyczne, umożliwia wykorzystywanie lotniska zarówno do celów cywilnych, jak i wojskowych, obniża koszty funkcjonowania, co przekłada się na niższe opłaty terminalowe, co z kolei oznacza niższe koszty dla pasażerów. Podobne rozwiązania są stosowane w różnych portach regionalnych – informuje PPL.
Zarządca podkreśla przy tym, że współpraca z PAŻP i 42 BLSz układa się bardzo dobrze i istnieje spora elastyczność w zapewnianiu służb ruchu lotniczego odpowiednio dobranych do sytuacji operacyjnej, a przewoźnicy operujący lub chcący operować z Lotniska Warszawa-Radom są o tym poinformowani.
Obsada wieży inna niż sugeruje WNPPPL zwraca uwagę na to, że „obsada wieży jest zupełnie inna niż sugerował materiał WNP”. – Przykładowo, w niedzielę 18.06.2023 cywilna wieża funkcjonowała przez 8,5 godziny. W innych dniach jest to zwykle 5-5,5 godziny z możliwością korekty, w tym wydłużenia godzin pracy, w zależności od bieżących potrzeb – pisze PPL.
– Oczywistą nieprawdą jest stwierdzenie, że na lotnisku mogą wylądować tylko 2 samoloty dziennie. W godzinach aktywności cywilnych służb ruchu lotniczego operacje lotnicze może realizować każdy użytkownik przestrzeni powietrznej. Przepisy prawa lotniczego i europejskich aktów normatywnych są w tym względzie bardzo jasne. Lotnisko Warszawa-Radom jest lotniskiem użytku publicznego, podobnie działają cywilne służby ruchu lotniczego – zaznacza PPL.
PPL zwraca także uwagę, że opisana sytuacja z udziałem samolotu Enter Air nie była przypadkowym działaniem a efektem wypracowanej „ścieżki kontaktu” z PAŻP tak, aby w odpowiednim czasie zareagować i dokonać korekty godzin pracy służb ruchu lotniczego, aby możliwe było bezpieczne przyjęcie i obsłużenie samolotu. – W dniu 7 czerwca procedury te zadziałały, godziny pracy wieży zostały odpowiednio dopasowane do opóźnionych operacji lotniczych – podkreśla PPL.
Nie ma prowizorki– Zastosowane rozwiązanie kontroli ruchu powietrznego nie nosi znamion prowizorki, zaś stwierdzenie takie, czy to w wykonaniu „anonimowego informatora”, czy cytującego go dziennikarza, jest daleko krzywdzące dla instytucji i osób zaangażowanych w codzienne zapewnienie bezpieczeństwa operacji lotniczych zarówno na Lotnisku Warszawa-Radom, jak również w innych portach lotniczych, na których z powodzeniem stosuje się podobne rozwiązanie – komentuje PPL.
Spółka pisze przy tym, że obecnie lotnisko jest w fazie rozwoju, a „obecna liczba pracowników jest w pełni wystarczająca do obsługi planowanego na bieżący sezon letni rozkładu lotów, co załoga lotniska udowadnia każdego dnia”. Zdaniem PPL obsada i personel jest adekwatny do potrzeb operacyjnych i rachunku ekonomicznego.
– Informacja dotycząca braku sprzętu w systemie obsługi bagażowej jest całkowicie nieprawdziwa i kuriozalna. Na Lotnisku Warszawa-Radom zastosowano nowoczesne, redundantne rozwiązania przesyłu i kontroli bagażu. Nie ma żadnych braków po stronie zarządzającego lotniskiem, które powodowałyby, że proces obsługi bagażu przebiega nieprawidłowo. Nie ma też w tym względzie negatywnych sygnałów ani od pracowników lotniska, ani pasażerów – informuje PPL. Zarządca lotniska twierdzi także, że oferta handlowa i gastronomiczna również jest wystarczająca a nawet lepsza niż w portach w Olsztynie, Lublinie czy Bydgoszczy.
Nie ma mowy o "pracy na żądanie"Do medialnych zarzutów odniosła się także Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Jak zaznaczyła PAŻP, do pracy na lotnisku w Radomiu przygotowana jest 15-osobowa obsada wieży, zgodnie z zapotrzebowaniem na operacje lotnicze ustalonym dla lotniska na 2023 rok. „Całkowicie nieprawdziwa jest teza formułowana przez niektóre media, jakoby Polska Agencja Żeglugi Powietrznej obsługiwała radomskie lotnisko ‘na żądanie’ – stwierdza Agencja i dodaje: „Tylko na lotniskach, które są obsługiwane 24 godziny na dobę cywilna kontrola ruchu lotniczego jest zapewniana przez całą dobę. W przypadku innych lotnisk godziny pracy kontrolerów są ustalane z zarządcą portu lotniczego na dany sezon na podstawie planowanego z wyprzedzeniem rozkładu lotów. Zapewnianie służby bez planowanych operacji byłoby niegospodarnością”.
Jak tłumaczy PAŻP, godziny pracy kontrolerów publikowane są w tzw. AIP, czyli urzędowym zbiorze informacji lotniczych i są one każdorazowo aktualizowane poprzez tzw. NOTAM-y - depesze PAŻP zawierające informacje dla linii lotniczych i ich załóg m.in. na temat urządzeń lotniczych, służb oraz procedur. – PAŻP elastycznie dostosowuje się do oczekiwań portów lotniczych oraz przewoźników. Warto również zaznaczyć, że na lotnisku w Radomiu służbę pełnią wojskowi kontrolerzy lotów, którzy zapewniają obsługę także cywilnych niekomercyjnych lotów poza godzinami pracy cywilnych kontrolerów – stwierdza biuro prasowe PAŻP.