Baltona, wchodząca w skład Grupy Kapitałowe PPL, zamknęła rok 2022 z rekordowym wynikiem 35,6 mln zł zysku netto. PPL podkreśla, że to efekt przeprowadzonej restrukturyzacji. , po przejęciu spółki przez Grupę Kapitałową PPL. Wyniki pierwszego półrocza również jednoznacznie wskazują na wzrosty przychodów.
Baltona weszła do Grupy Kapitałowej PPL w 2020 roku. Od tego momentu rozpoczął się proces restrukturyzacji firmy oraz jej zobowiązań finansowych. PPL podkreśla, że wszystkie działania w restrukturyzacji Baltony zostały przeprowadzone na zasadach rynkowych, co zostało potwierdzone w odpowiednich testach prywatnego inwestora i wierzyciela. Zdaniem PPL Baltona po okresie restrukturyzacji, która rozpoczęła się z chwilą przejęcia nadzoru przez PPL, sukcesywnie umacnia swoją pozycję na polskim rynku. Efektywne zarządzanie spółką, jasna strategia i stabilizacja rynku lotniczego po okresie pandemii COVID-19, przekładają się na rosnące wyniki finansowe firmy.
Baltona działa od 77 lat, zaopatrując na początku statki. W latach 60-tych firma rozpoczęła współpracę z PLL LOT. W szarych czasach PRL była oknem na świat, a jej głównym konkurentem był Pewex, który jednak nie przetrwał próby czasu. W 2010 r. spółka została sprzedana firmie z Dubaju, ale w rekordowym dla lotnictwa 2019 r. zanotowała stratę 60 mln złotych. W lutym UOKiK podjął decyzję o zgodzie na transakcję PPL. – Sytuacja Baltony była na tyle trudna, że rozważaliśmy również scenariusz związany z upadłością. Dostaliśmy pacjenta w stanie krytycznym. Oprócz kwestii finansowych zdiagnozowaliśmy szereg innych problemów, takich jak słaby łańcuch dostaw i złe relacje z dostawcami, a także brak strategii rozwoju – tłumaczył Wojtera.
Restrukturyzacja i dobre wyniki finansowe
– W ubiegłym roku Baltona wypracowała 35,6 mln zł. zysku netto. Jest to doskonały wynik, zwłaszcza jeśli odniesiemy go do 60,6 mln zł. straty w przedpandemicznym 2019 roku. Wskazuje to, że kierunek zmian i rozwoju, jaki wytyczyliśmy jest słuszny i przynosi efekty. Potwierdzają to także dane tegoroczne. W pierwszym półroczu 2023 r. przychody Baltony wzrosły do 379,2 mln zł., czyli o 44 proc. rok do roku – podkreśla Bogdan Romaniuk, Członek Zarządu PHZ Baltona S.A.
– Przejmując Baltonę, musieliśmy zmierzyć się z szeregiem wyzwań. Najważniejsze z nich to znaczne zadłużenie spółki, brak klarownej strategii oraz nieefektywna struktura. By ratować firmę, musieliśmy także pozyskać odpowiednich menedżerów. Pierwszym krokiem było powołanie nowego Zarządu, w którego skład weszli doświadczeni menedżerowie z branży handlowej. Wspólnie z nowym Zarządem, który zawsze mógł liczyć na nasze pełne wsparcie, wyznaczyliśmy cele i uporządkowaliśmy strukturę – mówi Stanisław Wojtera, Prezes Zarządu Polskich Portów Lotniczych S.A.
– Za sprawą PPL i doskonałej współpracy z Baltoną, jesteśmy świadkami niezwykłej sytuacji. Prywatna spółka, która została przejęta przez podmiot państwowy rozkwitła i przynosi zyski – dodaje Stanisław Wojtera. – Wprowadziliśmy nowoczesne rozwiązania, wejście w e-commerce. Cała historia jest przeciwieństwem narracji, że w rękach państwach wszystko rdzewieje, natomiast w prywatnych zdrowieje. Cała strategia opiera się na tym, żeby rozwijać się na lotniskach regionalnych i szykować się pod kątem CPK. Pacjent nie tylko wyzdrowiał, ale już sam chodzi. Nie widzimy więc potrzeby, żeby go dokapitalizować – podkreśla Wojtera.
Baltona – plany rozwoju
Aktualnie firma koncentruje się na trzech filarach biznesowych – sprzedaż detaliczna dla pasażerów (travel retail), gastronomię (F&B) i shipchandling, czyli zaopatrywaniu statków. Baltona umacnia swoją pozycję, zwiększając w pierwszej połowie 2023 r. liczbę klientów do ponad 3 mln osób, czyli o +36 proc. w odniesieniu do tego samego okresu w 2022 r. Sukcesywnie modernizowane są sklepy bezcłowe i lokale gastronomiczne marki w portach lotniczych: Katowice-Pyrzowice, Warszawa-Modlin, Warszawa-Radom, Rzeszów-Jasionka (3 kw. 2023) oraz Poznań-Ławica (4 kw. 2023/1 kw. 2024). Tylko w 2023 r. na inwestycje przeznaczono ponad 32 mln zł.
– Niezwykle istotną rzeczą było odzyskanie zaufania marek. Obecnie wprowadzamy produkty polskie, mamy swoją wodę czy przekąski i sprawdzamy jak reaguje na nie rynek. Postanowiliśmy się jeszcze rozejrzeć, gdzie Baltona mogłaby zafunkcjonować poza rynkiem lotniczym. Znakomicie funkcjonuje nasza kawiarnia na dworcu kolejowym w Krakowie i myślę, że w tym kierunku też będziemy iść. Koncentrujemy się na rynku polskim, ale mamy również swój sklep w Montpellier i myślimy szerzej o rynku francuskim – wylicza Romaniuk.
Baltona zarządza 38 sklepami w Polsce (w tym roku zostanie uruchomiony kolejny sklep na lotnisku w Zielonej Górze). Posiada również trzy punkty za granicą (dwa w Rumunii i jeden we Francji) oraz 14 lokali gastronomicznych. W ramach GK Baltona pracuje aktualnie 745 osób.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.