Partner serwisu
Biznes i przemysł

PPL vs Wojtera. Narażenie spółki na znaczne szkody?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
PPL vs Wojtera. Narażenie spółki na znaczne szkody?
fot. PPL
Stanisław Wojtera miał narazić Polskie Porty Lotnicze na znaczne szkody majątkowe, zakładając Stowarzyszenie V4+ Airports, które zrzesza portu lotnicze z Europy Środkowo-Wschodniej. Nowy zarząd operatora m.in. „Okęcia” zawiadomił prokuraturę, która wszczęła śledztwo. Wojtera odpiera zarzuty, wskazując, że działał w interesie z Polski. Z kolei Marcin Horała uważa, że „komuś odebrało rozum”.

"Potwierdzamy, że złożyliśmy zawiadomienie dotyczące podejrzenia popełnienia przestępstwa nadużycia uprawnień, w wyniku którego doszło do wyrządzenia PPL znacznej szkody majątkowej" – odpowiedziało nam biuro prasowe PPL. 

Stanisław Wojtera Polskimi Portami Lotniczymi zarządzał w latach 2020-2024. To w czasie jego rządów operator Lotniska Chopina, jak i mniejszych portów w Radomiu i Zielonej Górze przeszedł przekształcanie z państwowego przedsiębiorstwa na spółkę, która działa na podstawie Kodeksu Spółek Handlowych.

Wojtera był także inicjatorem założenia Stowarzyszenia V4+, którego celem było m.in. wypracowanie lepszej synergii wśród portów lotniczych z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Do inicjatywy na wzór Grupy Wyszehradzkiej dołączyły lotniska z Austrii, Czech, Polski, Słowacji, Słowenii i Węgier, łącznie 24 porty, w tym Budapeszt, Kraków, Praga, Warszawa, Wiedeń czy Wrocław.

Szkoda Spółki

Stworzenie Stowarzyszenia miało narazić Polskie Porty Lotnicze na znaczne szkody, w związku z czym obecny zarząd Spółki złożył do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełniania przez Wojterę przestępstwa w postaci działania na szkodę Spółki. Jak informuje dziennikarz śledczy Radia Zet, warszawska prokuratura wszczęła śledztwo z art. 296 Kodeksu Karnego, który kryminalizuje „wyrządzenie znacznej szkody majątkowej związane z nadużyciem uprawnień lub niedopełnieniem obowiązku w zakresie zajmowania się sprawami majątkowymi lub działalnością gospodarczą innego podmiotu”.

Lotniskowy operator miał wydać na działalność Stowarzyszenia ponad 500 tys. złotych. Wojterze zarzuca się wyjazdy w Lublanie i Nowym Jorku, choć były prezes PPL-u był także prezesem Stowarzyszenia. Anonimowi rozmówcy Radia Zet z PPL wskazują, że zagranicą wszyscy odnosili wrażenie, że Stowarzyszenie jest inicjatywą rządową, choć rzeczywistość była zgoła inna.

Interes Polski

W obronie Wojtery stanął były pełnomocnik rządu ds. CPK. Marcin Horała uważa, że „komuś odebrało rozum”. – Nawiązywanie kontaktów biznesowych w branży i aktywne dążenie do zajęcia pozycji regionalnego lidera w sposób oczywisty wpisuje się w zadania PPL. Warto dodać, że V4+ jest członkiem ACI Europe, czyli jest rozpoznawanym ciałem reprezentującym interesy podmiotów lotniczych z Europy Środkowej. Co więcej, według mojej wiedzy, składka członkowska opłacana przez PPL wynosiła około 1000 euro rocznie, więc ani nie szkoda, ani nie znaczna – odpisał Radiu ZET Horała.

Do sprawy odnosił się także sam Stanisław Wojtera. W przesłanym redakcji „Money” obszernym oświadczeniu stwierdził, że zarówno jako prezes PPL, jak i Stowarzyszenia działał w interesie Polski. – Sprawa bulwersuje mnie, tym bardziej że kwota 500 tys., która pada w artykule, jest nieprawdziwa, a całość działań podejmowanych przeze mnie zarówno jako prezesa PPL, jak i prezesa Stowarzyszenia, nakierowana była na wzrost pozycji Polski i tworzenia pozytywnego otoczenia wokół branży lotniczej w tym inwestycji budowy CPK – wyjaśnił Wojtera.

Były prezes PPL zaznaczył, że „idea powołania stowarzyszenia lotnisk Europy Środkowej narodziła się w czasie pandemii, kiedy cała branża lotnicza stanęła przed koniecznością rozwiązywania problemów wcześniej nieznanych”. – Okazało się, że niezwykle ważna jest współpraca, wymiana doświadczeń, wzajemna pomoc. Inicjatywa ta spotkała się z dużym odzewem, co zaowocowało powołaniem w sposób formalny stowarzyszenia – wskazał Wojtera, dodając, że „członkami założycielami – zgodnie z polskim prawem o stowarzyszeniach – musiały zostać osoby fizyczne”. – W skład tej grupy weszła zdecydowana większość prezesów i członków zarządów polskich lotnisk – podkreślił prezes Stowarzyszenia V4+ Airports.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bydgoszcz: Zagrożenie chemiczne tematem ćwiczeń (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Bydgoszcz: Zagrożenie chemiczne tematem ćwiczeń (zdjęcia)

Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. 16 października 2024

Poznań: Lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo

Newseria Biznes 15 października 2024

Łódź: Miasto wesprze linie, a województwo lotnisko?

Infrastruktura i lotniska

Łódź: Miasto wesprze linie, a województwo lotnisko?

Kasper Fiszer 17 października 2024

Zobacz również:

Lotnisko Chopina: PPL rozważa budowę terminalu dla tanich linii

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: PPL rozważa budowę terminalu dla tanich linii

Redakcja/przegląd prasy 19 września 2024

PPL: W sprawie Radomia zeszliśmy na ziemię

Infrastruktura i lotniska

PPL: W sprawie Radomia zeszliśmy na ziemię

Roman Czubiński 03 października 2024

Koniec umowy PPL z PKOL

Prawo i polityka

Koniec umowy PPL z PKOL

Przegląd prasy/Rynek Lotniczy 06 września 2024

Pozostałe z wątku:

Bydgoszcz: Zagrożenie chemiczne tematem ćwiczeń (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Bydgoszcz: Zagrożenie chemiczne tematem ćwiczeń (zdjęcia)

Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. 16 października 2024

Poznań: Lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo

Newseria Biznes 15 października 2024

Łódź: Miasto wesprze linie, a województwo lotnisko?

Infrastruktura i lotniska

Łódź: Miasto wesprze linie, a województwo lotnisko?

Kasper Fiszer 17 października 2024

Zobacz również:

Lotnisko Chopina: PPL rozważa budowę terminalu dla tanich linii

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: PPL rozważa budowę terminalu dla tanich linii

Redakcja/przegląd prasy 19 września 2024

PPL: W sprawie Radomia zeszliśmy na ziemię

Infrastruktura i lotniska

PPL: W sprawie Radomia zeszliśmy na ziemię

Roman Czubiński 03 października 2024

Koniec umowy PPL z PKOL

Prawo i polityka

Koniec umowy PPL z PKOL

Przegląd prasy/Rynek Lotniczy 06 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5