Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze rozstrzygnęło przetarg na projekt budowy terminalu Portu Lotniczego Radom-Sadków. Aby wyłonić wykonawcę inwestycji przeprowadzono aukcję elektroniczną, a o zwycięstwie zdecydowały, dosłownie, grosze.
Postępowanie ruszyło 19 października 2018 roku. Jego przedmiotem jest wykonanie projektu budowlanego wraz z Programem Funkcjonalno – Użytkowym budowy Terminala dla Lotniska Radom-Sadków”. Zamawiający – Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze – zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 5,65 mln zł.
Otwarcie ofert w przetargu nastąpiło 10 grudnia. Do realizacji zadania zgłosiło się czterech chętnych. Najtańsza propozycja pochodziła od Przedsiębiorstwa Spółdzielczego „Budoprojekt” z Katowic, a najdroższa od konsorcjum firm GMT z Mysłowic i warszawskiego PiG Architekci, a jej wysokość to 14,94 mln zł brutto. Pozostałe propozycje to 2,9 mln zł brutto od konsorcjum krakowskich firm: APA Czech, Duliński, Wróbel Agencja Projektowa „Architektura” oraz Tequm oraz 3,06 mln zł brutto od JSK Architekci z Warszawy.
Ostatecznie, aby rozstrzygnąć przetarg, zamawiający przeprowadził aukcję elektroniczną, a startujące w niej podmioty mogły zmienić pierwotnie przedstawioną kwotę. Należy tu zaznaczyć, że to właśnie cena była jedynym kryterium.
Jak podaje „
Gazeta Wyborcza Warszawa” – aukcję wygrała firma, która pierwotnie zaproponowała najwyższą cenę. Konsorcjum firm z Mysłowic i Warszawy zaproponowało realizację zadania za 1 881 899,98 zł. Drugie miejsce w licytacji zajęło konsorcjum APA Czech, Duliński Wróbel oraz Tequm, które złożyło ofertę równą 1 881 900,00 zł. Różnica między tymi propozycjami wynosiła 2 grosze.
Według informacji „Gazety Wyborczej” – pracownicy biura prasowego PPL zaznaczają, że aukcja odbywała się „w otwarte karty”: uczestnicy licytacji widzieli kolejne oferty składane przez konkurenta. Ten, który pierwszy uznał, że gra przestaje być warta świeczki, przestawał licytować.
Jest to jedno z czterech postępowań, dotyczących rozbudowy lotniska Radom-Sadków. PPL przygotowuje lotnisko w Radomiu do zajęcia pozycji portu komplementarnego wobec Okęcia. Stołeczne lotnisko wyczerpuje bowiem swoją przepustowość i potrzebuje wsparcia, do czasu powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2027 roku. Propozycja PPL-u jest kontrowersyjna o tyle, że na Mazowszu niemal gotową infrastrukturę posiada Port Lotniczy Warszawa-Modlin.