Port Lotniczy w Pradze im. Vaclava Havla zaprezentował plany rozwoju na najbliższe lata. Podróżni wylatujący ze stolicy Czech zyskają szybszą odprawę, więcej miejsc parkingowych, a także większy wybór tras oraz dojazd koleją.
Rozwój lotniska do 2030 roku przyniesie 200 bezpośrednich połączeń, w tym 37 dalekodystansowych. Obecnie praski port, który planuje być również neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, obsługuje 21 tras międzykontynentalnych.
Do końca bieżącej dekady na lotnisku im. Vaclava Havla będzie także do dyspozycji podróżnych 10 tys. miejsc parkingowych. Poszerzona zostanie ponadto oferta sklepów, restauracji oraz hotelowa. Rozbudowa terminali zwiększy natomiast ich przepustowość do 21,2 mln pasażerów rocznie.
– Cieszymy się, że Ministerstwo Finansów zatwierdziło aktualizację naszej długoterminowej koncepcji i strategii, która jako jeden z głównych filarów uwzględnia plan rozwoju przepustowości portów lotniczych. Koszty realizacji pierwszego etapu szacujemy na 32 mld koron – oświadczył Jiří Pos, prezes praskiego lotniska.
– Rozwój stołecznego lotniska przyczyni się do napływu inwestycji, bogatszej gospodarki i wzrostu handlu międzynarodowego. Cieszę się, że po zarządzaniu kryzysowym zarząd portu może przystąpić do realizacji koncepcji na kolejne lata. Proponowana strategia została bowiem zatwierdzona – podkreślił Zbyňek Stanjura, minister finansów.
– Pociągi z Pragi na lotnisko powinny zacząć kursować w 2030 roku, co jest zgodne z planami dalszego rozwoju portu im. Václava Havla. Chcemy także, aby nowa linia ze stacji Masaryka na lotnisko była połączona z dworcem głównym w Pradze. Celem jest lepsze połączenie pociągów dalekobieżnych z przyszłym ruchem na lotnisku – dodał Martin Kupka, minister transportu.
Lotnisko stolicy Czech obsłużyło w sierpniu 1 575 795 pasażerów. Wynik uzyskany w ósmym miesiącu bieżącego roku to 79 proc. poziomu z 2019 roku.
Sierpień był także nieznacznie słabszy od lipca. Przypomnijmy, że nad Wełtawę latają z Warszawy aż pięć razy dziennie
Polskie Linie Lotnicze LOT, realizujące także ze stolicy Czech czartery dla biur podróży na długich trasach do Afryki, Azji czy Ameryki Południowej. Z kolei z Krakowa i Gdańska do Pragi rejsy oferuje niskokosztowy Ryanair.