Partner serwisu
Biznes i przemysł

Prezentacja polskiego szybowca akrobacyjnego I-45 JAY (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa zakończył kolejny etap prac nad nowym szybowcem akrobacyjnym I-45 JAY. Dziś (18 lutego) w Warszawie odbyła się oficjalna prezentacja nowego szybowca podsumowująca także prowadzone nad nim prace. Warto również podkreślić, że to pierwsza premiera nowego polskiego szybowca od ponad 30 lat.

Spotkanie prasowe z udziałem konstruktorów odbyło się w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa w Warszawie, w którym wzięli udział przedstaciele Instytutu: dr inż. Paweł Stężycki, dyrektor, dr inż. Sylwester Wyka – zastępca dyrektora ds. badawczych, mgr inż. Paweł Guła – dyrektor Centrum Technologii Lotniczych, mgr inż. Dawid Ulma – kierownik programu JAY oraz Maciej Pospieszyński, pilot samolotowy i szybowcowy, kapitan PLL LOT, trzykrotny mistrz świata akrobacji szybowcowej w kategorii Unlimited.

W pracę nad szybowcem akrobacyjnym I-45 JAY było zaangażowanych prawie 100 inżynierów Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa z różnych specjalizacji, co podkreśla multidyscyplinarny charakter projektu. Byli oni odpowiedzialni za konstrukcję, prace z zakresu aerodynamiki oraz struktury kompozytowe. Warto dodać, że to pierwszy na świecie szybowiec akrobacyjny, którego skrzydła i komponenty wykonane są w technologii preimpregnatów (prepreg).

Na przełomie roku z sukcesem zakończyli oni kolejny etap prac nad szybowcem akrobacyjnym I-45 JAY, który jest platformą do testowania i wdrażania innowacyjnych technologii szybowcowych. Dokładnie 18 grudnia 2024 JAY został oblatany, a wcześniej maszyna pozytywnie przeszła próby statyczne i wytrzymałościowe. Do tej pory szybowiec wylatał około 60 minut w dwóch lotach. Przeprowadzono je z lotniska Aeroklubu Częstochowskiego, a za sterami zasiadł pilot doświadczalny mgr inż. Mariusz Stajewski. Program prób w locie, liczący 50 godzin, będzie kontynuowany w dalszej częsci roku. Warto podkreślić, że w udoskonalaniu jego konstrukcji jako konsultant bierze również udział czterokrotny mistrz świata w akrobacji szybowcowej w kategorii Unlimited Maciej Pospieszyński.

- Historia szybownictwa w Polsce jest bogata i pełna osiągnięć, które miały ogromny wpływ na rozwój tej dyscypliny w Polsce i na świecie. Od lat 30-tych XX wieku Polska jest pionierem w budowie szybowców. Polscy konstruktorzy stworzyli wiele innowacyjnych modeli, które stały się podstawą do dalszego rozwoju tej dziedziny zarówno w kraju, jak i na świecie. Szybowiec akrobacyjny I-45 JAY, który jest demonstratorem nowoczesnych technologii, nawiązuje do bogatych polskich tradycji inżynieryjnych i osiągnięć sportowych. Naszym rozwiązaniem z pewnością wyznaczamy nowe trendy w aerodynamice i technologiach kompozytowych, jak również udowadniamy, że wiedza i doświadczenie z zakresu inżynierii lotnictwa pasażerskiego znajduje praktyczne zastosowanie w szybownictwie wyczynowym – mówi dr inż. Paweł Stężycki, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.

Konstruktorzy szybowca liczą, że dzięki wdrożeniu tej unikatowej konstrukcji do produkcji Polska ponownie stanie się liderem w produkcji szybowców, a piloci będą stawali na najwyższym podium w zawodach akrobacyjnych. Na razie występuje on w wersji jednomiejscowej, lecz przedstawiciele Instytutu Lotnictwa nie wykluczają opracowania także innych odmian.

Nowy szybowiec akrobacyjny I-45 JAY powstał w odpowiedzi na potrzeby rynku, bo powoli kończą się dopuszczalne okresy eksploatacji na szybowcach akrobacyjnych polskiej produkcji. Chodzi tu o przede wszystkim o szybowce S-1 Swift i MDM-1 Fox produkowane przez Margański & Mysłowski Zakłady Lotnicze, które kolejno zostały oblatane po raz pierwszy w 1990 i 1993 roku.

Oprócz testów Instytut Lotnictwa prowadzi również rozmowy z potencjalnymi partnerami, którzy są zainteresowani uruchomieniem produkcji I-45. Do tej pory zainteresowanie programem wyraziły wyłącznie przedsiębiorstwa spoza Polski.

- Szybowiec akrobacyjny I-45 JAY jest następcą tak znanych na świecie konstrukcji, jak SZD-21 Kobuz, S-1 Swift czy MDM-1 Fox. Wobec braków na rynku wyspecjalizowanych szybowców akrobacyjnych można domniemywać, że międzynarodowe środowisko szybowcowych pilotów akrobacyjnych pragnęłoby, by I-45 JAY szybko pojawił się na zawodach rangi światowej. Z pierwszych lotów na szybowcu akrobacyjnym I-45 JAY można wywnioskować, że ma w sobie potencjał rozwojowy, jego parametry lotu powinny satysfakcjonować pilotów doskonalących się w sztuce akrobacji szybowcowej. Niestety nie było możliwości wykonania bardziej dynamicznych manewrów akrobacyjnych, co najlepiej by pozwoliło ocenić walory szybowca w jego „naturalnym środowisku”. Mam nadzieję na rychłe rozpoczęcie prób certyfikacyjnych, a następnie seryjną produkcję szybowca – mówi mgr inż. Mariusz Stajewski, pilot doświadczalny szybowca.

Co wyróżnia szybowiec akrobacyjny I-45 JAY?

- W szybowcu akrobacyjnym I-45 JAY, po raz pierwszy w Polsce, skrzydła zostały wykonane w technologii preimpregnatów (prepreg). Technologię tę, która dotychczas sprawdzała się w samolotach pasażerskich charakteryzuje wysoka jakość i duża wytrzymałość. Zapewnia ona również powtarzalność produkcji komponentów. To niezmiernie istotne elementy w szybownictwie akrobacyjnym, w którym podobnie jak w wyścigach Formuły 1, wytrzymałość konstrukcji i jakość wykonania wpływająca na aerodynamikę pojazdu mają ogromne znaczenie dla osiąganych wyników – wyjaśnia mgr inż. Paweł Guła, dyrektor Centrum Technologii Lotniczych w ILOT.

Konstruktorzy szybowca akrobacyjnego I-45 JAY postawili również na inne istotne cechy projektu. Każdy szczegół projektowany był z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania 3D. Technologia CNC wykorzystywana na etapie produkcji oprzyrządowania zapewnia wysoką dokładność i zachowanie wymaganych tolerancji. Aerodynamicznie ukształtowana bryła kadłuba ma kluczowe znaczenie dla doskonałości szybowca, w tym przypadku osiąganiu wysokich prędkości przy minimalnym zużyciu energii.

- Szybowiec akrobacyjny I-45 JAY posiada specjalnie zaprojektowany i zoptymalizowany pod kątem wybranych własności aerodynamicznych profil skrzydła. Lotka typu Frise, wkomponowana w skrzydła, została dostosowana i opracowana z uwzględnieniem wymagań charakterystycznych dla szybowców akrobacyjnych. Dzięki temu szybowiec ma doskonałe własności pilotażowe z zachowaniem kompromisu pomiędzy sterownością i statecznością. W podwoziu głównym zastosowana została nowatorska kinematyka. Kabina pilota jest zoptymalizowana do wzrostu 90% populacji, a duża osłona zapewnia szeroki kąt widzenia, zapewniając pilotowi akrobacyjnemu niepotykaną w innych konstrukcjach widoczność dookoła szybowca. Zadbaliśmy także o to, by montaż i demontaż szybowca był jak najmniej skomplikowany. I najważniejsza kwestia, ukłon w stronę pilotów akrobacyjnych – konstrukcja szybowca zakłada dopuszczalne przeciążenia na poziomie +10/ -8 g – wymienia mgr inż. Dawid Ulma, kierownik programu JAY.

Tutaj warto spojrzeć na to, co jest wyróżnikiem tej technologii i co świadczy o jej przewadze rynkowej z perspektywy samych użytkowników, czyli pilotów?

- I-45 JAY na tle innych szybowców akrobacyjnych wyróżnia fakt, że… jest. I to jako młoda wiekiem konstrukcja wśród dość leciwych szybowców akrobacyjnych. Jest więc konstrukcją o dużym potencjale do rozwoju. Wszystko wskazuje na to, że jest konstrukcją dojrzałą, która po próbach certyfikacyjnych uzupełniłaby niedobory tak wyspecjalizowanych szybowców na całym świecie – mówi mgr inż. Mariusz Stajewski, pilot doświadczalny.

- JAY jest szybowcem, w którym skupiono się na rozwinięciu najlepszych cech polskich szybowców akrobacyjnych – jednocześnie konstruktorzy skupili się na wyeliminowaniu największych wad jego poprzedników. Jest to pierwszy szybowiec akrobacyjny zbudowany w nowej technologii z kompozytu węglowego z wykorzystaniem nowoczesnych żywic. Widoczność z szybowca została poprawiona, szczególnie w dół, ma to pomóc przy wejściu do strefy akrobacji i rozpoczęciu wiązanki w odpowiednim miejscu. Konstruktorzy dużo uwagi poświecili ergonomii kabiny, pozycji pilota oraz jego wygodzie. Są to elementy, na które w latach 90-tych nie zwracano istotnej uwagi, a które są dla pilota bardzo ważne. Od komfortu zależy precyzja pilotażu oraz to, jak pilot radzi sobie z przeciążeniami. Czas na szybowiec, który sprosta wymogom XXI wieku, będzie nowoczesny, bezpieczny ale przede wszystkim będzie świetnie latał i posłuży nam przez kolejne lata - mówi Maciej Pospieszyński, pilot szybowcowy, mistrz świata akrobacji szybowcowej w kategorii Unlimited.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ruszają pierwsze w Polsce foresighty rynku dronowego

Biznes i przemysł

Ruszają pierwsze w Polsce foresighty rynku dronowego

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa 26 lutego 2024

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Piotr Bożyk/inf. pras. 17 września 2023

"Nie będziemy kupować technologii kosmicznych, będziemy je tworzyć"

Biznes i przemysł

Przedstawiciele IFAR debatowali w Warszawie o przyszłości lotnictwa

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Ruszają pierwsze w Polsce foresighty rynku dronowego

Biznes i przemysł

Ruszają pierwsze w Polsce foresighty rynku dronowego

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa 26 lutego 2024

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Piotr Bożyk/inf. pras. 17 września 2023

"Nie będziemy kupować technologii kosmicznych, będziemy je tworzyć"

Biznes i przemysł

Przedstawiciele IFAR debatowali w Warszawie o przyszłości lotnictwa

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5