Piątkowa podkomisja stała do spraw lotnictwa cywilnego z udziałem Filipa Czernickiego, prezesa spółki Centralny Port Komunikacyjny pozwoliła poznać kilka kluczowych dat dotyczących komponentu lotniczego CPK.
– Jeśli przyjmiemy, że uzyskana decyzja lokalizacyjna będzie gdzieś w końcówce tego roku i do tego czasu nabędziemy znaczącą większość gruntów z programu PDN, to planowane jest uzyskanie pozwolenia na budowę w pierwszym kwartale 2026 roku i rozpoczęcie robót naziemnych w trzecim kwartale 2026 roku – ujawnił Czernicki.
Prezes CPK przekazał, że budowa tunelu kolejowego pod lotniskiem i fundamentowanie rozpocznie się w drugim kwartale 2026 roku. Zakończenie budowy tego tunelu przewiduje się w drugim kwartale 2029 roku.
– Zakończenie robót związanych z terminalem przewidujemy w pierwszym kwartale 2031 roku. Pozwolenie na użytkowanie w drugim kwartale 2031 roku. Czas na certyfikowanie i uruchomienie lotniska to byłby 2031 rok. Mamy tutaj zapasy, nieduże, ale pewne są, więc zakładamy, że mniej więcej w trzecim kwartale 2032 roku to lotnisko będzie mogło zostać oddane do użytku. To jeśli chodzi o daty – podkreślił Czernicki.
Prezes CPK następnie poinformował, że w zakresie działań związanych z nieruchomościach, które spółka nabyła, trwa porządkowanie tego terenu. – Pozyskiwane naniesienia z tych budynków, które są rozbierane, są przekazywane nieodpłatnie gminom, w celu ich ponownego wykorzystania. Zależy nam, żeby uszanować jak najwięcej lokalnej społeczności, której niewątpliwie zmieniamy życie. Niezależnie od tego jak to na nich wpływa, celem przedsięwzięcia jest zapewnienie możliwości transportu dla centralnej Polski oraz Mazowsza. Według tych harmonogramów wygląda na to, że logicznie jesteśmy realnie w stanie przygotować i wybudować całą infrastrukturę na 2032 rok – dodał Czernicki.
– Ten punkt startowy byłby lepszy, gdyby nasi poprzednicy nie podjęli decyzji o wstrzymaniu rozbudowy Lotniska Chopina. Dzisiaj pewnie mielibyśmy możliwość spokojnego patrzenia na przyjęcie 26 mln pasażerów za zdecydowanie mniejsze pieniądze aniżeli musimy teraz na to poświęcić. Niemniej aktualnie inwestycja w Lotnisko Chopina jest też swojego rodzaju szansą, że lotnisko w Baranowie też odniesie sukces i będziemy mogli ten ruch z Lotniska Chopina przenieść – podsumował jeszcze obecny także na podkomisji Maciej Lasek, pełnomocnik rządowy ds. CPK, który
w połowie lipca na komisji infrastruktury opowiadał już o korektach, jakie przewidziano zarówno w komponencie lotniczym, jak i kolejowym.