– CPK to inwestycja, którą absolutnie uważam za jedną z najistotniejszych jakie Polska realizuje w XXI wieku – powiedział wczoraj prezydent Andrzej Duda podczas specjalnej konferencji. Przed wyborami nie będzie jednak ceremonii wbicia pierwszej łopaty. – Tymczasem już nie jedna łopata, lecz wiele łopat, zostało wbitych, a prace trwają – podkreślał Marcin Horała, pełnomocnik rząd
Wczoraj (28 września) w warszawskim studiu telewizyjnym ATM odbyła się wielka konferencja CPK pt. "Historia sukcesów pisanych faktami". W jej trakcie poparcie dla budowy nowego portu wyraził prezydent Andrzej Duda. Spółka podsumowała także wszystkie dotychczasowe prace oraz wskazała na najbliższe działania.
– CPK to inwestycja, którą absolutnie uważam za jedną z najistotniejszych jakie Polska realizuje w XXI wieku. Musimy cały czas iść do przodu, a ten kierunek to właśnie Centralny Port Komunikacyjny. II Rzeczpospolita miała swoją Gdynię, port, miasto czy stocznię, która została zbudowana na piasku z malutkiej rybackiej wioski. Teraz mamy plan i rozpoczętą inwestycję CPK, budowy jednego z największych lotnisk i systemu transportowego nie tylko w Europie, ale i na świecie. Czy go potrzebujemy? Tak! Ta inwestycja to jasna, klarowna i wyraźna realizacja naszych interesów – powiedział prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.
Spółka podkreśla, że gotowy jest projekt koncepcyjny terminala i dworca CPK, a w przygotowaniu jest właśnie projekt budowlany, który ma być gotowy jeszcze w tym roku. W decydującą fazę miało wkroczyć postępowanie na wybór partnera finansowego dla części lotniskowej. Jest gotowy master plan, decyzja środowiskowa, Plan Generalny i uzgodnienia lotnicze. Trwa projektowanie i uzyskiwanie uzgodnień dla linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią.
Master architekt CPK, czyli brytyjskie konsorcjum Foster+Partners, które zaprojektowało wcześniej m.in. lotniska w Hongkongu, Pekinie i Dosze – przygotowało
projekt koncepcyjny terminala i dworca kolejowego CPK, który został zaprezentowany na początku lipca.
Zasadnicze prace budowlane na razie jednak nie ruszyły. Na miejscu prowadzone są odwierty geologiczne oraz prace rozbiórkowe i przygotowawcze. – Często byłem pytany o to, „kiedy pierwsza łopata”. Tymczasem już nie jedna łopata, lecz wiele łopat, zostało wbitych, a prace trwają. Dzieje się to od wielu miesięcy, konsekwentnie, codziennie i nie w błysku fleszy. Wbrew niektórym krytycznym opiniom i powtarzanym nieprawdom, przeszliśmy od słów do czynów: z fazy planowania do projektowania i realizacji. Ten projekt infrastrukturalny poprawi życie mieszkańców Polski i będzie opłacalny dla gospodarki – mówił wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Spółka CPK posiada pakiet ważnych uzgodnień i dokumentów, m.in. master plan lotniska przygotowany przez spółkę Arup i ekspertów CPK, decyzję środowiskową z rygorem natychmiastowej wykonalności wydaną w przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ). Decyzja ta jest jednak zaskarżana.
Jesienią spółka CPK zamierza złożyć wniosek do Wojewody Mazowieckiego o wydanie decyzji lokalizacyjnej. Tempo procedur zależy od Wojewody, ale spółka zakłada w swoich harmonogramach, że jest możliwe jej pozyskanie jeszcze w tym roku. Kolejnym krokiem będzie wniosek o pozwolenie na budowę.
Uruchomienie pierwszego etapu lotniska CPK, czyli dwóch dróg startowych i infrastruktury o przepustowości do 40 mln pasażerów planowane jest na 2028 rok. – Mamy pełną świadomość, że jest to niełatwy i ambitny harmonogram. Licząc od decyzji o budowie do planowanego uruchomienia, zamierzamy zrobić to 2,5 razy szybciej niż powstawał port Berlin-Brandenburg. Nasz projekt koncentruje się wokół pasażera, jest „szyty na miarę”, oparty na prognozach i elastyczny, tzn. zakłada etapowanie budowy w zależności od bieżącej sytuacji rynkowej – podkreślał Horała.