Dziś (12 lipca) po godzinie 18.00 swoją oficjalną trzydniową wizytę w Rzeczypospolitej Polskiej rozpoczął Prezydent Republiki Korei Yoon Suk Yeol wraz z Małżonką. Jest to pierwsza oficjalna wizyta Prezydenta Korei w Polsce, który przyleciał do Warszawy prosto ze szczytu NATO w Wilnie na pokładzie boeinga B747-8I (22-001).
Stosunki polsko-koreańskie rozwijają się bardzo intensywniePolskę i Koreę łączy od 10 lat Strategiczne Partnerstwo, które obejmuje współpracę polityczną, gospodarczą i kulturalną. Republika Korei jest jednym z kluczowych partnerów ekonomicznych Polski w Azji. Dynamiczny rozwój kontaktów Korei z Polską nastąpił po podpisaniu umowy o wolnym handlu w 2011 r.
W ostatnich latach obroty handlowe dynamicznie rosły i osiągnęły rekordową wartość ponad 10 mld USD. Wiąże się to również z zakupami nowoczesnego uzbrojenia dla polskich sił zbrojnych. Oprócz handlu z Polską, koreańskie firmy decydują się także na inwestycje w naszym kraju – wśród nich to m.in. LG oraz SK Nexilis.
Wizyta od strony lotniczejAle dość o kwestiach politycznych. Pisząc o wizycie należy wspomnieć o jej jakże ciekawym i lotniczym aspekcie. Code One to nazwa samolotu Sił Powietrznych Republiki Korei, którym przewożony jest prezydent Korei Południowej. Obecny samolot używany jako Code One to jeden boeing 747-8I wydzierżawiony od Korean Airlines o numerach rejestracyjnych 22-001 (ex HL7643). B747-8I jest obecnie najdłuższym samolotem pasażerskim na świecie. Prezydencki B748 jest w służbie od stycznia 2022 r., a w 2021 r. przeszedł w Lufthansa Technik w Hamburgu kompletną przebudowę wnętrza, które jest całkowicie zmienione i przystosowane do potrzeb prezydenta.
B747-8I Code OneHistorycznie wynajem samolotu Code One był realizowany przez Korean Air lub Asiana Airlines. W 2018 r. zgłoszono, że dzierżawa Korean Air wygasa w marcu 2021 r. i że otwarto procedurę przetargową w celu zabezpieczenia nowego wynajmu. Ostatecznie i minimalnie postępowanie wygrał Korean Air.
Code One ma szeroki wachlarz środków bezpieczeństwa, z których większość jest ściśle tajna. Samolot wyposażony w zaawansowane systemy łączności i obrony, w tym zakłócacze sygnału radarowego i jest chroniony przed atakiem rakietami ziemia-powietrze lub powietrze-powietrze. Wnętrze samolotu jest w większości nieznane i tajne, ale wiadomo, że są w nim luksusowe sypialnie, gabinety, dwie kuchnie i inne niezbędne pomieszczenia. Code One jest przeznaczony nie tylko do podróży i wygody, ale także jako stanowisko dowodzenia, które służy prezydentowi Korei Południowej do kierowania krajem z dowolnego miejsca na świecie.
Boeing B747-8IBoeing 747-8 to ostatni z produkowanej rodziny B747 szerokokadłubowy samolot dalekiego zasięgu od Boeing Company. Jego końcówka oznaczenia pochodzi od boeinga 787, z którym ten samolot dzieli wiele nowych technologii. Samolot był produkowany w wersji pasażerskiej (747-8I) i towarowej (747-8F). Pasażerska wersja tego samolotu będzie może zabrać od 467 pasażerów w 3-klasowej konfiguracji do 581 w konfiguracji 1-klasowej. Zbudowany był głównie jako odpowiedź na potrzeby rynku cargo i jako rywal dla airbusa A380. Według producenta dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych do jego budowy, jego masa w przeliczeniu na pasażera była mniejsza od konkurencyjnego A380 o 10 proc., a zużycie paliwa w przeliczeniu na pasażera ma było o 11 proc. od swojego największego rywala.
Pierwszy na świecie dwupokładowy samolotBoeing B747 odegrał kluczową rolę w historii Boeinga jako lidera w branży lotniczej. Produkcja Królowej Niebios rozpoczęła się w 1967 roku i trwała przez 54 lata. Przez ten czas zamówiono 1574 Jumbo Jety, z czego 1573 zostało już dostarczonych. Na dostawę czeka obecnie jeden B747-8F, a na wejście do służby dwa Air Force One, które zastąpią obecnie używane B747 starszej generacji i przechodzą obecnie przebudowę pokładu. Jako ciekawostkę warto dodać, że 747-8 Intercontinental to obecnie najdłuższy samolot pasażerski świata. Boeing odebrał to miano airbusowi A340-600, który jest krótszy o jeden metr.
Do końca maja 2023 r. cała rodzina B747 wylatała prawie 145 miliardów kilometrów i przewiozła prawie 6,8 mld pasażerów, czyli 85 proc. ludzkiej populacji (dane Boeinga). Amerykański producent produkował Jumbo Jety w łącznie kilkunastu różnych wariantach, w tym czterech głównych: -100, -200, -300 i -400. Najpopularniejszy był ten ostatni. Dostarczono ich ponad 440 B747-400, a licząc razem ze zbudowanymi na jego bazie wariantami o wydłużonym zasięgu (ER) i cargo (F, ERF) – ponad 700 sztuk. W ostatnich 12 latach Boeing produkował jeszcze B747 w wersji pasażerskiej B747-8I oraz cargo B747-8F,
którym zakończył cały program 747.