Podczas oficjalnej wizyty prezydenta Francji Emmanuela Macrona w Chinach Airbus zawarł nowe umowy o współpracy z partnerami z miejscowej branży lotniczej. Francuskiej głowie państwa towarzyszyła także przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen.
Emmanuelowi Macronowi towarzyszyło w Chinach około 50 przedstawicieli francuskich kręgów biznesowych, w tym z firmy Airbus i koncernu energetycznego EDF – informował Reuters. W czasie wizyty ogłoszono szereg porozumień gospodarczych, w tym w dziedzinie produkcji samolotów, energetyki jądrowej i wiatrowej.
W obecności prezydentów Xi Jinpinga i Emmanuela Macrona, prezes Airbusa, Guillaume Faury podpisał z Tianjin Free Trade Zone Investment Company Ltd. oraz Aviation Industry Corporation of China Ltd. umowę o zwiększeniu zdolności montażu końcowego samolotów rodziny A320 w zakładzie w Tiencin poprzez zainstalowanie tam drugiej linii montażu (FAL). Przyczyni się to do osiągnięcia ogólnego celu Airbusa jakim jest wytwarzanie 75 samolotów miesięcznie w 2026 r. poprzez całą globalną sieć produkcyjną.
Warto także dodać, że w ostatnich dniach
China Southern Airlines poinformowały o planach zwiększenia zamówienia na samoloty Airbusa i Boeinga. Według najnowszych informacji całkowite zamówienie obejmie dokładnie 111 samolotów z rodziny A320neo oraz 103 samoloty z rodziny boeingów 737 MAX. Dostawy mają także obejmować poprzednią umowę ogłoszoną
w lipcu 2022 r. na 96 airbusów A320neo o wartości 12,2 mld dolarów.
4 linie FAL
Airbus ma cztery zakłady montażowe rodziny A320 na całym świecie: w Tuluzie, Hamburgu, Tiencin (FAL Asia) i Mobile. Do końca 2022 r. wszystkie miejsca montażu samolotów komercyjnych zostały przystosowane do obsługi A321, w ramach strategii przemysłowej mającej na celu zmniejszenie ryzyka związanego z rozwojem i zaspokojenie rosnącego udziału produkcji A321. W marcu 2023 roku
FAL Asia opuścił pierwszy samolot A321neo, rozpoczynając nowy etap zwiększonej wszechstronności produkcyjnej rodziny A320.
Umowa z CAS
Ponadto przedstawiciel Airbusa podpisał również Ogólne warunki umowy (GTA) z China Aviation Supplies Holding Company (CAS), przewidujące zakup 160 samolotów pasażerskich Airbusa. GTA odnosi się do wcześniejszych zamówień na 150 samolotów z rodziny A320 i 10 szerokokadłubowców A350-900, odzwierciedlających duży popyt ze strony chińskich przewoźników we wszystkich segmentach rynku.
Przewiduje się, że w ciągu najbliższych 20 lat ruch lotniczy w Chinach będzie rósł o 5,3% rocznie, tj. znacznie szybciej niż średnia światowa wynosząca 3,6%. Skutkiem będzie zapotrzebowanie na 8420 samolotów pasażerskich i towarowych od teraz do 2041 r., co stanowi ponad 20% całkowitego światowego popytu na około 39 500 nowych samolotów w ciągu najbliższych 20 lat.
- Jesteśmy zaszczyceni, mogąc kontynuować wieloletnią współpracę, wspierającą rozwój chińskiego lotnictwa cywilnego przy pomocy naszych znakomitych produktów. Stanowi ona podstawę ożywienia w branży i pomyślnych perspektyw dla chińskiego rynku lotniczego oraz chęci zrównoważonego rozwoju dzięki najnowszej generacji samolotów Airbusa. Cenimy sobie partnerstwo z chińskimi interesariuszami lotniczymi. Cieszymy się z udziału w kształtowaniu przyszłości lotnictwa cywilnego w Chinach - skomentował prezes Guillaume Faury.
Paliwo SAF
Zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju Airbus i China National Aviation Fuel Group (CNAF) podpisały też protokół ustaleń w celu zintensyfikowania chińsko-europejskiej współpracy w zakresie produkcji, konkurencyjnego stosowania i formułowania wspólnych standardów dla zrównoważonych paliw lotniczych (SAF). Wcześniej, we wrześniu 2022 r., Airbus i CNAF podpisały umowę na obsługę lotów komercyjnych i dostawczych w Chinach, które mają korzystać z SAF. Do końca marca br. obaj partnerzy wykonali 17 lotów dostawczych i pierwszy lot komercyjny, zasilane SAF. Nowa umowa o współpracy ma na celu optymalizację łańcucha dostaw SAF poprzez dywersyfikację źródeł i zwiększenie produkcji paliwa, by osiągnąć wykorzystanie SAF na poziomie 10 proc. ogólnego wolumenu zużywanych paliw lotniczych do 2030 r.
Airbus Helicopters i GDAT podpisują umowę na 50 śmigłowców H160
Podczas wizyty prezydenta Francji w Chinach, Airbus Helicopters podpisał kontrakt z GDAT, jednym z najbardziej znanych chińskich leasingodawców i operatorów śmigłowców, na 50 śmigłowców H160. Umowa ta jest największym pojedynczym zamówieniem na H160 na rynku cywilnym i parapublicznym od momentu zaprezentowania śmigłowca w 2015 r. Maszyny będą wykorzystywane przede wszystkim w sektorze energetycznym, w tym w transporcie morskim dla platform wiertniczych i gazowych, farm wiatrowych i pilotażu portowego, a także w ratownictwie medycznym i innych misjach miejskich służb publicznych. Firmy podpisały również umowę o strategicznej współpracy związanej z takimi tematami jak możliwości wsparcia i usług, między innymi w celu zapewnienia długoterminowej obsługi H160 w Chinach.
- Jesteśmy zaszczyceni, że GDAT zdecydował się wzmocnić swoją flotę 26 helikopterów firmy Airbus o 50 helikopterów H160, który został od początku zaprojektowany jako wszechstronny śmigłowiec i dlatego jest dobrze dostosowany do wielu segmentów rynku, które dostarczają leasingodawcy - powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters.
Airbus w Chinach
Airbus wszedł na chiński rynek prawie 40 lat temu, w 1985 r., wraz z dostawą pierwszego A310 do China Eastern Airlines. Do końca pierwszego kwartału br. roku flota Airbusów w Chinach wzrosła do ponad 2100 samolotów i stanowi ponad 50 proc. tego rynku.