Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Prognozy IATA dla CPK: 40 mln pasażerów w 2035 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-02-2022
Ostatnia modyfikacja:
11-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny/Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Prognozy IATA dla CPK: 40 mln pasażerów w 2035 roku
fot. CPK
Ruch lotniczy w Polsce powinien odbudować się do stanu sprzed pandemii do końca 2024 roku. Zakładana roczna przepustowość pierwszego etapu Portu Solidarność to 40 mln pasażerów i 1 mln ton cargo. Do 2060 roku nowe lotnisko przyciągnie łącznie ok. 850 mln pasażerów i ponad 35 mln ton cargo lotniczego. Takie są wyniki prognozy IATA przygotowanej dla CPK.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) to organizacja z ponad 70-letnią tradycją. Reprezentuje ok. 290 linii lotniczych w 120 krajach, co stanowi 83 proc. całkowitego ruchu lotniczego. To właśnie jej Polska zleciła opracowanie prognoz ruchu lotniczego w kraju z uwzględnieniem wybudowania Portu Solidarność w 2027 roku.​ Uwzględniają one bieżącą sytuację rynku lotniczego, przebieg pandemii, czynniki makroekonomiczne i demograficzne, tendencje rozwoju linii lotniczych czy strategie rozwoju przewoźników.

Katalizator innych projektów

– Ukończenie CPK to priorytet inwestycyjny dla Polski. CPK będzie katalizatorem dla innych projektów infrastrukturalnych, a także pozytywnym impulsem dla gospodarki, rynku pracy i PKB. Przyszłość zaczyna się właśnie teraz i mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią, Polska nie może zatrzymać swoich inwestycji – apeluje Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA na Region Europy.



Prognozy przygotowane przez IATA potwierdzają słuszność kierunku przyjętego przez twórców CPK. Na 2024 rok przewiduje się powrót do poziomu sprzed pandemii – ok. 50 mln pasażerów na polskich lotniskach. W 2040 roku ma to być łącznie ok. 100 mln, zaś w 2060 roku – ponad 140 mln pasażerów w tzw. scenariuszu bazowym.

Dynamiczny wzrost rynku po 2024 roku

– Prognozy mówią jasno – czeka nas nie tylko powrót do wyników sprzed pandemii, ale dalszy dynamiczny wzrost rynku po 2024 roku. Dzięki wybudowaniu Portu Solidarność przyciągniemy do 2060 roku ok. 850 mln pasażerów. Trudno o bardziej niepodważalny argument za budową CPK. Cieszę się, że tak uznana instytucja jak IATA dostrzega wartość naszego projektu i mówi wprost, że bez niego nie zrobimy kroku naprzód – stwierdził Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.



Dla Portu Solidarność IATA w pierwszym pełnym roku funkcjonowania prognozuje ok. 30 mln pasażerów (scenariusz bazowy). Poziom 40 mln pasażerów ma zostać osiągnięty w 2035 roku, zaś 50 mln – w 2044 roku. Na koniec prognozy – w 2060 roku – przewiduje ona ok. 65 mln pasażerów w scenariuszu bazowym, 48,5 mln w wysokim, zaś w najbardziej optymistycznym CPK obsłuży ok. 72 mln ludzi.

65 mln pasażerów rocznie do 2060 roku

– Wiarygodne prognozy lotnicze to kluczowy element planowania portu lotniczego. Profesjonalizm i dane IATA, najważniejszego związku przewoźników lotniczych na świecie, gwarantują, że planowana przez nas infrastruktura będzie dopasowana do popytu. Lotnisko już w pierwszym etapie będzie zdolne obsłużyć 40 mln pasażerów, co powinno zapewnić wystarczająca przepustowość do 2035 roku. Jednocześnie, jeżeli rynek będzie rozwijał się w zakładanym tempie, bardzo szybko będziemy w stanie podwyższyć przepustowość portu nawet do poziomu 50 mln pasażerów w ciągu roku – podkreślił Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.



Prognozy IATA wskazują również, jak powinna kształtować się przepustowość Portu Solidarność. W pierwszym okresie (lata 2027-2035) ma ona wynosić 40 mln pasażerów rocznie, a w ciągu kolejnych 7-10 lat powinna wzrosnąć do 50 mln pasażerów. Do 2060 roku przepustowość powinna wynieść 65 mln pasażerów rocznie.

20 proc. udziału w rynku cargo Europy Środkowo-Wschodniej

IATA przygotowała – oprócz ruchu pasażerskiego – prognozę cargo. Uwzględniono w niej dotychczasową sytuację Lotniska Chopina, które obsługuje dziś mniej niż 1 proc. europejskiego cargo lotniczego. Obecnie aż 62 proc. cargo lotniczego z Europy Środkowo-Wschodniej (ok. 1,8 mln ton rocznie) jest wywożone do lotnisk w Europie Zachodniej. IATA prognozuje, że Port Solidarność w krótkim czasie może zdobyć nawet 20 proc. udziału w rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Według wyliczeń IATA, bez budowy CPK, do 2060 roku Polskę ominęłoby 35 mln ton cargo.

Dla CPK prognoza cargo (scenariusz bazowy) wskazuje na 0,5 mln ton w 2030 roku, milion ton w 2035 aż po 1,75 mln ton na koniec prognozowanego okresu, czyli w 2060 roku. W ten sposób Port Solidarność ma szansę dołączyć do największych pod względem przeładunków cargo lotnisk w Europie. Dla porównania: obecnie lotnisko we Frankfurcie obsługuje 2,1 mln ton cargo rocznie, lotnisko Charlesa de Gaulle’a w Paryżu – 2,1 mln, a londyńskie Heathrow – 1,7 mln.



Prognozy IATA zostały na lata 2022-2060 w trzech scenariuszach: bazowym – opierającym się na najbardziej racjonalnych założeniach, w tym tych dotyczących rozwoju pandemii i wzrostu PKB; wysokim – zakładającym m.in. krócej trwające skutki pandemii COVID-19 i wyższy rozwój gospodarczy Polski; niskim – który zakładał wystąpienie wszystkich niekorzystnych czynników.

Kluczowe założenia prognozy obejmują również m.in. utrzymanie funkcjonowania wszystkich lotnisk regionalnych w Polsce, otwarcie lotniska w Radomiu, budowę Portu Solidarność, realizację Programu Kolejowego CPK wraz z odcinkami Kolei Dużych Prędkości, a także plany strategiczne linii lotniczych zebranych w drodze konsultacji.

Dodatkowo, zaktualizowane wyniki prognozy zostały szczegółowo przeanalizowane i ocenione przez doradcę strategicznego CPK – Port Lotniczy Inczon w Seulu oraz przez konsultanta ds. master planu, a poziomy przepustowości CPK także sprawdzone przez integratora. Wszystkie te podmioty oceniły założenia i wyniki prognoz jako „prawidłowe i odpowiednie” – do wykorzystania w planowaniu CPK.

–  Poprzednie prognozy IATA były ciekawsze, bo pokazywały scenariusze rozwoju rynku lotniczego z i bez funkcjonującego CPK, a w tym drugim przypadku ubytek dla Polski wynosił raptem 3 mln pasażerów rocznie, co biorąc pod uwagę gigantyczne pieniądze potrzebne do wydanie nie było wielkością powalającą. Najbardziej optymistyczna z tego materiału jest informacja wskazująca na powrót polskiego rynku w 2024 roku do stanu przed pandemii. Nasze spadki cofnęły nas do poziomu z 2006 roku podczas gdy dane światowe cofnęły się do roku 2003. Także spadek PKB nie był głęboki a obecnie jesteśmy krajem z jednych najszybszych wzrostów na świecie. Rok 2024 jest zatem jak najbardziej realny – ocenił Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

– Prognozy pokazują, że nadal rozwijać się będzie model zdecentralizowany ruchu, gdzie ponad 60 proc. ruchu obsługiwać będą porty regionalne i przewoźnicy niskokosztowi. Widać także pewnego rodzaju uspokojenie w rzucaniu danych przewozowych, zapewne na skutek temperowania takich zapałów przez koreańskiego doradcę. Nie mówimy już o 150 mln, ale o starcie z poziomu 45 mln, co oczywiście prowadzi do powrotu do pytania o niezbadane alternatywne rozwiązania dla obsługi lotniczej w aglomeracji warszawskiej – podsumował Furgalski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

inf. pras. 13 września 2023

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

inf. pras. 13 września 2023

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5