Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa był gospodarzem 12th IFAR Summit 2021 Warsaw, które odbyło się w dniach 18-21 października 2021. Wydarzenie zgromadziło ponad 60 przedstawicieli najważniejszych międzynarodowych organizacji oraz firm lotniczych. Głównym tematem obrad było zrównoważone lotnictwo.
IFAR, czyli International Forum for Aviation Research to międzynarodowa organizacja koncentrująca się na kwestiach globalnych na rzecz lotnictwa poprzez wspólne działania i wymianę wiedzy, ekspertów oraz doświadczeń w ramach grup tematycznych. Oprócz promowania wiedzy naukowej i technicznej, IFAR promuje wymianę młodych naukowców.
Coroczne spotkanie organizacji członkowskich IFAR ma na celu podsumowanie działalności organizacji oraz przygotowanie planów na następny rok.
Tegoroczna konferencja przeprowadzona była w formie spotkania hybrydowego, a wśród zaproszonych gości byli dyrektorzy oraz reprezentanci takich organizacji jak: DLR (Niemcy), NASA (USA), NRC (Kanada), TsAGI (Rosja), NLR (Niderlandy), CIRA (Włochy), Technical University Vienna (Austria), ONERA (Francja), JAXA (Japonia), CAE (Chiny) oraz VZLU (Czechy).
Tematem przewodnim 12th IFAR Summit 2021 Warsaw było zrównoważone lotnictwo w aspekcie ekonomicznym.
Podczas spotkania przeprowadzona została debata pomiędzy uczestnikami a zaproszonymi panelistami z Airbus Helicopters, Politechniki Warszawskiej, General Electric Company Polska oraz NLR. Debata moderowana była przez dyrektora Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, dr. inż. Pawła Stężyckiego.
– Wygląda na to, że cele związane ze zrównoważonym lotnictwem postawione przez społeczność międzynarodową, a wyrażone poprzez liczne regulacje na szczeblach rządowych i międzynarodowych są niezwykle ambitne. Jedyną drogą umożliwiającą spełnienie tych oczekiwań jest szeroko rozumiana współpraca instytucji badawczych oraz przemysłu przy wsparciu rządowym tam, gdzie jest to możliwe, np. przy rozwoju podstawowych technologii na niższych poziomach TRL. Wszyscy uczestnicy zgodzili się, że bez wsparcia instytucji rządowych i międzynarodowych nie będzie to możliwe ze względu na wysokie koszty innowacji, ale również potrzebę wprowadzenia szybkich usprawnień oraz regulacji ustawowych i prawnych – podsumował dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.
Spotkanie obejmowało także część warsztatową, podczas której odbywały się debaty uczestników przy stolikach tematycznych. Podczas jednego z warsztatów przedstawiono m.in. pułapki przy wdrażaniu nowych technologii w aspekcie działalności instytutów badawczych.
– Wynik tego warsztatu stanowi rozszerzenie konkluzji z IFAR Café z 10. IFAR Summit dotyczącego miejskiej mobilności powietrznej i może stanowić wkład do wypracowania wspólnego stanowiska IFAR dotyczącego zrównoważonego lotnictwa – mówi dyrektor Centrum Technologii Bezzałogowych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa, dr inż. Mikołaj Jarkowski.
Wnioski z warszawskiego szczytu zostaną opublikowane przez IFAR
na stronie internetowej organizacji. 12th IFAR Summit 2021 Warsaw było połączone z jubileuszem Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, który obchodzi w tym roku swoje 95-lecie.