Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Przewoźnicy coraz mniej skłonni do płacenia odszkodowań

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-12-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ AirHelp

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Przewoźnicy coraz mniej skłonni do płacenia odszkodowań
fot. Ryanair
Ryanair odrzuca prawie wszystkie wnioski o odszkodowania złożone bezpośrednio przez poszkodowanych pasażerów (98,4 proc.) – wynika z analizy AirHelp, organizacji działającej w obszarze praw pasażerów linii lotniczych. Średnia dla kilkudziesięciu przebadanych przewoźników wynosi aż 58 proc. co oznacza, że większość podróżnych w przypadku wystąpienia problemów z lotem musi walczyć z liniami o pieniądze.

Pasażerowie w dużej mierze nie ufają liniom lotniczym w kwestii właściwego wykonywania obowiązku wypłaty odszkodowania. Ponad połowa pasażerów w Europie (51 proc.) negatywnie odpowiada na pytanie, czy wierzy, że przewoźnicy uczciwie rozpatrują wnioski i wypłacają z tego tytułu odszkodowania swoim klientom. Z kolei 69 proc. ankietowanych przez YouGov na zlecenie AirHelp jest zdania, że linie lotnicze odrzucają ponad 40 proc. wniosków o odszkodowanie.

Odszkodowania się należą, ale…

Prawo do odszkodowania przysługuje pasażerom zakłóconych lotów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 261/2004 przysługuje pasażerom wylatującym z wybranego kraju UE bądź lądującym na terytorium UE, gdy korzystają oni z usług europejskiego przewoźnika. Dotyczy sytuacji, w których ich lot został odwołany, opóźniony o co najmniej trzy godziny lub gdy odmówiono im wejścia na pokład. Odszkodowanie może wynieść nawet do 600 euro na osobę, a sytuacje, w których odpowiedzialność za zakłócenie rejsu zostaje zdjęta z przewoźnika, ograniczają się do nadzwyczajnych okoliczności.

Mimo sprzyjających pasażerom przepisów przewoźnicy stosują strategię odrzucania wniosków w pełni uprawnionych do odszkodowania. Niestety często okazuje się ona skuteczna – jak wynika z przeprowadzonego na nasze zlecenie badania, prawie 60 proc. Europejczyków przyznaje, że zrezygnowało ze starań o odszkodowanie za zakłócony lot po pierwszej odmowie ze strony przewoźnika – wskazuje Marta Koziarz z AirHelp.

Warto dodać, że z pozoru jasna sprawa taką nie jest. Linie twierdzą, że odmawiają wypłacenia odszkodowań, bo wystąpiły „nadzwyczajne okoliczności”. Jest nim według przewoźników choćby strajk. Sprawę, zdawałoby się, zamyka wyrok wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który stwierdza, że strajk zorganizowany zgodnie z przepisami wyklucza pojęcie „nadzwyczajnych okoliczności”.

– Wyroki trybunału europejskiego muszą być przede wszystkim uwzględnianie przez państwa. To w ich gestii jest stworzenie prawa zgodnego z tymi orzeczeniami. Z sądami krajowymi sprawa ma się nieco inaczej. Choć powinny orzekać zgodnie z linią orzeczniczą trybunału, to nie zawsze tak jest. Kwestią, którą podnosi np. Ryanair, jest brak zasadności podejmowania strajku. Linia wykazuje, że płace i ogólnie warunki pracy nie odbiegają od tego, co oferują inni przewoźnicy na terenie Unii. Sąd również bierze to pod uwagę. Każda sprawa jest inna. Najważniejszy jest stan faktyczny. Dlatego sądy nie muszą za każdy razem orzekać w ten sam sposób, zgodny z wyrokiem trybunału – wytłumaczyła nam adwokat Jadwiga Stryczyńska, ekspert prawa lotnicze WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr spółka komandytowa.

Ranking

Na szczycie rankingu odmów, uzasadnionych błędnymi przesłankami, znajdują się Tunisair, hiszpański Vueling Airlines, włoski Ernest Airlines i Bulgaria Air. To przewoźnicy, którzy odrzucili niemal wszystkie skierowane do nich wnioski o odszkodowanie, czyli 99,9 proc. Za nimi znalazł się Ryanair z wynikiem 98,4 proc.

Polskie Linie Lotnicze LOT wyglądają w tym zestawieniu lepiej osiągając w 2019 roku wynik 37,8 proc. Jest to jednak wzrost liczby odrzuconych wniosków w porównaniu do wyników z 2018 roku. Nie tylko LOT, ale także inne linie obsługujące polskich pasażerów, w ostatnim roku częściej odrzucały wnioski o odszkodowania. Do grona przewoźników, którzy przekroczyli granicę 50 proc. negatywnie rozpatrzonych wniosków dołączyły: Wizz Air, Lufthansa, Norwegian i SAS. FinnAir znalazł się w nim już w ubiegłym roku (51,8 proc. w 2018 roku).

We wskazanym okresie w Polsce zakłóconych zostało ponad 36 000 rejsów, a wskutek poważnych problemów z lotem takich jak: niespodziewane odwołania czy opóźnienia powyżej 3 godzin, do odszkodowania może być uprawnionych prawie 150 tysięcy pasażerów wylatujących z polskich lotnisk. Co istotne, część z nich mogła nie zdawać sobie sprawy z posiadanego prawa do rekompensaty od linii lotniczych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Arabia uregulowała zasady odszkodowań za loty. Jest bardzo prokonsumencko

Pasażer i linie lotnicze

Arabia uregulowała zasady odszkodowań za loty. Jest bardzo prokonsumencko

Mateusz Kieruzal 26 listopada 2023

TSUE: Za przyśpieszony lot należy się odszkodowanie

Prawo i polityka

Większe odszkodowania dla pasażerów linii lotniczych

Prawo i polityka

ULC: Zmiana procedury rozpatrywania skarg pasażerów

Prawo i polityka

ULC: Zmiana procedury rozpatrywania skarg pasażerów

Aleksander Domański 15 kwietnia 2019

Branża lotnicza traci 17,6 mld euro na opóźnieniach i anulowaniach lotów

Biznes i przemysł

Trzy, a nie dwa lata na żądanie odszkodowań od lotnisk

Prawo i polityka

Zobacz również:

Arabia uregulowała zasady odszkodowań za loty. Jest bardzo prokonsumencko

Pasażer i linie lotnicze

Arabia uregulowała zasady odszkodowań za loty. Jest bardzo prokonsumencko

Mateusz Kieruzal 26 listopada 2023

TSUE: Za przyśpieszony lot należy się odszkodowanie

Prawo i polityka

Większe odszkodowania dla pasażerów linii lotniczych

Prawo i polityka

ULC: Zmiana procedury rozpatrywania skarg pasażerów

Prawo i polityka

ULC: Zmiana procedury rozpatrywania skarg pasażerów

Aleksander Domański 15 kwietnia 2019

Branża lotnicza traci 17,6 mld euro na opóźnieniach i anulowaniach lotów

Biznes i przemysł

Trzy, a nie dwa lata na żądanie odszkodowań od lotnisk

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5