Linie lotnicze na całym świecie zarobiły w roku ubiegłym szacunkowo 103 mld dolarów przychodów dodatkowych, z czego 29 miliardów pochodziło z opłat ponoszonych przez pasażerów za przewóz bagażu. Niskokosztowi przewoźnicy od zawsze postrzegali bagaż jako maszynkę do zarabiania pieniędzy, lecz ostatnio do tego grona dołączyły także tradycyjne linie lotnicze.
IdeaWorksCompany i CarTrawler, od wielu lat analizuje ujawniane przez linie lotnicze uzyskiwane dodatkowe przychody, stworzyła raport, który wskazuje, że w zeszłym roku podróżni za przewóz większego bagażu podręcznego czy rejestrowanego zapłacili łącznie aż 29 mld dolarów.
Przychody z opłat bagażowych pochodzą z trzech głównych źródeł: przewozu bagażu rejestrowanego w luku samolotu, dodatkowych opłat za ciężkie i bardzo duże torby oraz, w przypadku niektórych linii lotniczych, opłat pobieranych za większy bagaż podręczny. W raporcie stwierdzono, że przychody z bagażu są istotnym składnikiem przychodów dodatkowych i regularnym źródłem dochodów przewoźników lotniczych w Europie, Ameryce Północnej i Ameryce Łacińskiej. W przypadku globalnych przewoźników sieciowych takie opłaty są zazwyczaj związane z wykupieniem przez pasażerów taryf „podstawowej klasy ekonomicznej”. W przypadku tanich przewoźników opłaty bagażowe są zwykle pobierane od wszystkich konsumentów.
29 miliardów dolarów zarobionych w 2022 roku za przewóz różnorakiego bagażu stanowiło 4,2 proc. światowych przychodów linii lotniczych. W porównaniu do poprzedniego roku zarobek ten wzrósł o 45 proc., choć nadal jest poniżej poziomu sprzed pandemii wywołanej koronawirusem SARS-CoV-2. Wtedy łączny przychód wszystkich przewoźników lotniczych osiągnął 32,9 mld dolarów.
– Wspaniale jest widzieć, że opłaty bagażowe są tak kluczowym czynnikiem dodatkowych przychodów linii lotniczych, ze znacznym wzrostem w latach 2021-2022, o nieco ponad osiem miliardów dolarów – stwierdził Aileen McCormack, dyrektor handlowy CarTrawler. – W CarTrawler wiemy, jak ważne są dodatkowe przychody dla naszych partnerów i wiemy, że dostarczanie właściwego produktu właściwemu klientowi we właściwym czasie jest kluczem do optymalizacji tych przychodów, przy jednoczesnym zapewnieniu jak najlepszej obsługi klienta – dodał McCormack.
Opłaty za bagaż nawet w klasie biznes
Wprowadzenie do wewnętrznych regulaminów przewoźników opłat bagażowych było kontynuowane w zeszłym roku. Turkish Airlines dodały taryfę EcoFly na trasach między Turcją a Europą. Jest to pierwsza podstawowa taryfa przewoźnika w klasie ekonomicznej, która nie obejmuje przewozu bagażu rejestrowanego i wyboru miejsc miejsc. Podróżny w zamian może kupić bilet w teoretycznie niższej cenie.
Opłaty za przewóz bagażu rejestrowanego pojawiają się również, o dziwo, w klasie biznes. Podczas pandemii Finnair wprowadził taryfy Business Light, które na rynkach Europy i Azji są wyceniane poniżej taryfy Classic Business. Taryfa nie obejmuje bagażu rejestrowanego, a podróżni mogą zabrać na pokład samolotu dwa kabinowe bagaże podręczne.
Pandemia nie przyniosła radykalnych zmian w polityce bagażowej wśród globalnych przewoźników sieciowych z Afryki, Azji czy Bliskiego Wschodu. Ale to się na pewno zmieni, ponieważ tani przewoźnicy stają się coraz bardziej powszechni w tych regionach. Europejskie tanie linie lotnicze obsłużyły około 38 proc. europejskiego ruchu lotniczego w 2021 r. W Azji statystyki te spadają do 23 proc., ponieważ w regionie działa mniej niskokosztowców. Pojawienie się opłat za bagaż to dobra wiadomość dla konsumentów, ponieważ jest to wskaźnik silnej konkurencji między tradycyjnymi a tanimi operatorami.
Dodatkowe opłaty kluczem do rentowności
Dodatkowe przychody z opłat bagażowych będą nadal rosły, a wyniki w 2023 r. prawdopodobnie przekroczą rekordowe 32,9 mld dolarów osiągnięte w przedpandemicznym 2019 r. Bagaż to niezawodne źródło przychodów, które z łatwością przekracza cztery proc. całkowitych przychodów linii lotniczych. Podczas gdy warunki ekonomiczne powodują wahania cen biletów lotniczych, przychody z bagażu są niezależne od takich zmian.
Oszacowano, że udział działalności związanej z przewozu bagażu w całkowitych przychodach branży spadł do o 0,4 pkt proc. z zeszłorocznego poziomu wynoszącego 4,6 proc. Można to przypisać większym zyskom osiągniętym dzięki wprowadzeniu innych dodatkowych opłat, takich jak opłaty za wybór miejsc czy priorytetowy boarding. Jednak tendencja jest dość wyraźna – opłaty za bagaż, niezależnie od tego, czy są naliczane za bagaż rejestrowany, duży bagaż podręczny, czy też są częścią całego pakietu, są kluczowym elementem poprawy rentowności prawie każdej linii lotniczej na świecie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.