W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego odbyło się pierwsze spotkanie, w którym wszystkie strony zaangażowane w budowę Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA) omawiały zakres rzeczowy inwestycji. Zidentyfikowano problemy, zaś marszałek zadeklarował pomoc w realizacji inwestycji.
Ewa Draus, wicemarszałek województwa podkarpackiego gościła w urzędzie partnerów budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Województwo ma już
unijne dofinansowanie projektu budowy PKA. Składa się on z
części infrastrukturalnej, w tym budowy jednej nowej, pięciokilometrowej linii prowadzącej do rzeszowskiego lotniska oraz z części taborowej, obejmującej zakup dziesięciu nowych pociągów.
Spotkanie, inaugurujące cykl spotkań, odbyło się 17 stycznia. Wśród przedstawicieli znaleźli się: PKP Polskie Linie Kolejowe oraz gminy Boguchwała, Czarna, Czudec, Głogów Małopolski, Kolbuszowa, Krasne, Łańcut, Przeworsk, Rzeszów, Sędziszów Małopolski, Strzyżów, Świlcza, Dębica i Trzebownisko. Wszyscy mają wspólny cel, którym jest uruchomienie połączeń kolejowych na trasach Rzeszów Główny – Dębica i Rzeszów Główny – Przeworsk; Rzeszów Główny – Strzyżów n/Wisłokiem, Rzeszów Główny – Kolbuszowa oraz Rzeszów Główny – Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka.
Pierwsze ze spotkań dotyczyło omówienia realizacji projektu. Poruszono problemy związane z jego realizacją przez partnerów. Głównie zgłaszano problemy dotyczące dostosowania zakresów rzeczowych projektu do istniejących uwarunkowań terenowych, problemy przy nabywaniu nieruchomości na cele inwestycyjne oraz nieaktualność terminów i kosztów inwestycji.
Województwo Podkarpackie zadeklarowało nadzorowanie projektu, wsparcie przy realizacji, koordynacji i rozliczaniu inwestycji, a także pomoc w kontaktach z instytucjami pośredniczącymi i zarządzającymi projektem. Ponadto poproszono partnerów projektu o zaktualizowanie harmonogramów rzeczowo-finansowych dla swoich zakresów i przesłanie ich w terminie do końca stycznia celem urealnienia postępów prac.
Inwestycja zakłada szereg działań, mających na celu rozwój transportu kolejowego w aglomeracji rzeszowskiej. Najważniejszym jest budowa połączenia kolejowego do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka o długości 4,96 km oraz budowa nowych przystanków osobowych czy peronów wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Za samorządem jest także pierwszy przetarg na tabor do obsługi połączeń. Przedmiotem zamówienia była dostawa ośmiu fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w wersji trójczłonowej do obsługi linii do lotniska, a także do Dębicy, Kolbuszowej oraz Przeworska oraz dostawa dwóch pociągów spalinowych. Postępowanie jednak
w obu częściach unieważniono, gdyż najkorzystniejsze oferty przewyższały kwotę, którą planowano przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.