China Southern Airlines są jedynym w Państwie Środka operatorem A380. Wygląda jednak na to, że wkrótce Super Jumbo tego przewoźnika z Kantonu podzielą los tych z Air France, Thai Airways, HiFly, Etihad Airways i Lufthansy.
China Southern Airlines dysponują ogromną flotą 622 samolotów, ale tylko pięć z nich to
największe na świecie A380. Ich przyszłość jest coraz bardziej niepewna w związku ze spadkiem popytu na podróże międzynarodowe do i z Państwa Środka. Potwierdził to w bieżącym tygodniu Guoxiang Wu, jeden z wiceprezesów
China Southern Airlines, przemawiający podczas wydarzenia CAPA Live.
– A380 jest największym samolotem w naszej flocie i wciąż rozważamy jak możemy rozwiązać ten problem. Musimy, tak jak wiele innych linii lotniczych, przemyśleć czy nie jest on zbyt duży do naszych tras. Koszty eksploatacji są bardzo wysokie, a dodatkowo nadal nie mamy jasnego sygnału ożywienia ruchu lotniczego w najbliższych latach, zwłaszcza jeśli rozpatrujemy międzynarodowe połączenia. Trzeba więc pomyśleć o optymalnej strukturze naszej floty – podkreślił Guoxiang Wu.
Według serwisu RadarBox.com wszystkie pięć
Super Jumbo przewoźnika z Chin regularnie latały w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Każdy z pękatych gigantów służył
liniom lotniczym z Kantonu ponad 100 godzin miesięcznie. Niemniej większość z tych lotów była słabo wypełniona pasażerami i była wykorzystywana przede wszystkim do transportu ładunków pilnej potrzeby na trasach do Australii, Ameryki Północnej oraz Europy.
Chociaż ostateczna decyzja w sprawie A380 nie została jeszcze podjęta, to jednak Guoxiang Wu zaznaczył, że China Southern Airlines zwróci przed terminem niektóre leasingowane szerokokadłubowce i może to dotyczyć zarówno Super Jumbo, jak i A330.
Oferowanie przewoźnika z Kantonu jest aktualnie na poziomie zaledwie 10 proc. sprzed pandemii, niemniej krajowy rynek wygląda solidnie, bowiem liczba takich realizowanych rejsów przekracza już stan z analogicznych miesięcy 2019 roku. Dużo gorzej jest jednak w przypadku międzynarodowych połączeń, które dawałyby możliwości wykorzystania A380.
– Musimy zrestrukturyzować naszą flotę, w tym wycofać stare samoloty, niektóre szerokokadłubowce, ograniczyć dostawy nowych maszyn i poprawić strukturę leasingu. Redukcja kosztów jest teraz bardzo ważna dla wszystkich linii lotniczych. Musimy przyjrzeć się uważniej naszemu modelowi biznesowemu – podsumował Guoxiang Wu.