Narodowe linie lotnicze Arabii Saudyjskiej okazały się najpunktualniejszym przewoźnikiem lotniczym w szóstym miesiącu roku, awansując na pozycję lidera z szóstego miejsca w globalnym notowaniu za maj. Europę w najlepszej dziesiątce reprezentowały jedynie linie Iberia, zajmując dziesiątą lokatę. Znacznie pogorszyła się „terminowość” operacji LOT-u, który spadł z piątego na dziesiąte miejsce w europejskim rankingu.
W pierwszym miesiącu roku 2024 najbardziej „terminowym” przewoźnikiem okazały się
hiszpańskie linie lotnicze Iberia.
Luty przyniósł zmiany i najbardziej punktualnym operatorem lotniczym świata zostały meksykańskie linie lotnicze Aeromexico.
Marcowe notowanie przyniosło zmianę, albowiem na pierwszym miejscu uplasowały się Qatar Airways.
W kwietniu pozycję lidera objął z powrotem tradycyjny przewoźnik z Meksyku, notując
najlepszą „terminowość” również w maju.
Czerwcowa zmiana lidera
Szósty miesiąc roku przyniósł kolejną zmianą, gdyż najbardziej punktualnym operatorem lotniczym na świecie – comiesięczny ranking sporządza firma analityczna Cirium, dla której operacja lotnicza jest terminowa, jeśli przylot/wylot samolotu odbył się o czasie lub w ciągu 15 minut od rozkładowej godziny danej operacji – okazały się saudyjskie linie lotnicze Saudia. Narodowy przewoźnik Królestwa Saudów, wykonując 16 133 lotów, odnotował punktualność przylotów na poziomie 88,22 proc.
Drugie miejsce w globalnym rankingu zajęły linie Aeromexico, których punktualność wyniosła 86,18 proc., przy zrealizowaniu 16 844 rejsów. Ostatnie miejsce na podium przypadło LATAM Airlines. Południowoamerykański przewoźnik wykonał 45 101 lotów, notując „terminowość” przylotów na poziomie 85,83 proc. Czwarte i piąte miejsce przypadło liniom JAL i Azul, które wykonały odpowiednio 27 731 i 25 902 operacji lotniczych. Punktualność przylotów japońskiego przewoźnika wyniosła 85,10 proc., z kolei 84,83 proc. samolotów brazylijskich linii wylądowało w porcie docelowym „o czasie”.
Dalsze lokaty w rankingu przewoźników lotniczych o charakterze globalnym zajęli operatorzy, tacy jak: ANA (liczba lotów: 24 375; punktualność przylotów: 83,71 proc.), Qatar Airways (16 772; 81,01 proc.), Delta Air Lines (148 781; 80,05 proc.), Avianca (21 895; 79,79 proc.), i Iberia. Hiszpańskie linie lotnicze wykonały 15 840 operacji lotniczych, a ich „terminowość” wyniosła 77,69 proc., co jest znacznym pogorszeniem się wskaźnika punktualność względem piątego miesiąca br.
Słabe wyniki Europy
Czerwcowe wyniki linii lotniczych ze Starego Kontynentu uwidaczniają problem z przepustowością europejskiego nieba i niedobór kontrolerów ruchu lotniczego. Terminowość przylotów „o czasie” samolotów najbardziej punktualnych dziesięciu linii lotniczych w Europie wyniosła zaledwie 75,99 proc. Najlepszym pod tym względem okazał się Icelandair, którego punktualność przewyższyła europejską średnią, wynosząc 84,08 proc., przy wykonaniu 3 969 lotów.
Linie Iberia Express i Iberia zajęły odpowiednio drugie i trzecie miejsce w europejskim notowaniu. Spółka-córka hiszpańskich linii odnotowała terminowość przylotów na poziomie 82,50 proc., z kolei samoloty spółki-matki przyleciały do portu docelowego „o czasie” w 77,69 proc. przypadkach. Przewoźnicy z Półwyspu Iberyjskiego zrealizowali odpowiednio 3 813 i 15 840 lotów. Czwarta pozycja przypadła liniom SAS, które osiągnęły wskaźnik punktualności na poziomie 77,08 proc., realizując 19 967 operacji.
Finnair zajął piątą lokatę. Przewoźnik z Helsinek wykonał 9 480 rejsów, z czego 76,11 proc. samolotów wylądowało „o czasie”. Terminowość na poziomie 74,82 proc. pozwoliło tanim liniom lotniczym Vueling zająć szóstą pozycję; niskokosztowiec zrealizował 20 182 rejsów.
Miejsca od siódmego do dziewiątego zajęły linie: KLM (21 862 lotów; punktualność 73,47 proc.), Air Europa (5 673; 72,48 proc.), i Brussels Airlines (5 881; 69,28 proc.).
Spadek punktualności LOT-u
Dziesiąta lokata w rankingu Starego Kontynentu przypadła Polskim Liniom Lotniczym LOT. Nasz narodowy przewoźnik wykonał 8 723 operacje, notując punktualność przylotów na poziomie 68,28 proc., co jest najgorszym wynikiem w tym roku i
pogorszeniem w stosunku do maja, kiedy linie zajęły piąte miejsce, a „terminowość” wyniosła 82,36 proc.
W styczniu terminowość przylotów wyniosła 77,65 proc.,
by w lutym wzrosnąć do 86,68 proc. W marcu LOT wynik jeszcze poprawił. Linie wykonały 7 933 lotów, a 89,15 proc. samolotów, z żurawiem na stateczniku pionowym, wylądowało “o czasie” na lotnisku docelowym.
Kwiecień przyniósł zmianę in minus. Linie znad Wisły zrealizowały 8 393 lotów, a wskaźnik punktualności wyniósł 87,26 proc.