Ostatni miesiąc przyniósł znaczące pogorszenie punktualności linii lotniczych w Europie. LOT z lotami zrealizowany na czas na poziomie 60,4% wypada lepiej niż Lufthansa, ale gorzej niż Air France, KLM, SAS czy Alitalia.
Z danych Flight Stat za czerwiec dla największych linii lotniczych w Europie – tj. 26 podmiotów – wynika, że najlepszą punktualnością mogły pochwalić się Virgin Atlantic (78,7%), KLM (78,6%), Iberia (78,1%), Finnair (77%), Alitalia (76,4%) i Brithish Airways (75,8%). LOT w zestawieniu znalazł się na 19 miejscu z punktualnością na poziomie 60,4%, zaś Lufthansa na miejscu 20 z wynikiem 59%. Warto jednak pamiętać, że niemiecki przewoźnik realizuje w każdym miesiącu ponad 4 razy więcej lotów, a średnie opóźnienie w jego przypadku było krótsze o ponad 10 minut od lotowskiego.
Średnia punktualność dla wszystkich 26 linii lotniczych wyniosła w czerwcu 67,5%, w maju było to 73,5% zaś w kwietniu 78,8%. Dane można podejrzeć
tutaj.
– Te dane pokazują, że ze spadkiem punktualności boryka się wielu przewoźników w Europie, czego powodem są m.in. zmniejszająca się przepustowość głównych portów i strajki kontrolerów ruchu lotniczego. Oczywiście, fakt, że inni przewoźnicy mają ten sam problem nie jest dla nas żadnym pocieszeniem i robimy wszystko, żeby wskaźniki punktualności poprawić, wywiązując się z naszych zobowiązań wobec pasażerów. Służą temu m.in. dostawy nowych samolotów i pozyskiwanie kolejnych maszyn w ramach leasingu krótkoterminowego – mówi Konrad Majszyk z biura prasowego PLL LOT.
LOT stara się poprawić swoją sytuację, pozyskując tymczasowo dodatkowe maszyny. W ramach umów ACMI pozyskał do tej pory dodatkowego Dreamlinera 787-9 od Neosa oraz Boeinga 737-500 od Blue Air i Embraera 190 od Bulgaria Air. W ciągu ostatniego tygodnia do floty LOT zostały włączone dwa Boeingi 737 MAX 8 i jeden B787-9 Dreamliner. W lipcu powinny dotrzeć kolejne Embraery 190, dzięki czemu kontrakt z NAC na dostawę sześciu maszyn zostanie sfinalizowany. Więcej o tym jak LOT próbuje sobie radzić z bieżącymi problemami pisaliśmy
tutaj.
Krajowy przewoźnik podkreśla przy tym, że jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się linii lotniczych w Europie, a w sezonie letnim liczba oferowanych miejsc zwiększyła się w skali roku o 31%. W tym roku LOT planuje przewieź ok. 9 mln pasażerów czyli 2,2 mln więcej niż w roku poprzednim.
Przedstawiciel LOT zaznacza, że firma stara się maksymalnie usprawnić obsługę pasażerów i w tym sezonie letnim stworzyła kilkadziesiąt miejsc pracy przy obsłudze rejsów w swoim głównym porcie. – Chcemy zachować płynność operacji w najtrudniejszym dla linii lotniczych okresie wakacyjnym, a poprawić jakość obsługi pasażerów podróżujących przez Lotnisko Chopina – zaznacza Majszyk.