Narodowy przewoźnik lotniczy Królestwa Arabii Saudyjskiej utrzymał pozycję najbardziej „punktualnych” linii lotniczych w siódmym miesiącu roku. Europę w najlepszej dziesiątce reprezentowali flagowi operatorzy Skandynawii i Hiszpanii. Polskie Linie Lotnicze LOT zaliczyły skromny awans w stosunku do lipca, zajmując dziewiątą pozycję w rankingu Starego Kontynentu.
W pierwszym miesiącu roku 2024 najbardziej „terminowym” przewoźnikiem okazały się
hiszpańskie linie lotnicze Iberia.
Luty przyniósł zmiany i najbardziej punktualnym operatorem lotniczym świata zostały meksykańskie linie lotnicze Aeromexico.
Marcowe notowanie przyniosło zmianę, albowiem na pierwszym miejscu uplasowały się Qatar Airways.
W kwietniu pozycję lidera objął z powrotem tradycyjny przewoźnik z Meksyku, notując
najlepszą „terminowość” również w maju.
Szósty miesiąc roku przyniósł kolejną zmianę, gdyż najbardziej punktualnym operatorem lotniczym na świecie – comiesięczny ranking sporządza firma analityczna Cirium, dla której operacja lotnicza jest terminowa, jeśli przylot/wylot samolotu odbył się o czasie lub w ciągu 15 minut od rozkładowej godziny danej operacji – okazały się saudyjskie linie lotnicze Saudia.
Stary lider
Narodowy przewoźnik Królestwa Saudów obronił pozycję lidera w lipcowym notowaniu globalnych przewoźników. Linie Saudia, wykonując 16 508 lotów, odnotowały punktualność przylotów na poziomie 88,15 proc. Drugą pozycję zajęły brazylijskie linie lotnicze Azul, które wykonały 28 033 operacji, notując terminowość przylotów na poziomie 85,20 proc. Najniższe miejsce na podium przypadło LATAM Airlines. Południowoamerykański przewoźnik zrealizował 47 881 lotów, a 84,65 proc. samolotów przyleciało do docelowego portu lotniczego „o czasie”.
Miejsca od czwartego ósmego przypadły następującym liniom lotniczym: Avianca (22 889 lotów; punktualność 84,11 proc.), Aeromexico (17 737; 81,51 proc.), Japan Airlines (81,24 proc.), Qatar Airways (17 808; 80,88 proc.), i All Nippon Airways. Przewoźnik z Kraju Kwitnącej Wiśni wykonał 26 023 operacji, a terminowość przylotów osiągnęła poziom 78,89 proc. Dwie ostatnie lokaty w globalnym rozdaniu przypadły europejskim przewoźnikom. Linie SAS, zrealizowawszy 18 543 loty, osiągnęły punktualność na poziomie 74,81 proc. Dziesiąta lokata przypadła Iberii, która wykonała 16 811 lotów, a 73,82 proc. samolotów wylądowało „o czasie”.
Europejski korek
Czerwcowe wyniki linii lotniczych ze Starego Kontynentu uwidaczniają problem z przepustowością europejskiego nieba i niedobór kontrolerów ruchu lotniczego. Terminowość przylotów „o czasie” samolotów najbardziej punktualnych dziesięciu linii lotniczych w Europie wyniosła zaledwie 73,87 proc. i była gorsza od czerwonego poziomu o 2,12 pkt proc. Zmienił się za to lider, gdyż najbardziej punktualne okazały się linie Iberia Express, a czerwony zwycięzca (Icelandair) zajął drugą lokatę.
Dwie najbardziej terminowe linie lotnicze zrealizowały odpowiednio 4 023 i 4 471 lotów, notując terminowość przylotów na poziomie 79,79 i 79,13 proc. Najniższe miejsce na podium przypadło Vuelingowi. Hiszpanki niskokosztowiec wykonał 21 943 rejsów, z czego 76,47 proc. samolotów wylądowało w porcie docelowym „o czasie”. Czwarte i piąte miejsce zajęły Finnair (9 779; 75,20 proc.) i SAS (18 543; 74,81 proc.). Miejsca od szóstego do ósmego przypadły liniom, takim jak Iberia (16 811; 73,82 proc.), KLM (22 518; 71,66 proc.), i Air Europa. Linie, które miały zostać przyjęte przez holding IAG, wykonały 6 103 rejsy, notując terminowość na poziomie 71,48 proc.
Dziewiątą lokatę zajęły Polskie Linie Lotnicze LOT, które tym samym odnotowały awans z dziesiątego miejsca, która przypadło narodowemu przewoźnikowi w czerwcowym notowaniu. LOT wykonał 8 973 loty, a punktualność przylotów wyniosła 68,89 proc. i była wyższa od tej, którą odnotowano w szóstym miesiącu roku. Dziesiątą pozycję najbardziej „terminowego” operatora lotniczego ze Starego Kontynentu zajęły linie Transavia France. Niskokosztowa odnoga holdingu Air France-KLM zrealizowała 9 697 operacji, odnotowując punktualność na poziomie 67,42 proc.