Meksykańskie linie Aeromexico okazały się najpunktualniejszym przewoźnikiem lotniczym na świecie w drugim miesiącu roku 2024. Stary Kontynent w czołowej dziesiątce reprezentowały w lutym narodowe linie lotnicze Hiszpanii oraz Niemiec. LOT poprawił względem stycznia swoją punktualność i zajął ósmą lokatę w europejskim rankingu. Lutowy wynik mógł zagwarantować LOT-owi nawet czwartą pozycję w najlepszej „10” linii z całego świata, lecz Polski przewoźnik nie jest traktowany, jako globalny operator lotniczy.
Branża lotnicza wyszła z cienia pandemii, wykazując oznaki solidnego ożywienia gospodarczego i odporności na pojawiające się nowe gospodarcze, jak i polityczne zawirowania, co pokazuje, że ten sektor gospodarki, oprócz powrotu do rentowności, zaczął notować wzrost. Rok 2023 był dla większości linii lotniczych rokiem, w którym odnotowane zostały rekordowe przychody, ale także zyski netto. Kolumbijskie linie Avianca okazały się najpunktualniejszymi przewoźnikiem lotniczym świata w ciągu 365 dni ubiegłego roku. Polskie Linie Lotnicze LOT, które zrealizowały ponad 96 tys. rejsów,
zajęły czwarte miejsce w rankingu operatorów ze Starego Kontynentu.
Zmiana globalnego lidera Dla firmy Cirium, która sporządza rankingi punktualności, operacja lotnicza jest terminowa, jeśli przylot/wylot samolotu odbył się o czasie lub w ciągu 15 minut od rozkładowej godziny danej operacji.
W pierwszym miesiącu roku 2024 najbardziej „terminowym” przewoźnikiem okazały się
hiszpańskie linie lotnicze Iberia. Luty przynosił zmiany i najbardziej punktualnym przewoźnikiem lotniczym świata zostały meksykańskie linie lotnicze Aeromexico. Wskaźnik terminowości przylotów osiągnął poziom 90,66 proc. W ciągu 29 dni operator z siedzibą w mieście Meksyk zrealizował 15 206 lotów.
Drugim najbardziej „terminowym” operatorem na świecie zostały Delta Air Lines, które wykonując aż 123 748 operacji zanotowały punktualność przylotów na poziomie 89,27 proc. Trzecia lokata przypadła zwycięzcy styczniowego rankingu. W zeszłym miesiącu 88,08 proc. przylotów samolotów Iberii odbyło się „o czasie”. Iberyjski operator wykonał 13 740 lotów. Czwarte i piąte miejsce przypadło liniom United oraz Azul Airlines. Przewoźnicy z Stanów Zjednoczonych i Brazylii zanotowali „terminowość” operacji na poziomie prawie 85 proc.
Kolejne miejsca w czołowej „10” zajęły następujące linie lotnicze: American Airlines (liczba lotów: 163 119; punktualność: 84,43 proc.), Avianca (20 618; 83,88 proc.), Qatar Airways (16 292; 83.27 proc.), All Nippon Airways (23 052; 82,85 proc.). Na dziesiątej lokacie „wylądowała” niemiecka Lufthansa. Przewoźnik z hubami we Frankfurcie nad Menem i Monachium wykonał 31 210 lotów, osiągając wskaźnik punktualności przylotów na poziomie 82,48 proc.
Poprawa punktualności LOT-u Na Starym Kontynencie, w lutym, realizacja operacji lotniczych „o czasie” najlepiej wyszła Austrian Airlines, albowiem wskaźnik punktualności przylotów samolotów wyniósł aż 92,96 proc. Operator, którego główną bazą jest wiedeński port lotniczy Schwechat, wykonał w drugim miesiącu 2024 roku 7 105 rejsów. Drugie miejsce, kolejny raz z rzędu, zajęły linie Iberia Express, które okazały się zwycięzcą zeszłorocznego rankingu. Spółka-córka hiszpańskiego flagowca zrealizowała 3 278 operacji i zanotowała wskaźnik terminowości na poziomie 90,15 proc. Na najniższym stopniu podium „stanęły” flagowe linie lotnicze Grecji, zwycięzcą styczniowego rankingu. Aegean Airlines, wykonując 6 426 lotów, odnotowały wskaźnik terminowości przylotów swoich samolotów na poziomie 89,67 proc.
Czwarte i piąte miejsce zajęły ITA Airways oraz hiszpańskie linie Vueling. Nowy-stary narodowy operator Italii wykonał prawie 10 tys. operacji i odnotował wskaźnik terminowości przylotów na poziomie 89,32 proc. Niskokosztowe linie z Hiszpanii, realizując ponad 14,5 tys. lotów pasażerskich, odnotowały punktualność na poziomie 89,11 proc. Szósta i siódma lokata przypadła Iberii oraz Eurowings.
Ósmą pozycję w europejskim rankingu zajęły Polskie Linie Lotnicze LOT, które wykonały łącznie 7 077 rejsów, notując „terminowość” przylotów samolotów z żurawiem na stateczniku pionowym na poziomie 86,68 proc. W porównaniu do stycznia br. Linie znad Wisły odnotowały poprawę punktualność, bowiem w pierwszym miesiącu roku 2024 terminowość wynosiła 78,9 proc., co zagwarantowało LOT-owi miejsce w drugiej dziesiątce rankingu linii ze Starego Kontynentu.
Dziewiątą i dziesiątą lokatę zajęły linie Air Europa oraz maltańska spóła-córka Wizz Aira. Wskaźnik punktualności przewoźników wyniósł odpowiednio 85,70 i 85,30 proc.
Dobre wyniki LOT-u w 2023 Lutowy wynik mógł zagwarantować LOT-owi nawet czwartą pozycję w najlepszej „10” linii z całego świata, lecz Polski przewoźnik nie jest traktowany, jako globalny operator lotniczy. W ubiegłym roku Polskie Linie Lotnicze LOT radziły sobie – jeśli pod uwagę weźmie się punktualność operacji – dobrze, a w niektórych miesiącach bawet bardzo dobrze. Najlepszy wynik LOT osiągnął we wrześniu. Aż 87,5 proc. operacji odbyło się o czasie. Operacje LOT-u najmniej punktualne były w lipcu. Wtedy wskaźnik terminowości wyniósł 75,7 proc. Punktualność poniżej 80 proc., przewoźnik znad Wisły, zanotował jeszcze w czerwcu (76,8 proc.), sierpniu (79,5 proc.) oraz wrześniu, kiedy wskaźnik terminowości realizowanych operacji wyniósł 77,7 proc.
W
czwartym oraz
szóstym miesiącu zeszłego roku PLL LOT zostały uznane za najbardziej punktualnego przewoźnika lotniczego w Europie.
LOT był również najbardziej terminowym przewoźnikiem pierwszego półrocza 2023 roku.