Qatar Airways okazały się najpunktualniejszym przewoźnikiem lotniczym na świecie w trzecim miesiącu roku 2024. Stary Kontynent w czołowej dziesiątce reprezentowały w marcu aż cztery linie lotnicze. Terminowość realizacji operacji znacząco poprawiły Polskie Linie Lotnicze LOT, które zajęły drugą lokatę w europejskim rankingu. Marcowy wynik mógł zagwarantować LOT-owi nawet pozycję lidera w najlepszej „10” linii z całego świata, lecz przewoźnik znad Wisły nie jest uważany za globalnego operatora lotniczego.
Branża lotnicza wyszła z cienia pandemii, wykazując oznaki solidnego ożywienia gospodarczego i odporności na pojawiające się nowe gospodarcze, jak i polityczne zawirowania, co pokazuje, że ten sektor gospodarki, oprócz powrotu do rentowności, zaczął notować wzrost. Rok 2023 był dla większości linii lotniczych rokiem, w którym odnotowane zostały rekordowe przychody, ale także zyski netto. Kolumbijskie linie Avianca okazały się najpunktualniejszymi przewoźnikiem lotniczym świata w ciągu 365 dni ubiegłego roku. Z kolei Polskie Linie Lotnicze LOT, które zrealizowały ponad 96 tys. rejsów,
zajęły czwarte miejsce w rankingu operatorów ze Starego Kontynentu.
Zmiana globalnego lidera
Dla firmy Cirium, która sporządza rankingi punktualności, operacja lotnicza jest terminowa, jeśli przylot/wylot samolotu odbył się o czasie lub w ciągu 15 minut od rozkładowej godziny danej operacji.
W pierwszym miesiącu roku 2024 najbardziej „terminowym” przewoźnikiem okazały się
hiszpańskie linie lotnicze Iberia.
Luty przynosił zmiany i najbardziej punktualnym przewoźnikiem lotniczym świata zostały meksykańskie linie lotnicze Aeromexico. Z kolei w zakończonym 15 dni temu trzecim miesiącu zwycięzcą rankingu zostały Qatar Airways. Flagowiec z Państwa Katar, wykonawszy 17 017 rejsów, osiągnął terminowość przylotów na poziomie 83,36 proc. Drugim najlepszym przewoźnikiem został tani operator z Turcji – Pegasus Airlines, którego punktualność wyniosła 87,14 proc. Niskokosztowe linie wykonały 14 805 lotów. Na najniższym stopniu podiom stanęły linie Avianca. Kolumbijski operator zrealizował 22 120 rejsów i osiągnął wskaźnik punktualności na poziomie 87,05 proc.
Kolejne lokaty w rankingu globalnych przewoźników zajęły linie, takie jak Aeromexico (16 222 lotów; punktualność 87,02 proc.), LATAM Airlines (45 861; 85,99 proc.), Delta Air Lines (141 135; 85,54 proc.), Iberia (14 897; 85,17 proc.), SAS (17 834; 84,80 proc.) oraz Saudia (15 640; 84,63 proc.) i Turkish Airlines. Flagowe linie znad Bosforu wykonały 39 827 lotów, a wskaźnik punktualności przylotów osiągnął poziom 84,03 proc. Linie lotnicze z czołowej “10” zrealizowały łącznie 345 358 operacji, a 85,87 proc. samolotów przyleciało do portu docelowego “o czasie”.
Duża poprawa LOT-u
Na Starym Kontynencie, w marcu, realizacja operacji lotniczych „o czasie” najlepiej wyszła Austrian Airlines, albowiem wskaźnik punktualności przylotów samolotów wyniósł aż 90,37 proc. Operator, którego główną bazą jest wiedeński port lotniczy Schwechat, wykonał w trzecim miesiącu 2024 roku 8 514 rejsów. Drugie miejsce przypadło Polskim Liniom Lotniczym LOT, które systematycznie poprawiają swoją punktualność i miejsce w rankingu linii z Europy. W styczniu terminowość przylotów wyniosła 77,65 proc., by w lutym wzrosnąć do 86,68 proc. W marcu LOT wynik jeszcze poprawił. Linie wykonały 7 933 lotów; 89,15 proc. samolotów, z żurawiem na stateczniku pionowym, wylądowało “o czasie” na lotnisku docelowym. Gdyby firma Cirium uznawała LOT za przewoźnika globalnego, flagowy przewoźnik lotniczy Rzeczypospolitej Polskiej mógłby zająć pozycję lidera w światowym rankingu.
Trzecie miejsce w lutowym notowaniu, tak jak miesiąc wcześniej, przypadło Aegean Airlines. Greckie linie wykonały 7 443 rejsów, a 88,42 proc. samolotów wylądowało zgodnie z zaplanowanym rozkładem. Kolejne pozycje zajęły linie, takie jak Norwegian Air Shuttle (6 369 rejsów; punktualność: 88,34 proc.), SunExpress (4 788; 87,90 proc.), Pegasus Airlines (14 805; 87,14 proc.), Vueling (16 759; 87,11 proc.). Osma lokata przypadła Iberii. Hiszpański operator zrealizował 14 897 lotów, a wskaźnik punktualności wyniósł 85,17 proc. Przedostatnie miejsce w czołowej “10” zajęły linie SAS. Skandynawski operator, który zmienia sojusz Star Alliance na SkyTeam, przy wykonaniu 17 834 lotów, osiągnął terminowość na poziomie 84,80 proc. Dziesiąta lokata przypadła Norwegian Air Sweden. Szwedzka spółka norweskich linii wykonała 3 977 operacji lotniczych; 84,62 proc. samolotów przyleciało do portu docelowego według zaplanowanego rozkładu.
Dobre wyniki LOT-u w 2023
W ubiegłym roku Polskie Linie Lotnicze LOT radziły sobie – jeśli pod uwagę weźmie się punktualność operacji – dobrze, a w niektórych miesiącach nawet bardzo dobrze. Najlepszy wynik LOT osiągnął we wrześniu. Aż 87,5 proc. operacji odbyło się o czasie. Operacje LOT-u najmniej punktualne były w lipcu. Wtedy wskaźnik terminowości wyniósł 75,7 proc. Punktualność LOT-u poniżej 80 proc. została odnotowana jeszcze w czerwcu (76,8 proc.), sierpniu (79,5 proc.), oraz wrześniu, kiedy wskaźnik terminowości realizowanych operacji wyniósł 77,7 proc.
W
czwartym oraz
szóstym miesiącu zeszłego roku PLL LOT zostały uznane za najbardziej punktualnego przewoźnika lotniczego w Europie.
LOT był również najbardziej terminowym przewoźnikiem pierwszego półrocza 2023 roku.