Narodowy przewoźnik lotniczy Królestwa Arabii Saudyjskiej stracił miano najbardziej „punktualnych” linii lotniczych w ósmym miesiącu roku; koronę przejęły linie Aeromexico. Europę w najlepszej dziesiątce reprezentowali flagowi operatorzy Hiszpanii i Niderlandów. Polskie Linie Lotnicze LOT odnotowały spadek terminowości operacji, wypadając poza najlepszego „10” w rankingu przewoźników ze Starego Kontynentu.
W pierwszym miesiącu roku 2024 najbardziej „terminowym” przewoźnikiem okazały się
hiszpańskie linie lotnicze Iberia.
Luty przyniósł zmiany i najbardziej punktualnym operatorem lotniczym świata zostały meksykańskie linie lotnicze Aeromexico.
Marcowe notowanie przyniosło zmianę, albowiem na pierwszym miejscu uplasowały się Qatar Airways.
W kwietniu pozycję lidera objął z powrotem tradycyjny przewoźnik z Meksyku, notując
najlepszą „terminowość” również w maju.
Szósty miesiąc roku przyniósł kolejną zmianę, gdyż najbardziej punktualnym operatorem lotniczym na świecie – comiesięczny ranking sporządza firma analityczna Cirium, dla której operacja lotnicza jest terminowa, jeśli przylot/wylot samolotu odbył się o czasie lub w ciągu 15 minut od rozkładowej godziny danej operacji – okazały się saudyjskie linie lotnicze Saudia, które utrzymały
pozycję lidera globalnego rankingu również w lipcu.
Zmiana lidera
Po dwóch miesiącach przewoźnik z Królestwa Saudów stracił miano najbardziej punktualnych linii lotniczych na świecie, albowiem flagowiec z Meksyku odnotował terminowość przylotów na poziomie 86,54 proc. przy wykonaniu 17 444 lotów, detronizując Saudię, której 84,60 proc. samolotów wylądowało w porcie docelowym „o czasie”. Saudyjski operator wykonał 17 222 lotów. Trzecie miejsce na podium przypadło liniom Avianca, które zrealizowały 23 063 operacji, notują terminowość przylotów na poziomie 83,19 proc.
Czwartą i piątą lokatę zajęły odpowiednio linie Azul i LATAM, które zrealizowały 27 867 i 47 111 operacji lotniczych. Samoloty brazylijskiego przewoźnika w porcie docelowym wylądowały zgodnie z rozkładem 83,06 proc. W przypadku chilijskich linii było to 83,05 proc. Pozostałe miejsca w najlepszego „10” globalnego rankingu zajęli następujący operatorzy: Delta Air Lines (liczba lotów: 151 861; terminowość: 80,90 proc.), Iberia (16 372; 78,43 proc.), United Airlines (142 087; 78,38 proc.), Qatar Airways (17 827; 78,11 proc.), i KLM. Holenderskie linie lotnicze wykonały w sierpniu 22 657 rejsów, notując punktualność na poziomie 78,06 proc.
Poprawa Europy
Ósmy miesiąc roku przyniósł znacząco zmianę w Europie, gdyż odwołano „zaledwie” 6 941 lotów, co stanowi spadek o 37 proc. w porównaniu lipcem, kiedy anulowano aż 10 976 rejsów, co jeszcze bardziej podkreśla wpływ awarii oprogramowania firmy IT Crowdstrike na lipcowe podróże lotnicze. Spadek liczby odwołanych lotów przyczynił się do poprawy ogólnej terminowości operacji najskuteczniejszych w punktualności realizacji operacji przewoźników w regionie.
Sierpniowe rozdanie na Starym Kontynencie wygrały linie skandynawskie linie SAS, które z początkiem września stały się oficjalnie członkiem sojuszu SkyTeam. Przewoźnik, jeden z założycieli Star Alliance, wykonał 19 143 lotów, notując terminowość na poziomie 83,53 proc. Drugie miejsce przypadło Iberii Express; spółka córka hiszpańskiego flagowca zrealizowała 4 010 rejsów, a 83,43 proc. samolotów wylądowało w porcie docelowym „o czasie”. Najniższe miejsce na podium zajęły linie Icelandiar, przy wykonaniu 4 040 operacji punktualność wyniosła 82,35 proc.
Dalsze miejsca w czołowej „10” Europy zajęły linie: Vueling (21 965; 79,27 proc.), Norwegian (8 024, 78,56 proc.), Air Europa (6 121; 78,55 proc.), Iberia (16 372; 78,43 proc.), KLM (22 657; 78,06 proc.). Dziewiątą lokatę zajął Finnair, którego terminowość przylotów wyniosła w sierpniu 76,66 proc., realizując 10 001 lotów. Najniższe miejsce w najlepszej dziesiątce zajęły linie Norwegian Air Sweden – spółka zależna Norwegiana wykonała 7 009 lotów, a 75,12 proc. samolotów przyleciało do portu docelowego „o czasie”, czyli w ciągu 15 minut od rozkładowego czasu lądowania.
Ósmy miesiąc roku – drugi miesiąc szczytu letnich przewozów – przyniósł spadek terminowości operacji Polskich Linii Lotniczych LOT, które nie znalazły się w najlepszej „10” kontynentu.