Wrześniowe notowanie na najbardziej „punktualnego” przewoźnika lotniczego nie przyniosło zmiany – terminowość operacji utrzymały linie Aeroméxico, broniąc pozycji lidera. Wzrost odsetka anulacji rejsów i niedobór kontrolerów ruchu lotniczego wpłynęły na brak reprezentanta Starego Kontynentu w najlepszej „10” globu.
W pierwszym miesiącu roku 2024 najbardziej „terminowym” przewoźnikiem okazały się
hiszpańskie linie lotnicze Iberia. Luty przyniósł zmiany i najbardziej punktualnym operatorem lotniczym świata zostały
meksykańskie linie lotnicze Aeromexico. Marcowe notowanie przyniosło zmianę, albowiem
na pierwszym miejscu uplasowały się Qatar Airways. W kwietniu pozycję lidera objął z powrotem
tradycyjny przewoźnik z Meksyku, notując najlepszą „terminowość”
również w maju.
Szósty miesiąc roku przyniósł kolejną zmianę, gdyż najbardziej punktualnym operatorem lotniczym na świecie – comiesięczny ranking sporządza firma analityczna Cirium, dla której operacja lotnicza jest terminowa, jeśli przylot/wylot samolotu odbył się o czasie lub w ciągu 15 minut od rozkładowej godziny danej operacji – okazały się
saudyjskie linie lotnicze Saudia, które utrzymały pozycję lidera globalnego rankingu
również w lipcu.
Powrót Aeroméxico na tron
W sierpniu, po dwóch miesiącach, przewoźnik z Królestwa Saudów stracił na rzecz
największych linii lotniczych z Meksyku miano najbardziej punktualnego operatora na świecie. Aeroméxico utrzymały pozycję lidera również w dziewiątym miesiącu roku, wykonując 15 344 lotów i notując terminowość przylotów na poziomie 91,13 proc. Saudyjskie linie, przy wykonaniu 15 518 rejsów i odnotowaniu 89,40 proc. punktualności, zdołały utrzymać drugą lokatę w globalnym rankingu. Trzecie miejsce na podium przypadło liniom Avianca, które zrealizowały 20 330 operacji, notują terminowość przylotów na poziomie 88,74 proc.
Czwartą i piątą lokatę zajęły odpowiednio linie Delta Air Lines i Qatar Airways, które zrealizowały 143 293 i 16 241 operacji lotniczych. Samoloty amerykańskiego przewoźnika w porcie docelowym wylądowały zgodnie z rozkładem w 87,81 proc. przypadków. W przypadku katarskich linii było to 87,35 proc. Pozostałe miejsca w najlepszej „10” globalnego rankingu zajęli następujący operatorzy: United Airlines (liczba lotów: 136 807; terminowość: 86,47 proc.), LATAM Airlines (45 449; 84,28 proc,), Azul Linhas Aéreas (26 889; 84,05 proc.), Japan Airlines (25 780; 83,18 proc.), i American Airlines (176 319; 82,74 proc.).
Zakorkowane niebo nad Europą
Wrzesień okazał się dla europejskich przewoźników gorszy od sierpnia pod względem operacyjnym. Liczba odwołanych lotów w całej Europie wzrosła o 11 proc., łącznie anulowano 7 731 zaplanowanych rejsów. Najwyżej oceniane linie lotnicze w regionie odnotowały minimalne wzrosty terminowości swoich operacji. Najbardziej „punktualnym” operatorem okazały się linie Iberia Express, które zrealizowały 3 725 lotów i które odnotowały terminowość na poziomie 85,08 proc.
Drugie miejsce w rankingu linii ze Starego Kontynentu przypadło skandynawskim liniom lotniczym SAS. Przewoźnik wykonał 20 827 lotów, a 82,45 proc. przylotów odbyło się „o czasie”. Najniższe miejsce na podium przypadło Air Europie – hiszpański operator, realizując 5 853 loty, osiągnął punktualność na poziomie 80,14 proc.
Dalsze miejsca w czołowej „10” Europy zajęły linie: Finnair (9 777; 79,90 proc.), Norwegian (8 102, 79,86 proc.), Iberia (15 624; 79,41 proc.), Transavia France (8 848; 75,35 proc.), Brussels Airlines (5 914; 73,82 proc.). Dziewiątą lokatę zajęły linie Norwegian Air Sweden, którego terminowość przylotów wyniosła w sierpniu 73,43 proc., realizując 6 866 lotów. Najniższe miejsce w najlepszej dziesiątce zajął hiszpański Vueling – niskokosztowa spółka grupy IAG wykonała 20 072 lotów, a 72,14 proc. samolotów przyleciało do portu docelowego „o czasie”, czyli w ciągu 15 minut od rozkładowego czasu lądowania.
Polskie Linie Lotnicze LOT z czołówki europejskiego notowania wypadły w sierpniu. Terminowość operacji w dziewiątym miesiącu roku nie pozwoliła na powrót na „10” Starego Kontynentu.