Sankcje krajów Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych wobec Rosji mogą przyczynić się do rozwoju odrzutowca pasażerskiego MC-21. Tak stwierdził Władimir Putin podczas spotkania z przedstawicielkami krajowego personelu lotniczego, cytowany przez agencję TASS.
– MC-21 jest konkurencyjny i pod wieloma parametrami dorównuje zachodnim odpowiednikom, na przykład szerszym kadłubem i wygodnymi siedzeniami – podkreślił prezydent największego państwa świata, na którego rozkaz 24 lutego rozpoczęto
inwazję na Ukrainę.
Putinowi wtórowała Julia Wasilewskaja. – MC-21 nie ustępuje pod względem osiągów samolotom zachodnim, niemniej linie lotnicze nie będą w stanie szybko się do niego przestawić – oznajmiła pilotka Aerofłotu.
"Wygodne przejścia między rzędami siedzeń i więcej miejsca na bagaże"Prezydent Rosji przekonywał nawet, że rodzimy produkt może być lepszy od samolotów Airbusa, Boeinga czy Embraera, czyli trzech największych producentów odrzutowców pasażerskich, którzy
zawiesili swoje przeglądy techniczne i sprzedaż części do największego państwa globu.
– Patrząc na wiele parametrów MC-21, jest lepszy od zachodnich odpowiedników. Ma szerszy kadłub, wygodne przejścia między rzędami siedzeń i więcej miejsca na bagaże – powiedział Putin, który odniósł się również do samych sankcji. – Nasi konkurenci, w tym Amerykanie, potraktowali nas niesprawiedliwie. Na liście materiałów objętych sankcjami są bowiem całkowicie niezwiązane z przemysłem obronnym – dodał Putin.
Nowy samolot wąskokadłubowy z RosjiMC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MC-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany.
Nowa maszyna ma zastąpić przede wszystkim wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214. Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MC-21. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu. Więcej o tym projekcie pisaliśmy w
TYM TEKŚCIE.