Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Olimpijski szybowiec w Muzeum Lotnictwa Polskiego (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Muzeum Lotnictwa Polskiego

Podziel się ze znajomymi:

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciło swoje zbiory o wyjątkowy eksponat – prototyp szybowca PW-5 Smyk egz. K-01, nr rej. SP-8005. Oficjalne przekazanie maszyny odbyło się 20 lutego 2025 roku w siedzibie Muzeum, a darczyńcą jest Politechnika Warszawska, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa.

PW-5 Smyk to jednomiejscowy szybowiec zaprojektowany i zbudowany w Zespole Naukowo-Badawczym Lotniczych Konstrukcji Kompozytowych w Instytucie Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej Politechniki Warszawskiej. Prace konstrukcyjne prowadził zespół pod kierunkiem dr. inż. Romana Świtkiewicza, a pierwszy oblot prototypu miał miejsce 5 września 1992 roku.

Polska konstrukcja odniosła międzynarodowy sukces, a obecnie muzealny egzemplarz szybowca w 1992 roku zwyciężył w prestiżowym międzynarodowym konkursie na lotnisku w Oerlinghausen w Niemczech. Po zakończeniu prób naziemnych i w locie, Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał Świadectwo Typu, co pozwoliło na uruchomienie produkcji seryjnej w WSK Świdnik S.A.. Na wszystkich sześciu kontynentach lata dziś ponad 300 egzemplarzy tej wyjątkowej maszyny. 27 września 1994 roku Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI) uznała PW-5 Smyk za szybowiec klasy światowej do rozgrywania zawodów olimpijskich.

Szybownictwo ma swoją historię olimpijską. Było sportem pokazowym na Igrzyskach Olimpijskich w Berlinie w 1936 roku i zostało formalnie przyjęte do programu Igrzysk w 1940 roku. Jednak z powodu wybuchu II wojny światowej, Igrzyska te nie odbyły się, a szybownictwo nie powróciło już do programu olimpijskiego.
Współcześnie szybownictwo dzieli się na kilka klas, z których każda ma określone parametry techniczne:
  • Klasa otwarta: bez ograniczeń co do rozpiętości skrzydeł czy masy startowej; dopuszcza się zarówno szybowce jednomiejscowe, jak i dwumiejscowe.
  • Klasa standard: rozpiętość skrzydeł do 15 metrów, brak mechanizacji płata (np. klap), dopuszczalny balast wodny, masa startowa ograniczona do 525 kg.
  • Klasa 15-metrowa: rozpiętość skrzydeł do 15 metrów, dowolna mechanizacja płata, dopuszczalny balast wodny, masa startowa do 525 kg.
  • Klasa 18-metrowa: rozpiętość skrzydeł do 18 metrów, dowolna mechanizacja płata, dopuszczalny balast wodny, masa startowa do 600 kg.
  • Klasa klub: obejmuje starsze konstrukcje szybowców o rozpiętości skrzydeł do 15 metrów, bez balastu wodnego; stosuje się współczynniki wyrównawcze (handicapowe) dla różnych modeli.

Klasa światowa została stworzona z myślą o ujednoliceniu sprzętu w zawodach szybowcowych, aby promować umiejętności pilotów, a nie przewagę technologiczną sprzętu. W tej klasie używany jest wyłącznie jeden typ szybowca – PW-5 Smyk. Niedozwolone są jakiekolwiek modyfikacje konstrukcji, co zapewnia równość warunków rywalizacji.

Nowo pozyskany szybowiec zostanie zaprezentowany na powstającej obecnie wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, która znajdzie się w nowym hangarze Muzeum na terenie historycznego lotniska Rakowice-Czyżyny – kolebki polskiego lotnictwa.

Dzięki temu eksponatowi kolekcja polskich szybowców Muzeum Lotnictwa Polskiego wzbogaciła się o konstrukcję klasy światowej, będącą symbolem innowacyjności i sukcesów polskiej myśli lotniczej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Air France zaprasza do Tuluzy na wystawę o historii lotnictwa

Pasażer i linie lotnicze

Air France zaprasza do Tuluzy na wystawę o historii lotnictwa

Air France 22 lutego 2025

Prezentacja polskiego szybowca akrobacyjnego I-45 JAY (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Zlin-42M. Nowy eksponat w Muzeum Lotnictwa Polskiego

Infrastruktura i lotniska

Ferie za... 2 zł! Zaprasza Muzeum Lotnictwa Polskiego

Pasażer i linie lotnicze

Ferie za... 2 zł! Zaprasza Muzeum Lotnictwa Polskiego

Muzeum Lotnictwa Polskiego 19 stycznia 2025

Air France wprowadza na rynek swoje własne perfumy

Pasażer i linie lotnicze

Zabierz Babcię i Dziadka do Muzeum Lotnictwa Polskiego!

Pasażer i linie lotnicze

Zabierz Babcię i Dziadka do Muzeum Lotnictwa Polskiego!

Muzeum Lotnictwa Polskiego 17 stycznia 2025

Zobacz również:

Air France zaprasza do Tuluzy na wystawę o historii lotnictwa

Pasażer i linie lotnicze

Air France zaprasza do Tuluzy na wystawę o historii lotnictwa

Air France 22 lutego 2025

Prezentacja polskiego szybowca akrobacyjnego I-45 JAY (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Zlin-42M. Nowy eksponat w Muzeum Lotnictwa Polskiego

Infrastruktura i lotniska

Ferie za... 2 zł! Zaprasza Muzeum Lotnictwa Polskiego

Pasażer i linie lotnicze

Ferie za... 2 zł! Zaprasza Muzeum Lotnictwa Polskiego

Muzeum Lotnictwa Polskiego 19 stycznia 2025

Air France wprowadza na rynek swoje własne perfumy

Pasażer i linie lotnicze

Zabierz Babcię i Dziadka do Muzeum Lotnictwa Polskiego!

Pasażer i linie lotnicze

Zabierz Babcię i Dziadka do Muzeum Lotnictwa Polskiego!

Muzeum Lotnictwa Polskiego 17 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5