Złożone przez PKP PLK odwołania w konkursach o fundusze unijne przyniosły założony skutek. Łącznie ponad 700 mln zł zostanie przeznaczonych na odtworzenie linii 182, zapewniającej dowóz na lotnisko w Pyrzowicach, oraz na prace infrastrukturalne dla potrzeb kolei aglomeracyjnej w okolicach Rzeszowa. Pierwsza z inwestycji ma zakończyć się do roku 2022, druga – do 2021.
Jako pierwszy wiadomość podał na Twitterze minister inwestycji i rozwoju oraz pełnomocnik premiera ds. funduszy europejskich Jerzy Kwieciński. – Po odwołaniach fundusze UE na koleje aglomeracyjne trafią też na Podkarpacie i Śląsk. Taką kolej będzie mieć Rzeszów, a PKP PLK odbuduje linię Tarnowskie Góry – Zawiercie, która będzie częścią szybkiej kolei z Katowic na lotnisko [w Pyrzowicach] – napisał minister.
Jak
informowaliśmy w kwietniu, PKP PLK nie udało się pozyskać dofinansowania w organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych konkursie na środki z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Jednym z powodów było niedostarczenie w terminie decyzji środowiskowej. Zarządca infrastruktury zapowiadał wówczas odwołanie od tej decyzji. Jak wynika ze słów ministra, działanie to okazało się skuteczne.
Planowana inwestycja jest warta 742 mln zł. Nawet po odliczeniu kosztów, które nie kwalifikują się do dofinansowania (ok. 153 mln zł), wsparcie z budżetu Unii Europejskiej będzie niebagatelne: dofinansowanie ma wynieść
ok. 500 milionów. Jego pozyskanie było kluczowe, ponieważ wolne środki w Krajowym Programie Kolejowym nie wystarczyłyby na zapewnienie dojazdu pociągiem z konurbacji górnośląsko-zagłębiowskiej na lotnisko.
Drugi z projektów, które ostatecznie otrzymają fundusze, to infrastrukturalna część projektu
Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Obejmowała ona zarówno budowę nowej linii (pięciokilometrowy odcinek do portu lotniczego Rzeszów Jasionka), jak i rozbudowę oraz modernizację istniejących odcinków. Na linii 71 mają powstać nowe mijanki Zaczernie i Widełka, na linii nr 91 – Trzcina, a na linii 106 – Lutoryż i Glinik. 12 przystanków kolejowych ma powstać od podstaw, a 19 istniejących – zostać zmodernizowanych. Całości dopełni modernizacja budynków dworcowych oraz budowa parkingów „Parkuj i Jedź”. W tym przypadku wszystkie prace mają kosztować 301 mln zł, a dofinansowanie, o które wnioskowały władze województwa podkarpackiego – 208 mln.