Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Pyrzowice z infrastrukturą cargo, ale bez nowej drogi i kolei

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-06-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Pyrzowice z infrastrukturą cargo, ale bez nowej drogi i kolei
fot. Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice
Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach zakończył ostatnio dwie duże inwestycje. Jedną z nich była budowa przylotniskowego cargo city. Nie obyło się jednak bez problemów – szczególnie z infrastrukturą dojazdową. Poza budową drogi, przeciwko której protestują mieszkańcy, pojawia się też pytanie o kolej.

Nowa infrastruktura cargo to potężne możliwości, jakie stoją przed katowickim lotniskiem. W 2015 roku obsłużono tu 17 tys. ton towarów, ale już niebawem statystyki te mają wzrosnąć nawet do 30 ton. Dzięki nowej infrastrukturze możliwe będzie znacznie szybsze rozładowywanie i załadowywanie samolotów oraz sortowanie przesyłek. Nowy terminal ma bezpośredni dostęp do płyty postojowej, która również była elementem rozbudowy.

Czego nie udało się zrealizować? Po pierwsze – dużą przeszkodą okazało się uzyskanie decyzji środowiskowej, niezbędnej do budowy drogi łączącej drogę ekspresową S1 z terminalem cargo. Główną przeszkodą są protesty grupy mieszkańców gminy Mierzęcice, przez teren której ma przebiegać projektowana droga.

Projektowanie drogi trwa od 2014 roku. Przedstawiciele lotniska zastrzegają, że obecny wariant wybrany został w toku konsultacji społecznych. Decyzja środowiskowa powinna zostać wydana w przeciągu najbliższych kilku miesięcy, by móc uzyskać pozwolenie na budowę w drugiej połowie roku. Nowa droga ma służyć pojazdom, które będą transportować towary z i do terminalu cargo. Jej długość to 3,5 km. W planach jest budowa jezdni o szerokości 7 m, oraz dwóch wiaduktów (nad linią kolejową i ul. Kolejową w Mierzęcicach) oraz dwóch rond: przy węźle z S1 i przy terminalu. Przewidywany koszt inwestycji to około 50 mln zł.

Druga przeszkoda dla sprawnego rozwoju cargo w Katowicach to brak połączenia kolejowego z lotniskiem. Pociągi są tu przede wszystkim istotne z punktu widzenia ruchu pasażerskiego, ale być może część towarów można by transportować właśnie tą drogą. Niestety, również w tym przypadku nie ma co liczyć na szybkie rozwiązanie sprawy.

Przedstawiciele lotniska przyznają, że optymalnie byłoby realizować równolegle dwa projekty połączenia kolejowego. Jedno z nich przebiegałoby przez Zawiercie do Tarnowskich Gór, drugie zaś – szybsze – prowadziłoby linią przebiegającą z Katowic przez Chorzów, Bytom i Piekary Śląskie. Linia Tarnowskie Góry – Zawiercie miałaby pełnić funkcje tranzytowe, bo umożliwiałaby połączenie z Warszawą, natomiast ta z Katowic pełniłaby rolę kolei aglomeracyjnej. W maju bieżącego roku PKP PLK odstąpiły jednak od umowy na opracowanie dokumentacji przedprojektowej pierwszego wariantu. Powodem miały być rażące opóźnienia w realizacji prac.

Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice to jeden z największych portów regionalnych w kraju. W 2015 roku odnotowano tu ponad 3 mln pasażerów, co było rekordową liczą w stosunku do lat ubiegłych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Justyna Urbaniak 31 października 2018

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Infrastruktura i lotniska

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Justyna Urbaniak 04 października 2018

Wizz Air: Duże zmiany w siatce połączeń z polskich lotnisk

Infrastruktura i lotniska

Lublin traci kolejne połączenie. Konieczna korekta prognoz na bieżący rok

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Justyna Urbaniak 31 października 2018

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Infrastruktura i lotniska

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Justyna Urbaniak 04 października 2018

Wizz Air: Duże zmiany w siatce połączeń z polskich lotnisk

Infrastruktura i lotniska

Lublin traci kolejne połączenie. Konieczna korekta prognoz na bieżący rok

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5