Qantas ogłosił dziś (13 grudnia) kilka ważnych zmian w Projekcie Sunrise przed ostateczną decyzją o jego wprowadzeniu w życie, która zostanie podjęta w marcu 2020 r. Po szczegółowej ocenie Boeinga 777X i Airbusa A350, linia wybrała A350-1000 jako preferowany samolot dla wspomnianego projektu.
Jak podkreśla linia, A350-1000 korzysta z silników Rolls Royce Trent XWB, które słyną z solidnej historii niezawodności w trakcie kilkuletniej eksploatacji u innych przewoźników. W A350 dla Qantasa Airbus planuje dodać dodatkowy zbiornik paliwa i nieznacznie zwiększy maksymalną masę startową (MTOW), aby zapewnić wydajność wymaganą na bardzo dalekich trasach projektu Sunrise. Na razie nie złożono zamówienia, ale Qantas będzie ściśle współpracował z Airbusem, aby przygotować warunki zamówienia maksymalnie 12 samolotów przed ostateczną decyzją rady nadzorczej Qantasa.
Airbus zgodził się na przedłużenie terminu potwierdzenia czasu dostawy z lutego 2020 r. do marca 2020 r. Zapewni to dodatkowy czas na negocjacje dotyczące nowej umowy bez wpływu na planowaną datę rozpoczęcia lotów projektu Sunrise w pierwszej połowie 2023 r.
– A350 to fantastyczny samolot, a umowa zawarta z Airbusem zapewnia nam najlepszą możliwą kombinację warunków handlowych, oszczędności paliwa, kosztów operacyjnych i doświadczenia pasażerskiego - powiedział Alan Joyce, prezes grupy Qantas.
Zatwierdzenia regulacyjne
Ostatni z trzech lotów testowych Project Sunrise (z Nowego Jorku do Sydney) odbędzie się 17 grudnia. Po zakończeniu programu testowego Qantas będzie posiadać dane z prawie 60 godzin lotów testowych w tym tysiące danych na temat samopoczucia załogi i pasażerów. Dane dotyczące załogi zostaną wykorzystane jako część końcowych rozmów z Urzędem ds. Bezpieczeństwa Lotnictwa Cywilnego (CASA) w celu zatwierdzenia rozszerzenia obecnych limitów operacyjnych wymaganych dla lotów na bardzo dalekich trasach. Na podstawie szczegółowych informacji dostarczonych już przez Qantasa na temat systemu zarządzania ryzykiem zmęczenia, CASA tymczasowo poinformowała, że nie widzi przeszkód regulacyjnych dla lotów Sunrise.
Negocjacje z pilotami
Trwają także negocjacje z przedstawicielami pilotów Qantasa (AIPA). Dyskusje mają na celu zlikwidowanie ostatniej pozostałej luki w uzasadnieniu biznesowym projektu Sunrise. Qantas przedstawił AIPA szereg sugestii na temat tego, w jaki sposób można zlikwidować tę lukę, jednocześnie oferując trzy procent rocznego wzrostu wynagrodzeń i możliwości promocji dla pilotów dalekodystansowych. Dyskusje koncentrują się na wzroście wydajności oraz na możliwości korzystania z tych samych pilotów w samolotach A350 oraz w istniejącej flocie linii airbusów A330.
Projekt „Wschód słońca”
Od końca 2017 r. wiadomo, że
Qantas pracuje nad realizacją projektu „Project Sunrise”. To ambitny plan, którego celem są ultra dalekie loty z Sydney i Melbourne do Londynu i Nowego Jorku. Jednak, aby to osiągnąć, Qantas będzie potrzebował nowego samolotu o bardzo dużym zasięgu. W związku z tym już w 2018 r. przewoźnik rozpoczął rozmowy z Airbusem i Boeingiem na temat możliwości technicznych airbusa A350 i boeinga 777X. Stwierdzono, że samoloty A350 i 777X umożliwiają loty między Sydney a Nowym Jorkiem, ale konieczne są dalsze prace, by wydłużyć pokonanie dystansu z najludniejszego miasta Australii do Londynu.
W ramach oceny projektu Sunrise zaplanowano trzy loty testowe.
Dwa z nich już zostały wykonane tj. z Londynu do Sydney oraz z Nowego Jorku do Sydney. Przewoźnik podkreśla, że emisje ze wszystkich lotów testowych zostaną w pełni zrównoważone. Qantas podejmie decyzję w sprawie projektu Sunrise do końca marca 2020 r.