Qantas zamówi ponad 100 nowych odrzutowców w ramach gruntownej modernizacji swojej krajowej floty. Według informacji przewoźnika Airbus, Boeing i Embraer będą walczyć o udział w lukratywnym i bardzo prestiżowym kontrakcie, który może być warty aż 14 mld dolarów amerykańskich.
Linie Qantas chcą odnowić swoją podstawową flotę boeingów 737-800 wraz z częścią regionalnej floty QantasLink (B717), wykorzystując napędzany przez pandemię COVID19 spadek sprzedaży samolotów i dzięki temu uzyskać jak najlepszą cenę. Obecnie australijski przewoźnik wszedł w końcową fazę formalnego procesu przetargowego z producentami samolotów i silników w celu długoterminowego odnowienia swojej krajowej floty wąskokadłubowej.
- Nazywamy ten projekt Winton, po miejscu narodzin Qantas w Queensland, ponieważ jest to fundamentalna decyzja dla przyszłości naszych krajowych operacji. Wszystkie samoloty nowej generacji, które bierzemy pod uwagę, mogą przyczynić się do znacznej poprawy kosztów podróży i ogólnej wydajności, a także stanowią doskonałe platformy do świadczenia lepszych usług premium dla naszych klientów - powiedział Alan Joyce, prezes Qantas Group.
W ramach programu, który został już wcześniej zgłoszony, do 2034 r. do floty narodowego przewoźnika Australii trafi ponad 100 nowych samolotów, które zastąpią boeingi B717 oraz B737-800, stanowiące obecnie trzon krajowych operacji lotniczych. Dostawy rozpoczęłyby się pod koniec 2023 r., ale Qantas Group zachowałaby znaczną elastyczność w dokonywaniu korekt w zależności od warunków rynkowych.
Jako zamianę B737-800 pod uwagę brane są samoloty z rodziny 737 MAX (MAX 7, 8, 9 i 10) oraz airbusy z rodziny A320neo (A320neo i A321neo). Mniejsze boeingi B717 miałyby zostać zastąpione przez airbusy A220 (A220-100 i A220-300) lub embraery z rodziy E-Jet E2 (E190-E2 oraz E195-E2)
- Samoloty te nie tylko przyczynią się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2 o około 15 proc., ale również rozmawiamy z każdym z producentów o tym, jak możemy przyspieszyć rozwój i wykorzystanie zrównoważonych paliw lotniczych w lotach krajowych. Jest to długoterminowy plan odnowy z dostawami i płatnościami rozłożonymi na 10 lat, począwszy od roku budżetowego 2023, ale równie długi czas realizacji oznacza, że musimy podjąć te decyzje wkrótce - dodał Joyce.
Proces przetargowy obejmuje szczegółową ocenę statków powietrznych pod kątem czterech kluczowych kryteriów: bezpieczeństwa, niezawodności i osiągów, zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji oraz warunków handlowych. Oczekuje się, że ostateczne decyzje dotyczące preferowanych dostawców samolotów i silników zostaną podjęte do końca 2021 r., a następnie do połowy 2022 r. zostaną złożone wiążące zamówienia.
Obecna flota całej grupy Qantasa składa się z 326 samolotów, w tym 95 odrzutowców wąskokadłubowych do obsługi rejsów krajowych: 75 boeingów B737-800 oraz 20 B717.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.