Qantas ogłosił w ostatnich dniach, że odrzucił zarówno propozycje Airbusa, jak i Boeinga dotyczące nowych samolotów na bardzo dalekie trasy. W tej chwili żaden z producentów nie jest w stanie przedstawić satysfakcjonującej oferty. Australijskiej linii nie pasowała cena, jak i dokładne dane obu projektów.
Jak donosi donosi Reuters, Airbus oraz Boeing zostali poproszeni o dopracowanie swoich ofert. Przewoźnik chce upewnić się, że nowe samoloty będą mogły z powodzeniem latać ponad 20 lat i będą przygotowane na wyzwania związane z nowoczesnością i ekologią. Qantas chce zamówić 12 nowych samolotów, które będą zdalne latać bezpośrednio na trasach z Sydney i Melbourne do Londynu, Nowego Jorku, Paryża, Buenos Aires, Kapsztadu oraz Chicago. Linia miała podjąć ostateczną decyzję do końca tego roku. Jednak termin przesunięto na początek 2020 r. Przewoźnik planował uruchomienie bezpośrednich połączeń z Sydney i Melbourne do Nowego-Jorku i Londynu w 2023 r., ale obecnie nie wiadomo czy ten termin, uzależniony od dostaw nowych maszyn, zostanie dotrzymany.
Projekt „Wschód słońca”
Od końca 2017 r. wiadomo, że
Qantas pracuje nad realizacją projektu „Project Sunrise”. To ambitny plan, którego celem są ultra dalekie loty m.in. z Sydney i Melbourne do Londynu i Nowego Jorku. Jednak, aby to osiągnąć, Qantas będzie potrzebował nowego samolotu o bardzo dużym zasięgu. W związku z tym już w 2018 r. przewoźnik rozpoczął rozmowy z Airbusem i Boeingiem na temat możliwości technicznych airbusa A350 i boeinga 777X. Stwierdzono, że samoloty A350-1000 i B777-8X umożliwiają loty między Sydney a Nowym Jorkiem, ale konieczne są dalsze prace, by wydłużyć pokonanie dystansu z najludniejszego miasta Australii do Londynu. W ramach oceny projektu Sunrise wykonane zostały do tej pory dwa loty testowe – z Londynu do Sydney oraz z Nowego Jorku do Sydney w grudniu br.
B777-8X vs A350-1000ULR
W tym momencie jeszcze żaden samolot nie spełnia technicznych wymagań stawianych przez australijską linię, szczególnie tych dotyczących konfiguracji pokładu. Choć Airbus twierdzi, że jego A350-1000 będzie wymagał bardzo mało zmian i że niebawem pojawi się więcej szczegółów. Wciąż toczy się rywalizacja pomiędzy
Airbusem a Boeingiem, którą może wygrać Airbus ze swoją planowaną propozycją - A350-1000ULR, a nie jak wcześniej wskazywano samolot z rodziny B777X, który był reklamowany przez Boeinga jako odpowiedni dla projektu "Project Sunrise". Producent twierdzi, że będzie nadal współpracował z obecnymi i potencjalnymi klientami 777X i ta współpraca obejmuje cenionego klienta jakim jest Qantas. Przewoźnik wcześniej wyeliminował perspektywę zamówienia latającego już A350-900ULR, powołując się na zbyt małą liczbę pasażerów jaka może polecieć na pokładzie tego samolotu
10 najdłuższych połączeń lotniczych na świecie
- Newark – Singapur, Singapore Airlines, 15,344 km, A350-900ULR;
- Auckland – Doha, Qatar Airways, 14,535 km, B777-200LR;
- Perth – Londyn–Heathrow, Qantas, 14,499 km, B787-9;
- Auckland – Dubaj, Emirates, 14,200 km, A380;
- Los Angeles – Singapur, Singapore Airlines, 14,113 km, A350-900ULR;
- Houston – Sydney, United Airlines, 13,834 km, B787-9;
- Dallas – Sydney, Qantas, 13,804 km, A380;
- Nowy Jork (JFK) – Manila, Philippine Airlines, 13,712 km, A350-900;
- San Francisco – Singapur, United Airlines i Singapore Airlines, 13,593 km, B787-9/A350-900;
- Johannesburg – Atlanta, Delta Air Lines, 13,581 km, B777-200LR.