Qantas jest o krok bliżej odebrania pierwszego airbusa A321XLR, ponieważ samolot jest już na linii montażu końcowego w zakładzie produkcyjnym koncernu w niemieckim Hamburgu. Odbiór najnowszego wariantu wąskokadłubowca będzie stanowić znaczący kamień milowy w programie odnowy floty przewoźnika z Antypodów, umożliwiając liniom zaoferowanie całkowicie nowych tras.
A321XLR ma być samolotem, który „
wyraźnie odpowiada na potrzeby rynku”, co podkreślił w ostatnio w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Johan Pelissier, prezes Airbusa na Europę i dyrektor handlowy ds. sprzedaży samolotów na Europę. Samolot został już certyfikowany, wchodząc do komercyjnej służby; pierwszym odbiorcą maszyny były hiszpańskie linie lotnicze Iberia, które desygnowały wąskokadłubowa do obsługi transatlantyków z Madrytu.
Wkrótce nowy typ samolotu zagości we flotach Aer Lingus i Wizz Aira, jak i australijskich linii lotniczych Qantas, albowiem pierwszy A321XLR dla Qantas wszedł już na linię montażu końcowego, którą Airbus ulokował w północnych Niemczech. Samolot, którego dostawę zaplanowano na kwiecień 2025 r., będzie pierwszym z 28 maszyn zamówionych przez antypodzkiego operatora w ramach wiążącego zamówienia (z opcją zakupu większej liczby) w ramach stopniowej modernizacji floty.
Linie Qantas wycofały już boeingi 717, a wkrótce flotę opuszczą także B737. Qantas, odbierając pierwszego A321XLR, stanie się pionierem lotów pasażerskich w regionie Azji i Pacyfiku, albowiem australijski operator będzie pierwszym przewoźnikiem, który odbierze ten typ samolotu, który początkowo będzie obsługiwał loty krajowe, które obecnie realizują boeingi 737. Nowy samolot zapewni pasażerom wygodniejszy lot dzięki szerszym siedzeniom, większym oknom, szybkiemu i bezpłatnemu Wi-Fi. Przeprojektowane schowki bagażowe nad głowami pozwolą na przewóz o 60 proc. więcej bagażów podręcznych niż B737.
– „Te nowe samoloty stanowią część największego programu odnowy floty krajowej w historii Qantas, który zapewnia znaczące usprawnienia dla klientów i możliwości kariery dla naszych pracowników – dyrektor generalna Grupy Qantas, Vanessa Hudson, dodając, że „A321XLR to fantastyczny samolot, który zapewnia klientom bardziej komfortowy lot”. Większy zasięg (do 8 700 kilometrów) ma umożliwić liniom rozszerzanie sieci tras, gdyż realizacja lotów na nowych trasach stanie się bardziej opłacalna.
A321XLR będą o pięć metrów dłuższe od obecnych B737 w barwach Qantas, mogąc pomieścić 197 pasażerów (20 miejsc w klasie biznes i 177 foteli w klasie ekonomicznej), co oznacza wzrost całkowitej liczby miejsc, bez zmniejszenia przestrzeni między siedzeniami, o 13 proc. Nowy typ samolotu wąskokadłubowego pozwoli liniom zaoferować o 66 proc. więcej foteli w klasie premium. Pierwszy A321XLR dla Qantas będzie miał rejestrację: VH-OGA i nosił nazwę „Great Ocean Road”.