Linie Qantas zaprezentowały w ostatnich dniach prototypy kabin klasy pierwszej (First) i biznes (Business) dla A350-1000, który od końca 2025 roku będzie przewoził pasażerów rejsami non-stop z Australii do Nowego Jorku i Londynu. Przewoźnik pokazał także wirtualną rzeczywistość dla nowej kabiny samolotu.
Zaprojektowane z myślą o bardzo długich trasach Qantasa, flagowe kabiny są pierwszymi, które zostały opracowane od podstaw przez specjalistów z branży lotniczej, a także australijskie studio wzornictwa przemysłowego Caon Design oraz zespół naukowców z Centrum Charlesa Perkinsa Uniwersytetu w Sydney, w tym naukowców zajmujących się snem.
Kluczem do projektu nowej kabiny było zapewnienie pasażerom większej przestrzeni, co było możliwe dzięki decyzji Qantas o skonfigurowaniu 12 Airbusów A350 tak, aby zabierały na pokład 238 pasażerów, w porównaniu z układem ponad 300 foteli u innych przewoźników. Dokładna konfiguracja pokładu będzie następująca: sześciu pasażerów w klasie pierwszej (1-1-1), 52 w klasie biznes (1-2-1), 40 w klasie ekonomicznej premium (2-3-2) oraz 140 w ekonomicznej (2-3-2).
Dyrektor generalny Grupy Qantas Alan Joyce powiedział, że inwestycja w nowe A350-1000 i podejście do projektowania kabiny kontynuuje 100-letnią historię Qantas w zakresie "bycia pierwszym" w lotnictwie.
– Qantas był i jest liderem w otwieraniu nowych lotów długodystansowych przez większość naszej historii, a my wnosimy wszystko, czego się nauczyliśmy, zarówno pod względem technicznym, jak i pod względem komfortu pasażerów, dla projektu Sunrise. Uważamy, że nasze kabiny A350 mają najbardziej wyrafinowany i przemyślany projekt ze wszystkich linii lotniczych, łącząc najnowocześniejszą technologię z badaniami nad snem, aby ukształtować wygląd i odczucia dla tego, co jest skutecznie nową erą podróży. Opieramy się na doświadczeniach klientów z naszych niezwykle popularnych lotów non stop z Perth do Londynu, ponieważ wciąż pracujemy nad tym, aby ułatwić połączenie Australii z resztą świata – powiedział Alan Joyce.
Dwa wschody słońca w trakcie lotuTo wielomiliardowa inwestycja, którą dyrektor generalny Qantas, Alan Joyce, określił jako „wielką strategiczną transakcję” linii lotniczej w 2020 r. i przełomową decyzję w globalnych podróżach. „The Kangaroo Route” między Sydney a Londynem po raz pierwszy zostanie pokonana w jednym locie, podczas gdy pasażerowie i załoga samolotu w trakcie rejsu zobaczą dwa wschody słońca podczas epickiej z punktu widzenia branży lotniczej podróży.
Linie podzieliły się również wstępnymi koncepcjami przyszłej kabiny A350, która zapewni nowy poziom komfortu wszystkim pasażerom podczas tych bezpośrednich ultra dalekich lotów. Rejsy a ramach projektu Sunrise pozwolą skrócić całkowity czas podróży nawet o cztery godziny w porównaniu z dzisiejszymi najszybszymi możliwościami podróży z Sydney i Melbourne do tych miast. Bezpośrednie 18- i 20-godzinne rejsy staną się faktem.
Podróżujący z całego świata mogą spodziewać się coraz więcej bezpośrednich tras do Australii, ze znacznie skróconym czasem podróży z punktu do punktu i niezrównanych wrażeń z latania – dzięki wnętrzu kabiny i projektowi usług, który powstał po przeprowadzonych badaniach medycznych i naukowych podczas trzech lotów badawczych projektu Sunrise z Nowego Jorku i Londynu do Sydney,
które odbywały się w 2019 roku.
Samolot ze strefą relaksuNowe A350 linii Qantas będą wyposażone w stylowy, nowy, wysokiej klasy apartament z wysokimi ścianami, z oddzielnym łóżkiem umieszczonym obok siedzenia, wraz z przesuwanymi drzwiami dającymi duże poczucie prywatności. W sumie dostępnych będzie sześć apartamentów w pierwszej klasie w układzie dwóch rzędów 1-1-1. Klienci na pokładzie nowej floty samolotów A350 Qantas otrzymają luksusowe apartamenty pierwszej klasy z oddzielnym łóżkiem, rozkładanym fotelem i osobistą garderobą; klasę biznesową nowej generacji; nowy fotel Premium Economy, który będzie się odchylał do 40 cali, nowy fotel w klasie ekonomicznej rozkładany do 33 cali.
Pasażerowie będą mieć do dyspozycji również dedykowaną „Strefę Dobrego Samopoczucia” przeznaczoną do ćwiczeń, rozciągania i nawilżania organizmu. Przestrzenie te będą wyposażone w ekrany z zalecanymi ćwiczeniami, które pomogą zwiększyć przepływ krwi i poprawić ogólne samopoczucie pasażerów, a także samoobsługowy bar z przekąskami. Nowe A350 poprawią również ogólną jakość powietrza dzięki filtrom HEPA wyłapującym 99,9 proc. cząsteczek i odświeżającym powietrze pobierane przez pasażerów co 2-3 minuty. Samolot będzie mieć całkowitą liczbę miejsc wynoszącą 238 foteli, najniższą w porównaniu z jakimkolwiek innym A350-1000, który jest obecnie w aktywnie służbie.
Samolot Qantas A350 będzie oferował także szybkie i darmowe Wi-Fi dzięki partnerowi – firmie Viasat. A350 będzie również wyposażony w łączność Bluetooth, dzięki czemu wszyscy klienci będą mogli podłączyć swoje własne słuchawki z Bluetooth do systemu rozrywki pokładowej.
Ważny krok na przyszłośćNowsze samoloty i silniki zmniejszą emisje o co najmniej 15 proc. jeśli będą zasilane paliwami kopalnymi, i znacznie lepiej, jeśli będą zasilane paliwem zrównoważonego lotnictwa. To zamówienie przybliża nas do naszego zobowiązania do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 roku. Projekt Sunrise będzie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla od pierwszego dnia – zaznaczył Joyce.
– Przeszliśmy przez długą drogę w pandemii, strukturalnie jesteśmy inną firmą. Nasz udział w rynku krajowym jest wyższy, a popyt na bezpośrednie loty międzynarodowe jest jeszcze silniejszy niż przed COVID-19. Biznesowe uzasadnienie projektu Sunrise ma wewnętrzną stopę zwrotu – dodał dyrektor.
– Decyzja Zarządu o zatwierdzeniu największego zamówienia na samoloty w australijskim lotnictwie jest wyraźnym wotum zaufania w przyszłość Grupy Qantas. Nasza strategia dla tych samolotów pozwoli nam wygenerować znaczące korzyści dla tych, którzy to umożliwiają – naszych ludzi, naszych klientów i naszych udziałowców. Stopniowe wprowadzanie tego zamówienia oznacza, że można je sfinansować w ramach naszego zadłużenia i z zysków, jednocześnie pozostawiając miejsce na zwroty dla akcjonariuszy zgodnie z naszymi ramami finansowymi – podkreślił Joyce.